مجموعه

حیات وحش

آغاز به کار کارزار «تعطیلی سریع باغ وحش وکیل آباد مشهد»

خلاصه خبر: کارزار «تعطیلی سریع باغ وحش وکیل آباد مشهد» راه اندازی شد.
 |  حیات وحش

مرگ ۱۸ نفر در کشور در اثر ابتلا به هاری/ سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مسئول کنترل بیماری در این حیوانات هستند

خلاصه خبر: رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از فوت ۱۸ نفر به دلیل هاری در سال گذشته خبر داد.
 |  حیات وحش

عمل جراحی دشوار و خطرناک دندان تمساح بداخلاق

خلاصه خبر: عمل جراحی دندان بداخلاق ترین تمساح استرالیا برای بار اول موفقیت آمیز نبود اما سرانجام دامپزشکان توانستند دندانی را که عفونی شده بود خارج کنند.
 |  حیات وحش

افزایش جرایم آسیب به حیات وحش در انتظار تصویب شورای عالی محیط زیست

خلاصه خبر: مدیر کل حفاظت حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: جرایم آسیب به حیات وحش در صورت تصویب در شورای عالی محیط زیست سه برابر افزایش می‌یابد.
 |  حیات وحش

توضیح محیط زیست درباره تلفات «تب برفکی» در حیات وحش پارک ملی بمو

خلاصه خبر: رئیس اداره حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان فارس گفت: میزان شیوع تب برفکی در میان حیات وحش پارک ملی بمو محدود و تلفات این بیماری نیز کم‌تعداد بوده است، به نحوی که از ۲۳ اسفند به این سو، تلفات کمتر از ۱۰ فرد بز وحشی در پارک ملی بمو مشاهده شده که البته نتایج آزمایش‌های دامپزشکی درباره ابتلای همه این حیوانات به تب برفکی هنوز تایید نشده است.
 |  حیات وحش

هوش مصنوعی و فناوری ماهواره‌ای به حفاظت پرندگان کمک می‌کند

خلاصه خبر: محققان حوزه محیط زیست و ذخایر طبیعی در چین از فناوری‌های هوش مصنوعی (AI) و موقعیت‌یابی ماهواره‌ای برای کمک به ردیابی و محافظت از پرندگان مهاجر استفاده می‌کنند.
 |  حیات وحش

واکنش عجیب حیوانات به «خورشیدگرفتگی»؛ از زنبور تا اژدهای کومودو

خلاصه خبر: در خورشیدگرفتگی‌هایی که قبلا اتفاق افتاده‌اند، برخی دانشمندان و علاقه‌مندان به طبیعت رفتار گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی را زیر نظر گرفته‌اند و گزارش‌های جالب توجهی دربارۀ رفتار آن‌ها ارائه کرده‌اند. حالا در خورشیدگرفتگی کامل امسال در ۸ آوریل، محققان فرصت نادر دیگری دارند تا چگونگی واکنش حیوانات ه این رویداد را در سراسر قاره آمریکا بررسی کنند.
 |  حیات وحش

اعلام برنامه‌های حفاظت از ذخایر ژنتیکی حیات وحش

خلاصه خبر: سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌های حفاظت از ذخایر ژنتیکی حیات وحش را اعلام کرد.
 |  حیات وحش
به‌دلیل مشاهده تب برفکی؛

تا اطلاع ثانوی مجوزی برای بازدید از پارک ملی بمو صادر نمی‌شود

خلاصه خبر: رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست فارس با اشاره به مثبت شدن جواب آزمایش دو گونه بز وحشی برای ابتلا به تب برفکی در پارک ملی بمو گفت: تا اطلاع ثانوی مجوزی برای بازدید از پارک ملی صادر نمی‌شود.
 |  حیات وحش
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پس از مرگ «ریشا»:

تمام باغ وحش‌های کشور مورد نظارت کامل قرار گرفته‌اند/ آنچه که درباره شیر باغ وحش مشهد اتفاق افتاده کاملاً در حال رصد است

خلاصه خبر: بعد از تلف شدن ببر باغ وحش مشهد، حالا با فاصله کمی شیر همان باغ وحش به نام «ریشا» تلف شد، این در حالی است که رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست حال این شیر را رو به بهبودی دانسته بود.
 |  حیات وحش
«ریشا» شیر باغ وحش مشهد تلف شد

نتایج پس از بررسی‌های پاتولوژی و کارشناسی به اطلاع خواهد رسید

خلاصه خبر: «ریشا» شیر نر باغ وحش مشهد که زاده همین مکان بود، پس از حدود دو ماه از رسانه ای شدن حال بدش تلف شد.
 |  حیات وحش
علیرغم تلاش همه جانبه دامپزشکان؛

