یادداشت؛ مدیران در کلام و نگاه امیرالمومنین علی علیه السلام؛

به بهانه انتصاب مدیران ستادی و استانی سازمان دامپزشکی کشور

سازمان دامپزشکی کشور با انتصاب دکتر مجتبی نوروزی به عنوان رئیس جدید این سازمان در میانه راه دولت سیزدهم، تحولی نو در حوزه مدیریتی و منابع انسانی را تجربه می کند.
کد خبر  10202
یادداشت

فاخته- نگاهی به وظایف خطیر این سازمان حساس در حوزه امنیت غذایی، حاکی از آن است که مدیران و کارگزاران آن بایستی ویژگی هایی خاص و ممتاز در عرصه مدیریتی را داشته باشند تا این بخش از امنیت جامعه را دچار مخاطره نکنند.

آنگاه که امام علی علیه السلام ، مالک اشتر را به حکومت مصر گماردند، نامه ای به او نوشتند که عهدنامه حکومتگری است. این نامه، حاوی اصول حکومت و مدیریت است و خواندن آن به هر یک از مسئولان در هر سطحی دارد از مدیریت عالی تا میانی افق بازتری ارائه می کند.

 این دیدگاه امام را می توان نگاهی ارزشمند و ماندگاردر عرصه مدیریتی دانست که نه تنها گذر زمان، گرد کهنگی و ناکارآمدی بر آن نپاشیده بلکه، اقتضای مسایل مدیریتی بیش از پیش این رهنمودهای ارزشمند را نیاز دارد.

سیمای کارگزاران در نگاه امام علی علیه السلام جالب توجه است. در این نگاه ارزشمند، فلسفه حکومت، احیای حق، انهدام باطل و رساندن انسان از خاک به خداست. این آرمان والا جز با حکومت صالحان تحقق نمی یابد. روشن است که امام باید کارگزاران خویش را از میان بهترین ها و نخبگان انتخاب کند تا اشتباهات و انحرافات احتمالی به حداقل برسند و رعایت این موارد و این نوع انتخاب ها همچنان در انتخاب مدیران در عصر کنونی ضروری است.

امام علی علیه السلام در الگوی مدیریتی خود، چند اصل مهم را رعایت می ‏نموده است:
1.  انتخاب کارگزاران و مدیران حکومت بر اساس معیارهای صلاحیتی و ارزشی‏
2. اصل قرار دادن لیاقت‏ها، شایستگی ‏ها و توانایی‏ ها در واگذاری مسئولیت به کارگزاران و عدم دخالت روابط شخصی و خویشاوندگرایی (نفی دودمان‏گرایی و اشرافیت‏ سالاری).
3.  برخورداری از دستورالعمل جامع مدیریتی (داشتن پشتوانه نظری، علمی و معرفتی مدیریت و حکومت)
4.  تبیین وظایف و تکالیف رهبری، کارگزاران و مردم نسبت به یکدیگر
5.  اهتمام به انطباق قول با عمل در رفتار خود به منظور تأثیرگذاری فرامین بر عاملان حکومت و مردم (هماهنگی مبانی اندیشه‏ ای با فعل سیاسی)
6.  ارائه توصیه ها و رهنمودهای لازم به کارگزاران حکومتی هنگام پذیرش مسئولیت‏
7.  نظارت و مراقبت دقیق بر رفتار و عملکرد مدیران، حتی شیوه زندگی آنان‏
8.  سیاست تشویق و توبیخ عاملان حکومت به منظور اجرای عدالت و جلوگیری از بروز انحراف و ظلم و ستم در جامعه.

آنچه عنوان شد تنها بخشی از رویه حجت خدا در حکومت داری و توصیه های مدیریتی حضرت امیر به کارگزاران حکومتی است که همانگونه که ذکر شد تمامی این اصول را می توان در رده های مختلف مدیریت های کنونی در هر سازمان و نهادی لازم و ضروری دانست به ویژه سازمان دامپزشکی کشور، که طی روزهای گذشته، دستخوش تغییرات مدیریتی پرشمار بوده و به نظر می رسد این روند به ویژه در استان ها همچنان ادامه داشته باشد.

به جرات می توان ادعا کرد که رعایت اصول یادشده، در تمامی بخش های مدیریتی مدیران کل دامپزشکی اعم از مدیریت منابع مالی، انسانی، تجهیزات، روابط بالا دستی و ارتباط با زیرمجموعه و ... می تواند رمز توفیق و استمرار مدیریتی درخشان در هر استان شود و لذا بررسی صلاحیت مدیران بر مبنای مقتضیات سازمانی و انطباق آن با این دیدگاه های ارزشمند ولیّ خدا را می توان مبنای بکارگیری افراد در پست های مدیریتی ستاد و ادارات کل دانست.

به عنوان نمونه در بخشی از نامه ایشان به مالک اشتر آمده است که: « ... باید که برگزیده ترین وزیران تو کسانی باشند که سخن حق بر زبان آرند، هر چند، حق تلخ باشد و در کارهایی که خداوند بر دوستانش نمی پسندد کمتر تو را یاری کنند، هر چند، که این سخنان و کارها تو را ناخوش آید. به پرهیزگاران و راست گویان بپیوند، سپس، از آنان بخواه که تو را فراوان نستایند و به باطلی که مرتکب آن نشده ای، شادمانت ندارند، زیرا ستایش آمیخته به تملق، سبب خودپسندی شود و آدمی را به سرکشی وادارد ... » که نگاهی گذرا به این بخش از این نامه ارزشمند، حاکی از نحوه تنظیم روابط با مدیران زیردست و نیز نحوه برخورد با آنان را روایت می کند تا مدیران دچار تملق های بی ارزش نشده و مبنای تصمیم گیری را حضور و تفکرات و اعتقادات افراد متملق  قرار ندهند.

امید آنکه، انتصابات جدید در این سازمان، منشاء خیر، برکت و اثر مطلوب برای تمامی جامعه دامپزشکی، تولیدکنندگان شریف کشور و آحاد جامعه و ذینفعان از خدمات سازمان را فراهم آورد و مسیر حرکت رو به جلوی سازمان را بر مدار توفیقات بیشتر هماهنگ سازد ان شاءالله... .

دکترهادی زارعی

مدیر مسئول

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
آنچه شما گفته اید
  • بی نام
    می گوید:
    در عالی بودن این توصیه ها و دستورات حرفی نیست. اما جای عمل به اونها خالیه
  • همکار
    می گوید:
    بسیار عالی. تلنگری بود این توصیه ها تا در انتخاب مدیران به اونها توجه کنند آقایان
  • دامپزشک
    می گوید:
    امیدواریم در انتخاب بقیه مدیران استانی به این توصیه ها توجه بشه و آدم های لایق برای مدیر کلی استان ها انتخاب بشن
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.