داروی ضد کرونای انسانی برای مقابله با ویروس عامل کشتار گربه‌ها در قبرس به کار می‌رود

وزارت بهداشت قبرس از روز پنجشنبه تجویز داروهای ضد کرونای انسانی را به گربه‌های این جزیره دریای مدیترانه را آغاز کرد تا شیوع ویروسی را در میان این حیوانات به کشته شدن هزاران قلاده آن‌ها انجامیده است، مهار کند.
کد خبر  9538
فاخته پلاس

به گزارش فاخته به نقل از همشهری آنلاین، رئیس خدمات دامپزشکی در دولت قبرس در مصاحبه‌ای در روز پنجشنبه گفت که وزارت بهداشت قبرس ۸۰۰۰۰ قرص رمدسیویر ضد کرونای انسانی را در تلاش برای حل این بحران ذخیره کرده است.

ویروس «پریتونیت عفونی گربه‌ای» (FIP) یا «کروناویروس گربه‌ای» از نوع FcoV-23 که عامل این شیوع است، به انسان‌ّ‌ها قابل‌انتقال نیست، اما در چند ماه گذشته در سراسر جمعیت گربه‌ها در قبرس انتشار یافته است.

فعالان محلی حمایت از حقوق حیوانات ادعا کرده بودند که تا ۳۰۰۰۰۰ قلاده گربه درنتیجه شیوع این بیماری مرگبار در قبرس مرده‌اند، اما نکتاریا آرسن‌اوغلو، رئیس انجمن دامپزشکان قبرس هفته پیش اعلام کرد این شمار تلفات گربه‌ها تا این حد زیاد نیست.

یک تحقیق از ۳۵ کلینیک دامپزشکی در این جزیره به‌وسیله این انجمن شمار تلفات را حدود ۸۰۰۰ ق‍طعه گربه تخمین زده است.

ویروس مرگبار برای گربه‌ها

ویروس FIP یا کروناویروس گربه‌ای برای نخستین بار در دهه ۱۹۶۰ شناسایی شد، قبلاً نیز در موارد نادری در کشورهای دیگر ازجمله انگلیس، آمریکا، تایوان و یونان شیوع پیدا کرده است. این ویروس از مدفوع گربه‌های بیمار دفع می‌شود و از طریق تماس با مواد آلوده به آن انتشار می‌یابد. علائم بیماری در گربه و گربه‌سانان شامل بی‌اشتهایی، کاهش وزن، افسردگی و تب است.

به نظر می‌رسد ویروس FIP شایع‌شده در قبرس از نوع با بیماری‌زایی شدیدتر باشد که حتی حیوانات خانگی را که به بیرون از خانه نمی‌روند، قربانی کرده است.

به گفته آرسن‌اوغلو داروهای ضد ویروسی مؤثر بر FIP می‌تواند در ۸۵ درصد موارد گربه‌ها را نجات دهد، اما با توجه به گران بودن این دارو برای اغلب صاحبان گربه‌ها فراهم آوری این درمان مشکل بوده است. این عفونت ویروسی در صورت درمان نشدن تقریباً همیشه مرگبار است.

داروی ضد کرونای انسانی گربه‌ها را درمان می‌کند

بررسی‌ها نشان داده‌اند که GS-441524 که یک داروی ضد ویروسی از نوع آنالوگ نوکلئوزیدی و متابولیت اصلی پلاسمایی داروی ضد کرونای رمدسیویر بر ویروس FIP مؤثر است. هم رمدسیویر و هم GS-441524 با موفقیت برای درمان FIP در گربه‌ها به کار رفته‌اند.

دولت قبرس اعلام کرده است که اجازه می‌دهد بخشی از ذخیره داروهای انسانی ضد کرونا برای درمان گربه‌ها مورد استفاده قرار گیرد و صاحبان گربه‌ها با خوشحالی از این خبر استقبال کرده‌اند، چرا که این دارو بسیار ارزان‌قیمت‌تر است.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

قبرس که شرقی‌ترین دولت اتحادیه اروپا شمرده می‌شود، جمعیت پرشماری از گربه‌ها دارد. مشهور است که سنت هلنا، مادر کنستانتین امپراتور روم در سال ۴۰۰ پس از میلاد دستور داد گربه‌ها از مصر و فلسطین به این جزیره فرستاد شوند تا مارهای سمی مقابله کنند.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.