یادداشت؛ دکتر رضا اسدی:

توسعه نیروی کار دامپزشکی؛ به مناسبت روز ملی دامپزشکی 1402

سازمان دامپزشکی نقش مهمی در حفاظت از سلامت و رفاه حیوانات ایفاء می‌کند و در خصوص موضوعاتی با رویکرد چندبخشی و سلامت واحد از جمله پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام ، مسئولیت های مشترکی دارد. سرویس های دامپزشکی می تواند نیروی کار دامپزشکی آموزش دیده و دارای صلاحیت های مناسب را تضمین کنند لیکن در این زمینه بایستی  اطمینان حاصل شود که یک محیط مناسب برای دامپزشکان و پیرا دامپزشکان و سایر منابع انسانی وجود داشته باشد تا با ظرفیت بهینه خود، کار کنند. برای اینکه نیروی کار بتواند فعالیت های خود را به طور موثر انجام دهد، به محیطی توانمند نیاز دارد که شامل قوانین، مقررات، آموزش و مکانیسم های هماهنگی وهمکاری کافی و به روز شده باشد و پرواضح است که یک محیط توانمند فقط با اختیارات روشن، قوانین و مقررات مناسب، هماهنگی و همکاری دست اندرکاران و دوره های آموزشی تعریف می شود.
کد خبر  9899
یادداشت

فاخته- نیروی کار دامپزشکی با تعداد، توزیع و نوع پرسنل شاغل در نهادهای قانونی دامپزشکی در بخش‌های دولتی و خصوصی تعریف می‌شود و این نیروی کار برای اطمینان از سلامت و رفاه حیوانات و افرادی که به آنها وابسته هستند ضروری است. سازمان دامپزشکی برای انجام ماموریت خود به طور مؤثر به تعداد کافی از کارکنان واجد شرایط نیاز دارد که در یک محیط مثبت و توانمند کار کنند همچنین از  ارزیابی نیازهای نیروی کار و ایجاد چارچوب های نظارتی، آموزشی مناسب برای آماده سازی و استقرار پرسنل دامپزشکی در بخش های دولتی و خصوصی حمایت می کند

با توجه به کارکردهای گسترده و متنوعی که سازمان دامپزشکی بر عهده دارند، برنامه ریزی نیروی کار دامپزشکی و شناسایی افرادی که کدام خدمات را ارائه می دهند، برای تقویت عملکرد دامپزشکی در کشور مهم است.

سازمان دامپزشکی شکاف های موجود در نیروی کار دامپزشکی خود را شناسایی و در جهت رفع آنها گام برداشته و خدمات ملی دامپزشکی را با طیف گسترده ای از ابزارها و اقدامات ارائه می دهد.

دامپزشکان و پیرادامپزشکان در خط مقدم مراقبت ، پیشگیری و کنترل بیماری های دامی هستند.  وظایف عمومی دامپزشکان شامل خط مشی گذاری برای بهداشت حیوانات، مراقبت ، کنترل ، پیشگیری و ریشه کنی بیماریهای دامی ، صدور گواهی بهداشتی برای دام و فرآورده های خام دامی به منظور تجارت، بهداشت عمومی دامپزشکی و غیره است  از طرفی دیگر وظایف اختصاصی شامل خدمات بالینی و تشخیصی برای بهداشت و سلامت حیوانات، امور خدماتی دامپزشکی می باشد

منابع کلیدی نیروی کار دامپزشکی چه کسانی هستند

دامپزشکان : یک متخصص با تحصیلات مناسب، ثبت شده یا دارای مجوز توسط نهاد قانونی دامپزشکی مربوطه برای انجام امورات دامپزشکی در کشور هستند. دامپزشکان می توانند در مزارع، کلینیک ها، آزمایشگاه ها و در آبزی پروری کار کنند. آنها همچنین می توانند تردد حیوانات را در مرزها کنترل کنند یا در کشتارگاه ها بازرسی بهداشتی انجام دهند تا از ایمنی غذا و رفاه حیوانات اطمینان حاصل کنند.