حال «ریشا» و «ارس» در باغ وحش مشهد خوب نیست

خلاصه خبر: معاون سلامت اداره‌ کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: حال «ریشا» شیر نر و «ارس» پلنگ نر در باغ وحش مشهد به عنوان ۲ گونه ارزشمند طی چند روز اخیر نامطلوب و نگران کننده شده است.
 |  حیات وحش

خالی کردن جیب مردم تحت عنوان «حمایت از حیوانات»

خلاصه خبر: رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست با تاکید بر اینکه قالب درخواست‌های کمک مالی که در فضای مجازی با عنوان حمایت از حیوانات صورت می‌گیرد، ترفندی برای فریب هم‌وطنان است گفت که کمک می‌کنیم با این جریانات برخورد شود.
 |  حیات وحش

بکرزایی چیست و چرا برخی از حیوانات به این روش تولیدمثل می‌کنند؟

خلاصه خبر: یک لقمه‌ماهی ماده تنها اخیرا با اینکه هیچ نری در مخزنش وجود نداشت، باردار شد. بکرزایی چیست و چرا غالبا در حیوانات در اسارت اتفاق می‌افتد؟
 |  حیات وحش
توضیحاتی در خصوص مرگ ببر باغ وحش مشهد؛

انتشار یک خبر آن هم بعد از گذشت یک ماه از حادثه، بسیار غیرفنی بوده است/ وجود ۷۰ دوربین مداربسته در باغ وحش که همگی تحت کنترل محیط زیست است

خلاصه خبر: معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی توضیحاتی درخصوص مرگ ببر باغ وحش مشهد ارائه داد.
 |  حیات وحش

واکنش محیط زیست تهران به رؤیت گرگ در دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات

خلاصه خبر: رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران گفت: اگر گرگ یک بار در محوطه دانشگاه علوم و تحقیقات تردد کرده باشد، جای نگرانی نیست، ولی اگر حیوان از این منطقه نرود، با هماهنگی تیم زنده‌گیری اقدامات لازم به عمل می‌آید.
 |  حیات وحش

مرگ بیش از ۳ هزار حیوان در مراکز نگهداری حیوانات

خلاصه خبر: باغ ‌وحش‌های غیراستاندارد ایران به قتلگاه حیات ‌وحش تبدیل شده‌اند.تازه‌ترین اتفاق مربوط به مرگ ببر باغ وحش مشهد است که خبر تلف شدنش چند روز پیش و بعد از یک‌ماه رسانه‌ای شد.
 |  حیات وحش

هیچ یک از باغ وحش‌های کشور در وضعیت عالی قرار ندارند

خلاصه خبر: معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست ضمن بیان این که رتبه‌بندی اولیه باغ وحش‌ها براساس شاخص‌های نهایی شده در جلسات کارشناسی انجام شده است، اظهار کرد: متاسفانه باغ وحشی نداریم که شرایط عالی و امتیاز بالایی کسب کرده باشد همچنین برخی باغ وحش‌ها امتیاز بسیار ضعیفی به دست آوردند.
 |  حیات وحش

جوابیه اداره کل دامپزشکی استان در پاسخ به گزارش تلف شدن ببر باغ وحش مشهد

خلاصه خبر: اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی پس از درج گزارشی از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با یکی از مسئولین محیط زیست استان، جوابیه ای در این خصوص صادر کرد.
 |  حیات وحش
دامپزشک و مسئول بهداشتی باغ وحش مشهد در گفتگو با فاخته؛

تلف شدن ببر ۱۱ ساله ارتباطی با کم کاری سازمان دامپزشکی ندارد

خلاصه خبر: دامپزشک و مسئول بهداشتی باغ وحش مشهد گفت: تلف شدن ببر ۱۱ ساله ارتباطی با کم کاری سازمان دامپزشکی ندارد.
 |  حیات وحش
تلف شدن یک قلاده ببر در باغ وحش مشهد در اثر خفگی

باز هم دیواری کوتاهتر از دیوار مسئول فنی بهداشتی پیدا نشد!

