نگرانی فعالان حقوق حیوانات از سرنوشت توله پلنگ باغ وحش مشهد

زمزمه‌هایی در خصوص انتقال توله پلنگ باغ وحش مشهد به گوش می‌رسد که فعالان حقوق حیوانات نسبت به این موضوع نگران بوده و با آن مخالف هستند.
کد خبر  9751
خبر مهم

به گزارش فاخته به نقل از ایسنا، اوایل مرداد ماه سال جاری یک توله پلنگ با وضعیت جسمانی بسیار ناپایدار و نیمه‌جان در حوالی شهرستان کلات پیدا شد. این توله پلنگ توسط محیط زیست خراسان رضوی به باغ وحش مشهد منتقل شد و تحت درمان قرار گرفت؛ با گذشت چندین هفته از تیمار و درمان، و با توجه به تجربه موفق  تیم دامپزشکی باغ وحش در درمان، این توله پلنگ از مرگ حتمی نجات پیدا کرده و در حال حاضر شرایط مساعدی دارد.

 حال بعد از عبور از شرایط بحرانی و مساعد شدن حال این توله پلنگ، شنیده‌ها حاکی از این است که سازمان حفاظت محیط زیست تصمیم دارد این توله پلنگ  را از مشهد به جای دیگری منتقل کند که این تصمیم با توجه به تجربیات ناموفق گذشته در موارد مشابه، واکنش فعالان محیط زیست و حامیان حقوق حیوانات را به همراه داشته است.

علی کشمیری، فعال حقوق حیوانات در واکنش به این خبر و در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: این توله پلنگ در یکی از روستاهای اطراف شهرستان  کلات  با وضعیتی نیمه‌جان و در حال مرگ پیدا شد و  به باغ وحش مشهد منتقل شد.

وی تأکید کرد: باغ وحش مشهد سابقه خوبی در بازپروری و درمان پلنگ دارد  و این ششمین پلنگی است که برای درمان  به این مرکز منتقل می‌شود.

این کنشگر حوزه  محیط زیست افزود: شنیده‌ها حاکی از این است که سازمان حفاظت محیط زیست تصمیم دارد این توله پلنگ  را از مشهد و استان خراسان رضوی به جای دیگری منتقل کند.

کشمیری ادامه داد: جدای از اینکه این توله پلنگ، بخشی از تنوع زیستی و سرمایه این استان است، اما چیزی که در این میان نگران‌کننده است این است که سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان تنها متولی حیات وحش، برای پلنگ‌هایی که به هر دلیلی قابلیت بازگشت به طبیعت را ندارند، هیچ برنامه‌ای نداشته و هنوز هم ندارد.

وی اظهار کرد: وقتی این نگرانی بیشتر می‌شود که می‌بینیم سازمان حفاظت محیط زیست حتی برای حفاظت از یوز هم برنامه‌ای ندارد و در چنین شرایطی و با رجوع به تجربیات و سوابق ناموفق  قبلی،  این حق  افکار عمومی است که  نگران باشد و در برابر انتقال این توله پلنگ واکنش نشان دهد.

کشمیری با اشاره به برخی از تجربیات مشابه گذشته و مصادیق  توضیح داد: بهمن ۱۴۰۰، "ماوی" ماده پلنگی دو ساله  که سازمان حفاظت محیط زیست به  باغ وحش ارم تحویل داده بود، به یکباره اعلام کردند که در اثر عفونت تلف شده، پنج ماه بعد "کیجا" ماده پلنگ دیگر باغ وحش ارم هم به دلیل بیماری عفونی تلف شد، سال ۹۰ پلنگ مجروحی در استان خراسان رضوی در  منطقه‌ای حوالی شیروان پیدا می‌کنند که نیمه‌جان بوده به دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی منتقل می‌شود که تحت درمان قرار می‌گیرد و بیماری انگلی این حیوان درمان می‌شود، سازمان حفاظت محیط زیست برای درمان فک و دهان (چون از بلندی پرت شده بو) این پلنگ را به تهران منتقل می‌کند و بعد خبر مرگش به سختی درز پیدا می‌کند.

