یادداشت؛ دکتر هادی زارعی:

تعامل و پاسخگویی؛ الگویی قابل بررسی در رویه جدید نظام دامپزشکی

پس از حضور دکتر «عباسعلی مطلبی» در راس سازمان نظام دامپزشکی کشور به عنوان سازمانی متکی بر حضور بیش از 50 هزار عضو دانش آموخته دانشگاهی، شاهد تغییر در رویه این سازمان نسبت به دوره های قبلی هستیم.
کد خبر  13941
titr

فاخته- طی این چند سال، شاهد برخی بحث ها و حتی جدل ها در فضای مجازی بین اعضای نظام بودم که مسئولین و متولیان کشور در این گروه ها صرفا ناظر این درگیری ها بودند! بدون آن که اظهار نظری کنند و همین سکوت و عدم دخالت و پاسخگویی، سبب شعله ور شدن آتش این بحث ها و اغلب بی نتیجه ماندن آنها می شد.

اما پس از حضور دکتر «عباسعلی مطلبی» به عنوان رئیس جدید این سازمان، از روزهای اول تصدی این مسئولیت شاهد هستیم که عمدتا پاسخ مباحث و ابهامات و حتی اتهامات مطروحه از سوی اعضا با سعه صدر داده شده و همین موضوع سبب خاتمه یافتن بحث ها و از ادامه دار شدن و ورود سایر اعضا به بحث نیز جلوگیری می شود.

همچنین، عمدتا در این فضا شاهد آن هستیم که رئیس سازمان نظام دامپزشکی، حلقه مدیریتی این سازمان را باز نگه داشته و از همه افراد توانمند دعوت می کند تا جهت کمک به سازمان و اعضا قدم جلو گذاشته و در صورت داشتن توانمندی های مدیریتی این نهاد را یاری رسانند. در فضای میدان نیز شاهد آن هستیم که بازدیدهای دکتر مطلبی از مراکز مرتبط و برگزاری جلسات با تشکل های صنفی بیشتر و هدفمند تر از قبل در جریان است که این موارد نیز در ارائه تصویری واقعی از حوزه کاری اعضای نظام بسیار بهتر و کارآمدتر عمل کرده و لذا تصمیم های بهتری می توان در زمینه پپشبرد امور اتخاذ کرد.

این رویکردهای تعاملی و پاسخگویی در نوع خود ضمن ایجاد اعتماد از دست رفته اعضا به سازمان سبب می شود تا افراد در اقصی نقاط کشور، سازمان، را خانه خود بدانند و برای بهتر شدن وضعیت آن از هیچ کمکی فروگذار نکنند.

از طرفی، پاسخگویی انجام شده سبب می شود تا ابهامات و شایعات رفع شوند؛ نگرانی ها بر طرف شده و صرفا مسایل اساسی سازمان محور پرسش و مطالبه قرار گیرند و سازمان نظام به خاطر پرداختن به حاشیه ها از اهداف اصلی خود دور نماند.

این رویه و این رویکرد پسندیده نه تنها در میان مدیران استانی نظام بلکه در تمام سطوح مدیریتی دولتی دامپزشکی نیز باید نهادینه شود و تعامل و پاسخگویی به همکاران، محور حرکت قرار گیرد. این را از این باب عنوان کردم که گاها به عنوان یک رسانه تخصصی هفته ها و ماه ها منتظر می مانیم تا مدیر کل فلان استان لطف کرده و پاسخگوی سئوالات ما که چیزی جز مطالبه همکاران نیست باشد اما در انتها عمدتا با عدم پاسخگویی روبرو می شویم! این دسته از مدیران که حتی خود را پاسخگوی رسانه ها نمی دانند چطور می توانند ادعای پاسخگویی به همکاران خود را داشته باشند؟

به هر حال، کار خوب نیازمند ترویج است و لذا حسب وظیفه رسانه ای خود ضمن ابراز گلایه از برخی مدیران استانی نظام و بخش دولتی که گاها پاسخگوی ما نیستند از جمله استان های.............. (فعلا از ذکر نام خودداری می کنیم) لازم دیدیم در ترویج روحیه پاسخگویی که در افرادی نظیر؛ دکتر مطلبی، دکتر رفیعی پور و برخی معاونین این دو سازمان دیده می شود سایر مدیران به ویژه در استان ها را نیز به پیروی از این رویکرد در جهت حرکت در مسیر تعامل و پاسخگویی دعوت کنیم.