خلاصه خبر: محیط زیست استان خراسان رضوی از خفه شدن یک قلاده ببر 11 ساله بر اثر گیر کردن غذا در گلو خبر داد.
 |  حیات وحش
حسن اکبری معاون سازمان محیط‌‏زیست، جزئیات تلف‌شدن یکی از یوزهای ایرانی را تشریح کرد:

پیروز، قربانی یک تکه پلاستیک/ با دانش دامپزشکی‌‌ای که ما داشتیم، باعث شد، نتوانیم او را نجات دهیم

خلاصه خبر: ‌به دنیا آمدن و زندگی پیروز جامعه را نسبت به آن حساس کرده بود اما پس از مرگ، علتِ مرگ در نتیجه پاتولوژی رسانه‌ای نشد. برخی مرگ او را قصور دامپزشکی، ضعف امکانات، آمپولی که ابتدای به دنیا آمدنش تزریق شده بود و موضوعاتی از این دست گره زدند.
 |  حیات وحش
توسط دانشجوی دکتری تخصصی ژنتیک دانشگاه آزاد صورت گرفت؛

ساخت دستگاه آزمایشگاهی تحقیقات و تست‌های آزمایشی حیوانات / ۲ ژن جدید ثبت شد

خلاصه خبر: دستگاه آزمایشگاهی تحقیقات و تست‌های آزمایشی مرتبط با حیوانات آزمایشگاهی توسط دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد اختراع و ساخته شد.
 |  حیات وحش
معاون سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد؛

بررسی مجدد وضعیت «ریشا» / برخورد جدی با باغ وحش مشهد در صورت قصور

خلاصه خبر: معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ابتلای «ریشا» (شیر باغ وحش مشهد) به بیماری گفت: بیماری یک حیوان در باغ وحش طبیعی است اما اگر قصوری در نگهداری و درمان صورت گرفته باشد، برخورد جدی خواهد شد.
 |  حیات وحش

زمستان گرم از دلایل احتمالی بازنگشتن درنای امید به ایران است

خلاصه خبر: معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زمستان گرم از دلایل احتمالی بازنگشتن درنای امید به ایران است.
 |  حیات وحش

خانواده جدید پلنگ ایرانی در پارک ملی تندوره مشاهده شد

خلاصه خبر: مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: با جایگذاری مناسب دوربین تله‌ای در پارک ملی تندوره توسط محیط بانان تصویر خانواده جدیدی از پلنگ ایرانی مادر و توله در پارک ملی تندوره ثبت شد.
 |  حیات وحش

کشتار ۱۷ گونه ارزشمند حیات وحش کشور توسط سگ‌های ولگرد

خلاصه خبر: در مطالعه انجام شده توسط دانیال نیری کارشناس دانشگاه ایالتی هومبولت کالیفرنیا ثبت حمله سگ‌های ولگرد به حداقل ۱۷ گونه پستاندار در ایران گزارش شده که منجر به کشتار ۱۴۱ حیوان از این ۱۷ گونه شده است.
 |  حیات وحش
قابل توجه همه فعلان و دانشجویان حوزه دامپزشکی:

فراخوان مسابقه عکاسی سازمان جهانی بهداشت حیوانات (WOAH)

خلاصه خبر: سازمان جهانی بهداشت حیوانات (WOAH) فراخوان مسابقه عکاسی برای فعالان و دانشجویان حوزه دامپزشکی اعم از بخش خصوصی،دولتی دانشگاهی و... را منتشر کرد.
 |  حیات وحش

دامپزشکان در حال بررسی سلامت «ریشا»، شیر باغ وحش مشهد هستند

خلاصه خبر: دامپزشک اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: سلامت «ریشا»، شیر نر باغ وحش مشهد و روند درمان بیماری‌اش توسط تیم متخصص دامپزشکان در حال بررسی است.
 |  حیات وحش

"بیماری انگلی" علت لاغری شیر باغ وحش مشهد

خلاصه خبر: دامپزشک اداره کل محیط زیست خراسان رضوی گفت: لاغری شیر نر باغ وحش مشهد به علت بیماری انگلی است که هم‌اکنون تحت درمان قرار گرفته است.
 |  حیات وحش

تمساح‌هایی که منجمد می‌شوند، اما نمی‌میرند

خلاصه خبر: تمساح‌های سرسخت تگزاسی ترجیح می‌دهند یخ بزنند تا اینکه تالاب‌های خود را ترک کنند.
 |  حیات وحش

شیرهای باغ وحش ارم ماهانه ۱۵۰ میلیون تومان گوشت می‌خورند!

خلاصه خبر: مدیر باغ وحش ارم با اشاره به تکثیر پلنگ ایرانی در مجموعه ارم از زایمان خرس قهوه‌ای طی ماه آینده خبر داد و اعلام کرد: باغ وحش ارم برای تغذیه حیوانات فقط هر ماه ۳۶۰۰ کیلو گوشت خریداری می‌کند.
 |  حیات وحش
یادداشت؛ روزبه مریدپور:

نقش دامپزشکان در آسا زیستی حیوانات (Animal Welfare)

خلاصه خبر: امروزه رفاه یا آسایش یا به مفهوم کامل‌تر، آسا زیستی حیوانات به‌عنوان دانشی پویا و بین‌رشته‌ای مطرح بوده و الزام علمی و اخلاقی به‌سلامت جسمی و روانی حیوانات به‌عنوان بخشی از مخلوقات خداوند و تأثیرات اخلاقی و مذهبی آن در زندگی اجتماعی و فرهنگی انسان، یکی از مهم‌ترین ابعاد کاربردی آن است...
 |  حیات وحش

