عفونت انسانی فرانسیسلا تولارنسیس در روستایی در شمال غرب ایران

بر اساس نتایج مطالعات سرواپیدمیولوژیک اخیر در ایران به نظر می رسد تولارمی یک بیماری زئونوز بومی در ایران باشد...
کد خبر  9436
فاخته پلاس

فاخته- ...از دی ماه سال ۱۳۹۴ تا خرداد ماه سال ۱۳۹۷، موارد بیماری با علائم تب، لنفادنوپاتی و درگیری چشمی در روستای یوزبند از توابع استان آذربایجان شرقی گزارش گردید. محققین مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و باز پدید انستیتو پاستور ایران در این مطالعه با استفاده از آزمایشات تشخیصی شامل روش های سرولوژی، مولکولی و کشت به بررسی موارد مشکوک به تولارمی و نمونه های آب و جوندگان محلی پرداختند. تمامی ۱۱ سرم بیماران مورد بررسی دارای آنتی بادی ضد تولارمی بودند. آنتی بادی های فرانسیسلا تولارنسیس از نوع IgM، با تیترهای بسیار بالا در ۹بیمار و در ۱۰ بیمار نیز تیتر بالای IgG شناسایی گردید. تست آگلوتیناسیون لوله ای در ۱۰ بیمار مثبت و یک بیمارمشکوک بود. همچنین آزمایشات مولکولی نشان داد که از۶ نمونه آب متعلق به چشمه های روستا، ۵ نمونه آلوده به این پاتوژن بودند و یک میکروتوس سوسیالیس از ۹ جونده صید شده از اطراف چاه اصلی روستا نیز مثبت گزارش گردید. هیچ نتیجه مثبتی با روش کشت شناسایی نگردید.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

بر اساس تظاهرات بالینی بیماری که فرم اوروفارنکس (حلقی) تولارمی را مطرح می کند، نتایج سرولوژی در بیماران موردی و تشخیص فرانسیسلا تولارنسیس در جانوران محلی و محیط آبی، منبع احتمالی شیوع تولارمی منبع آب روستا بود. مداخلاتی مانند لایروبی و کلرزنی مخزن اصلی ذخیره آب روستا و آموزش روستائیان و کارکنان بهداشتی و درمانی در زمینه اقدامات پیشگیرانه و درمان بیماری به کنترل عفونت کمک کرد.

لینک مقاله 

منبع: کانال تلگرامی بیماری های نوپدید و بازپدید

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.