این فعال حقوق حیوانات یادآور شد: سال ۹۹ یک پلنگ ماده در بشاگرد هرمزگان از ناحیه دست چپ در تله گیر می‌کند و چون پنج روز از حادثه گذشته است دستش را قطع می‌کنند، سازمان حفاظت محیط زیست این پلنگ را به باغ وحش باراجین قزوین  تحویل می‌دهد و در حال حاضر فضایی که در اختیار این پلنگ است یک اتاق کوچک است، حیوانی که بالغ بوده و سال‌ها در طبیعت زندگی کرده است، در حال حاضر در یک اتاقک کوچک نگهداری می‌شود.

کشمیری افزود: "شایا"  ماده پلنگ  دیگری است که که سال ۹۸ از قاچاقچیان در رامهرمز کشف و به باغ وحش باراجین قزوین  منتقل شد که این حیوان عملا تبدیل شده به بازیچه و عروسک خیمه‌شب‌بازی که تصویر آن در فضای مجازی در حال انتشار است، این سرنوشت تعدادی از پلنگ‌هایی بود که سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی با آنها سروکار داشته است.  

وی تصریح کرد: هفته گذشته نیز  "کمبر" توله خرس سیاه بلوچی که خرداد سال جاری  پیدا شده بود، چون محلی برای نگهداری این حیوان نداشتند به پاسگاه محیط‌بانی تحویل دادند و با پیگیری‌های مستمر فعالان محیط زیست مشخص شد که این توله خرس سیاه پنج ماهه، فرار کرده است و سرنوشتی جز مرگ در انتظارش نیست.

کشمیری در ادامه به تجربیات موفق مرکز درمان ومراقبت باغ وحش مشهد در درمان پلنگ اشاره کرد و افزود: سال ۹۷ ماده پلنگ در وضعیتی در پارک ملی تندوره پیدا شد که نه بینایی و نه بویایی داشت و نه قادر به شنیدن بود و نمی‌توانست غذا بخورد، نزدیک به ۱۱۵ روز اینجا تحت درمان بود،  فروردین سال ۹۸ به صورت کاملا موفقیت‌آمیز در طبیعت رهاسازی شد و ۶ ماه بعد هم طبق اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، این پلنگ در طبیعت رصد شد؛ پلنگی که در مدتی که در محل مرکز درمان ومراقبت باغ وحش مشهد بود، بارها تلاش‌های زیادی شد که به تهران  منتقل شود.

وی هشدار داد: با مطرح شدن موضوع انتقال توله پلنگ باغ وحش مشهد، اشتباهات گذشته در حال تکرار است و  با توجه به سابقه نه چندان خوبی که سازمان حفاظت محیط زیست به خصوص در بحث پلنگ داشته است، مخالفت افکار عمومی با انتقال این توله پلنگ کاملا منطقی است.

این فعال محیط زیستی خاطرنشان کرد: اگر مرکز تخصصی برای بازپروری در تهران و یا هر جای دیگری وجود دارد، چرا از همان روزهای ابتدایی که شرایط توله پلنگ بحرانی بود منتقل نشد اما الان که زحمت‌ها نتیجه داده و وضعیت این توله پلنگ در شرایط مساعدی قرار دارد زمزمه‌هایی از انتقال به گوش می‌رسد؟

وی در رابطه با "ارس"  تنها پلنگ باغ وحش مشهد نیز گفت: درمان ارس  یک مصداق دیگر است به طوری که این حیوان در تیرماه وضعیت بسیار  ناپایداری داشت  ولی با پیگیری‌های شبانه‌روزی، در حال حاضر وضعیت بسیار خوبی دارد.

وی افزود: هر چه سازمان حفاظت محیط زیست در بازپروری و درمان پلنگ ناموفق عمل کرده در نقطه مقابل آن و در مشهد، در این زمینه تجربیات موفقی داشتیم و الان بحث انتقال کاملا اشتباه و تکرار تجربیات ناموفق گذشته است.