۱۵ دقیقه مهم برای کاهش احتمال ابتلا به هاری

خلاصه خبر: سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه با تاکید بر خطرناک بودن بیماری هاری گفت: در صورت گزش توسط حیوانات، بهترین و موثرترین اقدام ابتدایی، شستشوی همه زخم‌ها با آب و صابون به مدت ۱۵ دقیقه است و برای هر زخمی باید این زمان رعایت شود.
 |  حیات وحش
اظهار نظر یک جراح دامپزشک!

دامپزشکی که «ایران» را سزارین کرد دانش جراحی نداشت/شانس آورد که نمُرد؛ آیا با این اظهارات باز هم پای اخلاق حرفه ای در میان است! + پی نوشت فاخته

خلاصه خبر: انتشار فیلم سزارین «ایران» یوزپلنگ آسیایی در اسارت، بار دیگر اخبار و حواشی درباره این عمل جراحی را داغ کرد و باعث انتقاد به عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در اجرای پروژه تکثیر در اسارت شد.
 |  حیات وحش

معضل سگ‌های ولگرد نیاز به چاره‌اندیشی دارد!

خلاصه خبر: مشاور وزیر کشور در امور فناوری با بیان اینکه معضل سگ‌های پرسه‌زن آزاد معضلی است که نیاز به چاره‌اندیشی دارد، گفت: وجود سگ‌های پرسه‌زن در شهر معضلی است که اگربه آن نپردازیم باعث بروز آسیب‌ها و خساراتی به جامعه و شهروندان می‌شود.
 |  حیات وحش

زنگ خطر WHO در مورد افزایش مبتلایان به «ام پاکس» در مرکز آفریقا

خلاصه خبر: سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز گذشته، ۱۲ هزار و ۵۶۹ مورد ابتلا به بیماری «ام پاکس» (آبله میمونی) و ۵۸۱ مورد مرگ ناشی از آن را در جمهوری دموکراتیک کنگو واقع در مرکز آفریقا طی سال جاری (۲۰۲۳) تا ۱۲ نوامبر گزارش کرده که بالاترین رقم ثبت شده سالانه است.
 |  حیات وحش
ضرورت تربیت نیروی متخصص در حوزه دامپزشکی حیات وحش؛

بارقه‌های امید برای گشایش رشته دامپزشکی حیات وحش در دانشگاه شیراز

خلاصه خبر: با توجه به تصویب نوگشایی رشته دامپزشکی حیات وحش در دانشگاه شیراز در سفر علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به استان فارس، نشست هماهنگی امروز، ۴ آذرماه به منظور بررسی موضوع به‌صورت آنلاین برگزار شد.
 |  حیات وحش
پانسیون های تولید مثل حیوانات؛ ظلمی فاحش به حیات وحش

دکتر ایمان معماریان: حیوانات خانگی را از افراد سودجو نخرید

خلاصه خبر: یک دامپزشک و متخصص حیات وحش می گوید که شرایط نگهداری حیوانات در پانسیون ها به منظور تولید مثل و فروش آنها توسط افراد سودجو اصلا مناسب نیست. او به مردم توصیه می کند به جای خرید حیوانات خانگی از این افراد، حیوانی که نیاز به کمک دارد را به سرپرستی قبول کنند.
 |  حیات وحش

روزهای تب‌دار کلینیک پردیسان به روایت دامپزشک این مرکز

خلاصه خبر: مرکز نگهداری پردیسان که محل نگهداری حیوانات کشف شده از قاچاق است، با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند. مشکلاتی که می‌تواند روند نگهداری این حیوانات را دچار اختلال کند.
 |  حیات وحش
با پیگیری سازمان حفاظت محیط‌ زیست؛

سگ‌های بلاصاحب قانونمند می‌شوند / وزارت کشور و شهرداری‌ها مسئول ساماندهی هستند

خلاصه خبر: سگ‌های ولگرد به علت نداشتن قانون به معضلی در کشور تبدیل شده‌اند به طوری که در نیمه اول امسال ۵ نفر به علت حمله این سگ‌ها جان خود را از دست دادند؛ اما سازمان حفاظت محیطزیست در تلاش است تا با همکاری دستگاه‌های متولی به ویژه وزارت کشور و شهرداری‌ها این حیوانات را قانونمند کند تا کمترین آسیب به سلامت انسان‌ها و محیط‌زیست وارد شود.
 |  حیات وحش

