آیا عقیم سازی راه مناسبی برای سگ‌های ولگرد است؟

یک فعال در حوزه حمایت از حیوانات در خراسان جنوبی گفت: عقیم‌سازی سگ‌ها به تنهایی کار مناسبی نیست.
کد خبر  11282
خبر روز

به گزارش فاخته، علی غنی، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه همه محیط‌های که ظرفیت حضور سگ را داشته باشد سگ‌های پرسه‌زن در آنجا وجود دارند، گفت: سگ‌های پرسه‌زن عمدتاً در روستاها و محیط‌های روستایی بیشتر مشاهده می‌شوند.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد سگ‌های بلاصاحب سگ‌هایی هستند که منشا اولیه آن‌ها صاحب دارند بیان کرد: منشا بیشتر سگ‌های بلاصاحب سگ‌های صاحب‌دار هستند به این صورت که در خیلی از مناطق روستایی سگ‌ها رها کرده  و در این رفت‌آمد جفتگیری‌هایی با باقی سگ‌ها انجام می‌شود که باعث می‌شود سگ‌های جدیدی به وجود بیایند که صاحب مشخصی ندارند.

این فعال در حوزه حمایت از حیوانات بیان کرد: زمانی که به تصور غلط تعدادی سگ را جمع‌آوری و یا کشتار می‌کنند یک نوع حذف فیزیکی بوده که باعث ضربه به اکوسیستم و طبیعت منطقه می‌شود.

وی با بیان اینکه در سیستم زندگی سگ‌ها فاکتوری به نام ظرفیت حمل وجود دارد، گفت: ظرفیت حمل نشان‌دهنده امکان زندگی سگ‌ها در منطقه است که هنگام جمع‌آوری و یا کشتار آن‌ها بلافاصله سگ‌های جدیدی وارد منطقه شده که اگر در ورودی سگ‌های جدید سگ‌، هاری وجود داشته باشد به راحتی هاری را به سگ‌ها منتقل می‌کند.

غنی گفت: در سه روستا خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۱ قریب به یک ملیارد تومان برای جمع‌آوری سگ‌ها هزینه شده است در حالی که باز هم سگ‌ها در این روستاها وجود دارند که این کار بی‌فایده‌ بوده است
آموزشگر هاری سازمان بهداشت جهانی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی و آموزش ابتدایی‌ترین کار برای ریشه‌کن کردن هاری است، اظهار کرد: باید به سگ‌های هر منطقه واکسن هاری تزریق شود و سگ‌ها را در مناطقی که جمع‌آوری شدند بازگرداند.

وی با بیان اینکه آمارها متفاوتی در خصوص جمع‌آوری سگ‌ها وجود دارد، بیان کرد: قریب به ۹۰۰ سگ در پناهگاه شهردار بیرجند وجود دارد که یک روز در میان به این سگ‌ها غذارساتی داشته هزینه نیز بسته به نوع غذای آن‌ها متفاوت است.

غنی تصریح کرد: ظرفیت برای نگهداری سگ‌ها محدود است و به یکسری امکانات اولیه نیاز است و شهرداری بیرجند در این خصوص بسیار همکاری کرده و لذا کمبود و کاستی‌هایی نیز وجود دارد که نیاز به اصلاح راه و روش در برخورد با این سگ ها داریم.

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.

این فعال در حوزه حمایت از حیوانات با بیان اینکه زمانی که شناختی نسبت به زندگی‌ سگ‌ها نداشته و جمع‌آوری و یا کشتار را انجام می‌دهیم این کار اشتباه بوده که باید به سراغ راه‌حل رفت تا پاک کردن حل مسئله، بیان کرد: اگر صرفاً به عقیم‌سازی بخواهیم نگاه کنیم راه مناسبی نیست و در کنار فرهنگ سازی و آموزش برای مردم باید انجام داد و لذا عقیم‌سازی به همراه واکسیناسیون و برگشتن به محیط اولیه راه درست و مناسبی است.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.