کشمیری درباره تصمیات برای آینده این توله پلنگ گفت: در استان این امکان و پتانسیل وجود دارد که حیوان را به گونه‌ای پرورش دهند که قابلیت معرفی به طبیعت را داشته باشد، اما  در حال حاضر تمرکز بر حفظ این گونه است و بعد در گام دوم به آن سمت خواهیم رفت.

جواد رستمی، مدیر باغ وحش مشهد نیز در گفت‌وگو با ایسنا و در این رابطه اظهار کرد: این توله پلنگ که در روستای شهسوار کلات پیدا شد حدود ۴۸ روز پیش و زمانی که تنها دو هفته از عمرش گذشته بود، به باغ وحش مشهد منتقل شد.

وی افزود: این توله هنگام انتقال به باغ وحش اصلا حال مساعدی نداشت و مبتلا به اسهال شدید بود.  با پیگیری و تلاش پزشک باغ وحش تحت درمان قرار گرفت و الان که تقریبا دوماهه است، سرحال است و  وضعیت مساعدی دارد.

رستمی تصریح کرد: موضوع انتقال این توله پلنگ هنوز به ما اعلام نشده است، ولی اگر موضوع انتقال صحت داشته باشد قطعا ما با این انتقال مخالف هستیم. چون برای این توله پلنگ زحمت‌های زیادی کشیده شده و نتیجه مثبتی هم داشته است.

توله پلنگ متعلق به مشهد است و اصلا دلیلی برای انتقال آن وجود ندارد

مدیر باغ وحش مشهد تأکید کرد: این توله پلنگ متعلق به مشهد است و اصلا دلیلی برای انتقال آن وجود ندارد.

وی از تجربیات موفق باغ وحش در درمان «ارس» یاد کرد و گفت: درمان ارس از تجربیات موفق ما در ماه‌های اخیر است و این حیوان که اصلا امیدی برای زنده ماندنش وجود نداشت با تلاش‌های بی‌وقفه و دلسوزانه خوشبختانه الان در شرایط پایداری قرار دارد.

کورش هنرمند، دامپزشک باغ وحش مشهد نیز در رابطه با وضعیت توله پلنگ توضیح داد: این توله چهارم مردادماه ۱۴۰۲ با وضعیتی نامشخص و شرایط ناپایدار  تحویل باغ وحش مشهد شد که در آن زمان و بر اساس شواهد، حدود دو هفته بیشتر سن نداشت و الان هم حدود ۷ هفته است که در باغ وحش نگهداری می‌شود.

وی با بیان اینکه این توله پلنگ که در حال حاضر در مرز دوماهگی است وضعیت مساعد و پایداری دارد، افزود: توله پلنگ باغ وحش مشهد و گونه‌های دیگر پلنگ جزء ذخایز ژنتیکی کشور هستند و هنوز تا الان شرایط رهاسازی در طبیعت را نداشته است، اگر هم شرایط رهاسازی فراهم نشود و  قرار باشد در اسارت بزرگ شود، باغ وحش وکیل‌آباد شرایط بسیار خوبی برای این گونه دارد و تلاش ما این است که همچنان میزبان این گونه ارزشمند باشیم اما در نهایت از تصمیمات چارت‌های سازمانی بی‌اطلاع هستیم.

هنرمند تأکید کرد: در رابطه با انتقال این توله پلنگ هنوز رسما چیزی اعلام نشده است و  اگر سازمان حفاظت محیط زیست و اداره  کل محیط زیست استان  برای این انتقال دلیل علمی داشته باشند، ما هم مخالفتی نخواهیم داشت.

این توله پلنگ در شرایط بسیار کنترل شده و در قرنطینه نگهداری می‌شود و تلاش ما این است که تا احراز نشدن دلایل منطقی و علمی،  این توله پلنگ منتقل نشود.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

توله پلنگ باغ وحش با جنسیت نر سنی حدود دو ماه و وزنی بیش از چهار کیلو دارد و در قرنطینه گربه‌سانان باغ وحش مشهد به طور شبانه‌روزی تحت مراقبت است.

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.