دوره آموزشی «آشنایی با پستانداران ایران» برگزار می‌شود

خلاصه خبر: اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی محیط زیست و دامپزشکی ایران با همکاری تشکل‌های علمی دانشجویی، دوره آموزشی «آشنایی با پستانداران ایران» را برگزار می‌کند.
 |  حیات وحش

نخستین کلینیک و تیمارگاه حیات وحش استان تهران افتتاح شد

خلاصه خبر: نخستین کلینیک و تیمارگاه حیات وحش استان تهران روز سه‌شنبه با حضور رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست افتتاح شد.
 |  حیات وحش

امید به تولید جنین آزمایشگاهی یوزپلنگ به همت جهاد دانشگاهی

خلاصه خبر: رییس جهاد دانشگاهی کشور گفت: طی ۲ سال آینده با توجه به ذخیره ژنتیک یوزپلنگ‌های تلف‌شده می‌توان امیدوار به تولید جنین یوزپلنگ در محیط آزمایشگاهی بود.
 |  حیات وحش
اعزام یک دامپزشک برای دوره کوتاه‌مدت بیست روزه به آفریقا؛

معاون سازمان محیط زیست: همچنان به بارداری دوباره «ایران» امیدواریم

خلاصه خبر: حسن اکبری معاون سازمان حفاظت از محیط زیست کشور می‌گوید طبق سونوگرافی انجام شده توسط دامپزشک بین‌المللی، رحم و تخمدان‌های «ایران» سالم بوده و به امکان زادآوری او در اسارت امیدواریم.
 |  حیات وحش
در وبیناری دانشجویی بررسی می‌شود؛

نقش دامپزشکی در حفاظت از حیات‌وحش

خلاصه خبر: انجمن علمی دانشجویی محیط زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران به مناسبت روز ملی دامپزشکی، وبینار «نقش دامپزشکی در حفاظت از حیات‌وحش» را برگزار می‌کند.
 |  حیات وحش
تحول در تولید الیاف طبیعی؛

محققان ژنتیک توانستند از کرم ابریشم تار عنکبوت تولید کنند

خلاصه خبر: محققان دانشگاه دونگوای چین در پژوهش تازه‌ای که در مجله Matter به چاپ رسیده است، توانستند با استفاده از تکنیک‌های اصلاح ژنتیکی، نحوه استفاده از کرم ابریشم برای تولید تار عنکبوت را کشف کنند.
 |  حیات وحش

تولد اولین جگوار در ایران

خلاصه خبر: ۲ توله جگوار در باغ دشت صفادشت کرج متولد شدند.
 |  حیات وحش
در آستانه روز جهانی هاری مطرح شد؛

۳۲۰ هزار مورد حیوان‌گزیدگی در ۱۴۰۱ / وضعیت بروز «هاری» در کشور

خلاصه خبر: رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با اشاره به آمار ۳۲۰ هزار مورد حیوان‌گزیدگی طی سال ۱۴۰۱، گفت: اگر فردی دچار علائم هاری شود، ۱۰۰ درصد جان خود را از دست خواهد داد، اما اگر در صورت گزیده شدن توسط حیوانات به مراکز بهداشتی مراجعه کنند، با اقداماتی مانند تزریق سرم و واکسن ضد هاری می‌توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.
 |  حیات وحش

خطر همه‌گیری یک ویروس انتقال یافته از خفاش، هند را به وحشت انداخت

خلاصه خبر: ثبت موارد ابتلا به یک ویروس مهاجم با نرخ مرگ‌و‌میر بسیار بالا که احتمالا از خفاش‌های میوه‌خوار نشأت گرفته، هند را در وحشت فرو برده است.
 |  حیات وحش

خطر ابتلای گربه‌ها به آنفلوآنزای پرندگان

خلاصه خبر: سازمان جهانی بهداشت حیوانات، ابتلای گربه‌ها به بیماری آنفلوآنزای پرندگان را رسماً تایید کرد.
 |  حیات وحش

مرگ سالانه ۳۵ تا ۵۰ نفر بر اثر حمله سگ‌های ولگرد / کشتار راهکار مناسبی است؟

خلاصه خبر: در سال‌های اخیر تعداد سگ‌های ولگرد به خصوص در محلات روستای و حاشیه شهرها افزایش چشمگیری داشته است که از جمله دلایل آن می‌شود به ضعف در مدیریت پسماند، عقیم سازی و جمع‌آوری نشدن این حیوانات اشاره کرد.
 |  حیات وحش

نگرانی فعالان حقوق حیوانات از سرنوشت توله پلنگ باغ وحش مشهد

خلاصه خبر: زمزمه‌هایی در خصوص انتقال توله پلنگ باغ وحش مشهد به گوش می‌رسد که فعالان حقوق حیوانات نسبت به این موضوع نگران بوده و با آن مخالف هستند.
 |  حیات وحش