دکتر هادی زارعی

مدیر مسئول

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
آنچه شما گفته اید
  • همکار
    می گوید:
    در صورتی میتونه مثبت باشه که منتج به نتیجه بشه .در غیر اینصورت این نوع برخورد تنها سوپاپ اطمینان برای کاهش خشم خواهد بود که بعد از مدت کوتاهی بی اثر شده باعث دلزدگی دلسوزان و فعالان صنفی خواهد شد .
  • ایمان
    می گوید:
    دقیقا. همین موردها باعث تفاوت ایشان با دوره های قبل شده
  • دکتر بهروز کبیری
    می گوید:
    سلام وعرض ادب خدمت دکتر زارعی عزیز. صمن تشکر از یادداشت درست وصحیح جنابعالی درامر پاسخگویی مسئولین حرفه دامپزشکی به مسائل ومشکلات صنفی این حرفه ،لازم است اینجانب در تکمیل فرمایش حضرتعالی نکاتی را بیان کنم. صرفا پاسخگویی شفاهی دراین حرفه به اعضای بخش خصوصی نمی تواند باری از دوش همکاران عزیز که در این ۲۷ سال با کوله باری از مشکلات صنفی دست وپنجه نرم کرده اند، دردی را از آنها دوا کند. مسئولین عزیزی که خود را در مقابل اعضای این حرفه ملزم به پاسخگویی می دانند که وظیفه یک مسیول همین است که پاسخگو باشد.ضمن اينکه با همراهي سایر اعضادر پاسخگویی شفاهی اقدام می کنند ،می بایست در عمل واجرا بخصوص در بخش خصوصی حرفه دامپزشکی تلاش مضاعف نیز انجام دهند تا به امید خدادر آینده اثرات آن نمایان تر شود. اما اینکه گلایه حضرتعالی از مسئولین بخش دولتی این حرفه در عدم پاسخگویی به جامعه دامپزشکی لازم است نکته ای رابه حضرتعالی وسایر همکاران عزیز یاد آور شوم . که این همکاران عزیز وخدوم ما دراین بخش از حرفه دامپزشکی ، متعهد به سیستم هستند ونه متعهد به اعصای حرفه دامپزشکی یا مردم. این دو مقوله کاملا جدا است مسئولین که متعهد به پاسخگويی به سیستم باشند هیچ گاه خود را در معرض پاسخگویی به مردم نخواهد گداشت چراکه بر خود این امر را لازم ندانسته ونمی دانند. ولی نکته بعدی این است که متأسّفانه مسئولینی که از بخش خصوصی به اصطلاح توسط اعضای این بخش انتخاب می شوند نیز خود را مستلزم ومتعهد به سیستم می دانندنه مردم واعضای انتخاب کننده خود و انها نیز ازپاسخگویی وکمک به بخش خصوصی که وطیفه ذاتی آنها در این مسئولیت است ،به دلایل مختلف سر باز می زنند . واینها ریشه درآن دارد که اگر در جامعه کنونی حرفه دامپزشکی هنوزجایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است به دلیل این است این جایگاه دربین همکاران فعال ما نیز به همان میزان جایگاه واقعی را هنوزپیدا نکرده است . لذا سعی به حرکت سمت تعهد به سیستم بسیار پر رنگ تر ار متعهد به پاسخگویی منطقی وحل مشکلات همکاران در آن روز به روز نمایان تر می شود.
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.