پیرادامپزشکان : شخصی که توسط نهاد قانونی دامپزشکی مجاز است تا وظایف تعیین شده خاصی را در یک حوزه جغرافیایی انجام دهد و این وظایف تحت مسئولیت و هدایت یک دامپزشک به آنها واگذار می شود. وظایف هر گروه از پیرادامپزشکان باید توسط نهاد قانونی دامپزشکی بسته به صلاحیت و آموزش و بر اساس نیاز تعریف شود. پیرادامپزشکان طیف وسیعی از سلامت حیوانات، بهداشت عمومی دامپزشکی و حتی فعالیت های آزمایشگاهی را در خدمات دامپزشکی می توانند پشتیبانی کنند. آنها ممکن است حیوانات را واکسینه کنند، در بازرسی بهداشتی گوشت مشارکت کنند یا به مقامات دامپزشکی در مورد خطر شیوع بیماری گزارش دهند.

نیروی کار پشتیبان : شخص یا اشخاصی هستند که با مجوز نهاد قانونی دامپزشکی و براساس قوانین و مقررات موضوعه کشور منابع مالی ، تدارکاتی ، حمایتی در اختیار قرارداده تا خدمات دامپزشکی از حمایت لازم و کافی برخوردار گردد . تیم پشتیبان باید متشکل ازکارشناسان پشتیبانی موفق باشد و به خوبی از وظایف پشتیبانی مطلع بوده تا بتوانند در جهت حل مشکلات و نیازهای سازمانی بکوشند و رضایت اجزاء سازمان را افزایش و در نهایت باعث ایجاد حس وفاداری سازمانی بشوند .

برنامه توسعه برای نیروی کار دامپزشکی موضوعی ضروری است  و به ارزیابی نیازهای نیروی کار در دامپزشکی کمک می کند و از طرفی محیطی مناسب برای مقابله با چالش‌های فعلی و آینده برای نیروی کار ایجاد می کند و این به معنای داشتن افراد مناسب، با مهارت های مناسب در مکان مناسب، در زمان مناسب و با هزینه مناسب است. ارتقاء و توسعه نیروی کار دامپزشکی ،ارائه موثر خدمات کلیدی در خصوص بهداشت و سلامت حیوانات و ایمنی موادغذایی و همچنین بهداشت عمومی را افزایش می دهد. توسعه نیروی کار مهارت‌هایی را ایجاد می‌کند که افراد برای مشارکت در خدماتی که ارائه می دهند به آن نیاز دارند

برنامه توسعه نیروی کار دامپزشکی بر سه ستون بنا می شود :

1-ارزیابی عملکرد و برنامه ریزی مداوم

تجزیه و تحلیل نیازهای نیروی کار دامپزشکی ، شناسایی شکاف ها و راه حل ها و استفاده از آینده نگری برای آماده شدن برای آینده مورد توجه قرار گیرد .

2-آموزش وترویج

طراحی برنامه‌های بازآموزی و آموزشی مناسب با رویکرد کسب مهارت‌ها و شایستگی‌های مرتبط و همچنین ایجاد فرصت‌های آموزش مداوم از طریق یک سیستم آموزشی اختصاصی برای ذینفعان خدمات دامپزشکی

3-حمایت دولت

حمایت از ایجاد یک چارچوب قانونی روشن و مقررات جامع در توسعه نیروی کار دامپزشکی و اتخاذ مدیریت یکپارچه و هماهنگ برای کلیه گروههای شناخته شده مرتبط با دامپزشکی

هدف کلی، بهبود توانایی برای پیش‌بینی، آماده‌سازی، پاسخگویی و بازیابی در تهدیدات بهداشتی زیستی است که انسان‌ها و حیوانات و همچنین محیط زیست را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.