جهش ژنتیکی نادر؛ توله شیر کوهی سفید رنگ در نیکاراگوئه متولد شد

خلاصه خبر: مسئولان یک باغ وحش در نیکاراگوئه از تولد یک شیر کوهی سفید در این مرکز نگهداری از حیوانات خبر دادند. تولد این توله شیر کوهی از این نظر که رنگ او سفید است مورد توجه قرار گرفته است. شیر‌های کوهی به ندرت سفیدرنگ هستند.
 |  حیات وحش
سرپرست تیم درمان پلنگ باغ وحش مشهد:

وضعیت «ارس» رو به بهبود است

خلاصه خبر: سرپرست تیم درمان پلنگ باغ وحش مشهد از بهبود وضعیت جسمانی ارس خبر داد.
 |  حیات وحش

پیوند اندام حیوانات به انسان؛ کلیه خوک پیوندی پس از یک ماه هنوز به صورت نرمال کار می‌کند

خلاصه خبر: کلیه خوکی که به وسیله جراحی به یک مرد دچار مرگ مغزی پیوند زده شده بود، با گذشت یک ماه همچنان به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهد. این موضوع می‌تواند گامی بزرگ در راستای درمان بیماران باشد.
 |  حیات وحش

استفاده از آنتی‌بادی‌های بدن یک نوع شتر برای مقابله با سرطان

خلاصه خبر: محققان نشان دادند که آنتی‌بادی‌های موجود در بدن آلپاکا (یک نوع لاما) می‌تواند برای مقابله با سرطان استفاده شود.
 |  حیات وحش

به سگ‌ها بگویید روزهای تعطیل گاز نگیرند، واکسن نیست!

خلاصه خبر: دسترسی به واکسن هاری بطور ۲۴ ساعته آن هم در شرایطی که آمار سگ‌های ولگرد افزایش محسوسی داشته، معمولی‌ترین امکانی است که باید برای مردم فراهم شود اما بنا بر مستندات موجود، دسترسی به واکسن هاری با محدودیت‌هایی در ایام تعطیل مواجه است!
 |  حیات وحش

داروی ضد کرونای انسانی برای مقابله با ویروس عامل کشتار گربه‌ها در قبرس به کار می‌رود

خلاصه خبر: وزارت بهداشت قبرس از روز پنجشنبه تجویز داروهای ضد کرونای انسانی را به گربه‌های این جزیره دریای مدیترانه را آغاز کرد تا شیوع ویروسی را در میان این حیوانات به کشته شدن هزاران قلاده آن‌ها انجامیده است، مهار کند.
 |  حیات وحش

آخرین وضعیت «مایسا» بچه‌فیل ارم/ تلاش برای دوباره مادر شدن «میهری»

خلاصه خبر: مدیر باغ وحش ارم با اشاره به مراقیبت و پایش شبانه‌روزی «مایسا»، گفت: این بچه فیل دو ساله، روزانه بین ۲۰ الی ۳۰ کیلوگرم از ترکیب سبزیجات و میوه‌ها تغذیه می‌کند.
 |  حیات وحش

یوزپلنگ مشاهده‌شده با علایم کم‌خونی در توران شاهرود تلف شد

خلاصه خبر: اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان اعلام کرد: یوزپلنگ نری که با علائم کم‌خونی شدید در زیستگاه‌های پیرامونی پارک ملی توران شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان مشاهده شده بود، با وجود اقدام‌های درمانی، تلف شد.
 |  حیات وحش

"لمس نوزاد حیات وحش" اشتباه‌ترین رفتار در طبعیت است

خلاصه خبر: یک دامپزشک گفت: جابه‌جایی و لمس نوزاد حیات وحش اشتباه‌ترین کاری است که می‌توان در قبال آنها در طبیعت انجام داد.
 |  حیات وحش
ادعای محیط زیست: پوشش واکسیناسیون PPR، صد در درصدی نیست!

حیات‌وحش در خطر طاعون/واکسیناسیون دام اهلی تنها راه چاره

خلاصه خبر: طاعون نشخوارکنندگان کوچک، بیماری مشترک دام اهلی و حیات‌وحش است و تنها راه ریشه‌کنی آن واکسیناسیون مرتب و سالانه دام‌های اهلی توسط سازمان دامپزشکی است اما با وجود تداوم بروز این بیماری به نظر می‌رسد که روند واکسن زدن به طور کامل و مداوم انجام نمی‌شود.
 |  حیات وحش

کشتار حیات وحش در سایه رمالی!/ خرید و فروش اجزای بدن حیوانات در پی ترویج باورهای خرافی

