۱۵ دقیقه مهم برای کاهش احتمال ابتلا به هاری

سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه با تاکید بر خطرناک بودن بیماری هاری گفت: در صورت گزش توسط حیوانات، بهترین و موثرترین اقدام ابتدایی، شستشوی همه زخم‌ها با آب و صابون به مدت ۱۵ دقیقه است و برای هر زخمی باید این زمان رعایت شود.
کد خبر  10476
خبر ویژه

به گزارش فاخته، کبری ناصح در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه هاری پس از حمله به سیستم عصبی مرکزی غیرقابل درمان بوده و تقریبا همیشه کشنده است و قربانی محکوم به مرگ وحشتناکی است، اظهار کرد: هاری یک بیماری عفونی حاد و کشنده ویروسی است که به علت مرگ و میر صددرصدی در انسان و حیوانات از جمله بیماری های مهم مشترک انسان و حیوان محسوب می شود.

وی با بیان اینکه سالانه در ایران بین ۱۰ تا ۲۰ نفر به هاری مبتلا می شوند و جان خود را از دست می‌دهند، افزود: با توجه به گزارشاتی که از سوی وزرات بهداشت به دست رسیده در سال جاری تا کنون ۱۶ مورد مرگ بر اثر ابتلا به هاری رخ داده است که بیشترین موارد هاری توسط گزش سگ اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه این بیماری مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده اما انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار، به طور تصادفی و اغلب از طریق حیوان گزیدگی به آن مبتلا می‌شوند، ادامه داد: امکان انتقال هاری از تمام گوشت خواران و پستانداران اهلی و وحشی نظیر گربه، روباه، شغال، گرگ، کفتار و حتی گاو و گوسفند نیز وجود دارد. انتقال دهندگان اصلی بیماری سگ، گوشتخواران وحشی(مخصوصا گرگ) و هم چنین روباه هستند.

ناصح با بیان اینکه هاری حدود ۲۳۰۰ سال قبل از میلاد شناخته شده است و به ‌نظر می‌رسد سگ ناقل اصلی آن باشد، گفت: موارد حیوان گزیدگی در شهرستان ساوه طی ۶ ماه نخست سال جاری ۵۵۷ مورد بوده که ۴۴۳ مورد از آن ناشی از سگ گرفتگی، ۸۸ مورد گربه گرفتگی و مابقی براثر مواجهه با سایر حیوانات بوده است.

وی افزود: به همین منظور جهت کاهش ابتلا به این ویروس می بایست افراد از تماس با حیوانات وحشی به ویژه سگ و گربه های ولگرد اجتناب کرده و همچنین نسبت به واکسیناسیون حیوانات خانگی خود اقدام کرده و مراجعه به موقع به مراکز دامپزشکی داشته باشند.

وی در ادامه گفت: همچنین در صورت درگیری با هر حیوانی ضروری است بلافاصله محل مواجهه (هرگونه گزش، سوراخ شدگی، ساییدگی و له شدگی) را با آب و صابون به مدت ۱۵ دقیقه شستشو داده و سپس جهت تزریق واکسن به مرکز پیشگیری و درمانی هاری مراجعه شود. این مرکز در ساوه، جنب اورژانس بیمارستان شهید مدرس قرار دارد.

وی تصریح کرد: رفتارهایی از قبیل غذا دادن به حیوانات ولگرد سبب ازبین رفتن تعادل محیطزیست یا احتمال حمله  حیوان آلوده به افراد می‌شود. بنابراین با اصلاح فرهنگ و آداب برخورد با حیوان ولگرد می‌توانیم میزان مواجهه با حیوانات مشکوک را کاهش دهیم.

وی به لزوم کنترل، پیشگیری و حذف بیماری هاری علاوه بر آموزش تاکید کرد و افزود: آموزش خصوصا از کودکی در خصوص نحوه برخورد با حیوانات خانگی و ولگرد از ضروریات است. در صورت گزش، بهترین و موثرترین اقدام شستشوی همه زخم‌ها با آب و صابون به مدت ۱۵ دقیقه است و برای هر زخمی باید این زمان رعایت شود.

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید. 

ناصح افزود: مراجعه در اسرع وقت به نزدیکترین مرکز هاری یا بیمارستان جهت دریافت واکسن و سرم هاری، مراقبت از زخم و عدم بخیه و باندپیچی زخم‌ها از دیگر اقداماتی است که باید انجام شود. افراد در معرض خطر و محیط بانان می بایست واکسن پیشگیری را دریافت کنند. در صورت نگهداری از حیوانات در خانه می بایست قلاده گذاری شده و تحت نظر دامپزشکی واکسن و داروهای مورد نیاز را دریافت کنند.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.