خلاصه خبر: فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور گفت: از عموم شهروندان تقاضا داریم به هیچ‌وجه به افراد سوداگری که تحت عنوان رمالی یا فالگیری اجزای بدن حیوانات را به آنها می‌فروشند و این‌گونه باورهای خرافی را ترویج می‌دهند، اعتماد نکنند، چراکه این افراد به دنبال پول درآوردن از هر راه ممکن هستند و یا خودشان به کشتار حیات وحش دست می‌زنند و یا برای این کار با شکارچیان غیرمجاز همکاری می‌کنند.
 |  حیات وحش

ثبت ۶۳۶ مورد ابتلا به "کیست هیداتید" در سال 1401؛ سگ‌ها میزبان اصلی بیماری هستند!

خلاصه خبر: بیماری "کیست هیداتید" که سگ‌ها عامل اصلی گسترش آن هستند، در سال‌های اخیر روند افزایشی داشته و در سال ۱۴۰۱ تعداد موارد گزارش شده بیماری به ۶۳۶ مورد رسیده است.
 |  حیات وحش

آخرین وضعیت توران و آذر؛ دو توله یوز ماده آسیایی

خلاصه خبر: مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش توضیحاتی درباره وضعیت جسمانی آذر و توران دو توله یوز ماده آسیایی ارائه داد.
 |  حیات وحش

سیر بهبودی "ارس" تنها پلنگ باغ وحش مشهد رو به پیشرفت است

خلاصه خبر: کارشناس مسئول اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: سیر بهبودی "ارس"، تنها پلنگ باغ وحش مشهد به دنبال مقاومت این گونه ارزشمند در مقابله با بیماری طی سه هفته گذشته رو به پیشرفت است.
 |  حیات وحش

مجلس چگونه لایحه منع حیوان‌آزاری را کنار گذاشت؟

خلاصه خبر: مدت زمان زیاد‌ی تحت فشار طرفداران حقوق حیوانات در یازدهم شهریورماه سال ۱۳۹۸ با امضای صد نفر از نمایندگان مجلس این موضوع در قالب طرح منع حیوان آزاری به مجلس ارائه و این طرح وارد کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی شد که متاسفانه پیش از آنکه اقدامی نسبت به آن صورت پذیرد، مجلس دهم کار خود را بدون هیچ اعتنایی به حساسیت موضوع به پایان رساند.
 |  حیات وحش

عفونت انسانی فرانسیسلا تولارنسیس در روستایی در شمال غرب ایران

خلاصه خبر: بر اساس نتایج مطالعات سرواپیدمیولوژیک اخیر در ایران به نظر می رسد تولارمی یک بیماری زئونوز بومی در ایران باشد...
 |  حیات وحش

تولید بیش از ۵۰ رده سلولی فیبروبلاستی از گونه‌های دامی در معرض انقراض کشور

خلاصه خبر: مدیر پروژه بانک سلولی حیات وحش مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی جهاددانشگاهی با اشاره به تولید بیش از ۵۰ رده سلولی فیبروبلاستی از گونه‌های دامی در معرض انقراض کشور اظهار کرد: پیشرو بودن جهاددانشگاهی در بسیاری از حوزه‌ها ناشی از اعتماد به جوانان بوده است و تقویت این فرهنگ و روحیه می‌تواند ضامن حضور این نهاد در پیشانی علمی کشور باشد.
 |  حیات وحش

مشاهده دلفین‌های صورتی نادر در رودخانه‌ای در آمریکا

خلاصه خبر: یک ماهیگیر که بیش از ۲۰ سال است در کنار رودخانه‌ای در ایالت «لوئیزیانا»ی آمریکا ماهیگیری می‌کند، هفته گذشته با موردی روبرو شد که قبلاً هرگز ندیده بود: دو دلفین صورتی کمیاب.
 |  حیات وحش

چه زمانی قرار است نتیجه کالبد گشایی اعلام شود؟

خلاصه خبر: در حالی که بیش از چهار ماه از مرگ«پیروز»، توله یوز ایرانی می‌گذرد، هنوز نتایج کالبدگشایی به رغم وعده‎‌های فراوان اعلام نشده است و علت بیماری و مرگ این حیوان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
 |  حیات وحش

پنومونی، عامل مرگ بره حیات وحش درمیان

خلاصه خبر: نتیجه کالبد گشایی یک رأس بره وحشی پنومونی اعلام گردید.
 |  حیات وحش
سرپرست تیم درمان پلنگ باغ وحش مشهد تشریح کرد:

آخرین وضعیت «ارس»

خلاصه خبر: سرپرست تیم درمان پلنگ باغ وحش مشهد گفت: بنا بر نتایج آزمایش‌های تخصصی، ارس درگیر بیماری‌های مختلف کلیوی، کبدی و عفونت شدید است و بیماری اصلی ارس که ابتلای شدید به دیستمپر سگ‌سانان یا ( CDV) است، پیش‌رونده و غیرقابل برگشت است.
 |  حیات وحش

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در پناهگاه حیات وحش انگوران مشاهده شد

خلاصه خبر: مدیرکل حفاظت محیط زیست زنجان گفت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در پی کشف لاشه یک راس میش در پناهگاه حیات وحش انگوران از توابع شهرستان ماهنشان، مشاهده شد.
 |  حیات وحش

توله شیرهای مرده به دنیا آمده تبریز کالبد شکافی می‌شوند

خلاصه خبر: مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از کالبد شکافی توله شیرهای مرده به دنیا آمده باغلار باغی تبریز در دانشگاه تبریز خبر داد.
 |  حیات وحش

پلنگ باغ وحش مشهد بیماری کلیوی و کبدی دارد

خلاصه خبر: سرپرست تیم درمان ارس پلنگ بیمار باغ وحش مشهد گفت: نتایج آزمایشهای تشخیصی تخصصی بر روی "ارس" تنها پلنگ باغ وحش مشهد نشان می دهد که این گونه ارزشمند حیوانی بیماری کلیوی ، مشکلات کبدی و عفونت در بدن دارد.
 |  حیات وحش

فرآیند حیات‌بخشی به پلنگ باغ وحش مشهد، الگویی بی‌همتا در ایران و جهان

خلاصه خبر: فرآیند تشخیصی و درمانی بیماری "ارس"، تنها پلنگ باغ وحش مشهد، سبب شد این گونه ارزشمند از ۱۱ سال پیش تاکنون، هرچند کجدار و مریز به حیات خود ادامه دهد و به تعبیری می‌توان ادعا کرد انجام اقدامات موثر برای زنده ماندن این گربه‌سان بیمار از ایام تولگی تا امروز، می‌تواند به عنوان الگویی بی‌همتا در عرصه ملی و جهانی معرفی شود.
 |  حیات وحش
یادداشت؛ دکتر ایمان معماریان:

دست به چرخه زیستی حیوانات نزنید

خلاصه خبر: حیوانات آزاد در طبیعت به ۲ دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند؛ بخش نخست آن دسته از حیوانات غیراهلی نظیر پلنگ، شیر و... را شامل می‌شود که باید در طبیعت رها باشند تا در چرخه زیستی خود قرار بگیرند.
 |  حیات وحش

حال"ارس" تنها پلنگ باغ وحش مشهد ناپایدار شد

خلاصه خبر: معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:"ارس"، پلنگ ایرانی ۱۱ ساله در باغ وحش که نخستین بار در سال ۱۳۹۱ از متخلفان شکار و صید زنده‌گیری شد و با تلاشهای متخصصان و دامپزشکان به رغم بیماری به زندگی ادامه داد، این روز ها به دلیل پیشرفت بیماری حال مساعدی ندارد.
 |  حیات وحش
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری:

مقدمات کار فراهم شده تا دیپلمای دامپزشکی حیات وحش در استان ایجاد شود

خلاصه خبر: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تالاب گندمان در زمره ۱۰ تالاب برتر پرنده‌نگری ایران و مهمترین زیستگاه‌های جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم‌گذاری پرندگان مهاجر به شمار می‌رود که در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی(لندن -۱۳۵۲) ثبت شده است، گفت: تالاب گندمان ثبت جهانی می‌شود.
 |  رویدادها
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

دانشگاه‌ها دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری حیات‌وحش راه‌اندازی کنند/در بُعد دامپزشکی حیات وحش خلا جدی علمی داریم

خلاصه خبر: رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه ما در بعد دامپزشکی حیات وحش خلا جدی علمی داریم گفت: برای نجات گونه‌های در خطر انقراض راه‌اندازی دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری حیات وحش ضروری است.
 |  حیات وحش
معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست:

اطلاع‌رسانی زیاد در مورد «پیروز» برایمان حاشیه درست کرد/نمی‌توان گفت که یک دامپزشک متخصص در فرآیندهای درمانی هیچ اشتباهی نمی‌کند

خلاصه خبر: معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست از اعلام نتایج آزمایش پاتولوژی «پیروز» طی یک تا دو هفته آینده خبر داد و گفت: سازمان محیط‌زیست تلاش کرد که از همان ابتدا هیچ مساله‌ای را درباره «پیروز» کتمان نکند، اما به نظر می‌رسد یکی از عواملی که در این ماجرا برای ما حاشیه درست کرد، اطلاع‌رسانی زیاد و مداوم درباره وضعیت این حیوان بود.
 |  حیات وحش

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.