یادداشت؛ دکتر عاطفه رحیمی:

یادداشت؛ نگرشی بر نقش دامپزشکی در جهاد تبیین

جهاد تبیین مقوله ای ست که بارها در بین سخنان مقام معظم رهبری به آن اشاره شده و از منظر ایشان فریضه ای واجب، قطعی و مصداق استمرار بخشیدن به انقلاب محسوب می شود.
کد خبر  9930
یادداشت

فاخته- جهاد تبیین در لغت به معنای تلاش در جهت روشنگری و بیان حقایق است و هدف آن تنویر افکار عمومی در برابر فریب دشمن ، شناساندن دستاورد های انقلاب اسلامی و آگاه ساختن مردم از خدمات نظام و دولت است. از آنجایی که دامپزشکی به عنوان ستون بهداشت و امنیت غذایی جامعه و عنصر مهم در تولید پایدار و رشد اقتصاد ملی محسوب می شود، می توان تبلور امر مقدس جهاد تبیین را به وضوح در عملکرد این حوزه مشاهده نمود. امروزه علی رغم دیدگاه کلاسیک، جایگاه و اهمیت دامپزشکی در حفظ و حراست از سلامت و بهداشت جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست و این دستاورد مهم، نشان از تحقق و عمل به فریضه جهاد تبیین است. با مداقه در سفره غذایی جامعه می توان رد پای فعالیت های دامپزشکی را از مزرعه تا سفره به وضوح مشاهده نمود. خود کفایی و افزایش تولید، ارتقاء بهره وری و تضمین کیفیت و سلامت فراورده های خام دامی از جمله گوشت، شیر، تخم مرغ، عسل و... با انجام نظارت های بهداشتی بر مراکز تولید تا عرضه، کشتارگاه ها، سردخانه ها و... با استناد به شعار دام سالم غذای سالم، انسان سالم از اقدامات تاثیر گذار دامپزشکی در این راستا ست.

ارائه خدمات رایگان از جمله واکسیناسیون دام و طیور، سمپاشی دام ها و اماکن دامی، اجرای فعالیت های آموزشی و ترویجی در راستای افزایش بهره وری و آگاه سازی دامداران و بهره برداران، حتی در دور افتاده ترین مناطق روستایی و عشایری و همچنین برگزاری اردوهای جهادی در راستای امر خطیر محرومیت زدایی، تداوم حیات اقتصادی روستاها و مقابله با بیماری های خسارت زای دامی و بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام از دیگر فعالیت های ارزشمند دامپزشکی محسوب می شود.

نقش آفرینی در عرصه پدافند غیر عامل و مقابله با تهدیدات بیوتروریستی دشمن از دیگر افتخارات این حوزه است. امروزه با توجه به توجیهات اقتصادی و امنیتی، جنگ افزار های آتش زا تا حد زیادی جای خود را به سلاح های بیوتروریستی به ویژه عوامل بیماری زا با منشاء حیوانی داده اند. بنابراین دامپزشکی با نظارت بر حمل و نقل و پیشگیری از قاچاق دام، فراورده های خام دامی و بیولوژیکی و اعمال ضوابط قرنطینه ای نقش بی بدیلی در پیشگیری و مقابله با این حملات به عهده دارد.

 امروزه کاهش وابستگی به نفت، نقش کلیدی و مهمی را در پایداری و پیشرفت اقتصاد ملی ایفا می کند و از سوی دیگر، سرمایه های دامی بعد از نفت مهمترین سرمایه کشور ما محسوب می شوند. این امر بیانگر نقش بنیادی و تاثیر گذار دامپزشکی در استقلال اقتصادی است. توسعه صادرات فراورده های خام دامی با رویکرد رشد صادرات غیر نفتی از اهداف عالی دامپزشکی ست. از سوی دیگر تضمین سلامت و امنیت غذایی در کشور باعث اطمینان خاطر و جذب گردشگران و پیشرفت اقتصاد و صنعت گردشگری خواهد شد. چرا که اپیدمی یک بیماری به ویژه بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام در یک کشور، اختلال در صنعت گردشگری را به دنبال خواهد داشت.

با این همه می توان ادعا نمود که دامپزشکی در مقام عمل، خود، مصداق جهاد تبیین است. اما پرچم خوشنامی این عرصه را سربازان و سنگرداران گمنانی برافراشته اند، که هر روز با تهدیدات و مخاطراتی همچون احتمال ابتلا به بیماری های مشترک و خطرناک در هنگام تماس با دام بیمار و یا تزریق تصادفی واکسن به خود، آسیب های فیزیکی در زمان مواجهه با دام و انجام عملیات، صدمات ناشی از سوء قصد متخلفان این حوزه، حوادث جاده ای در طی عبور از مناطق صعب العبورو.. دست و پنجه نرم می کنند اما لحظه ای دست از تلاش بر نمی دارند چرا که بر زبانشان دعای "قوعلی خدمتک جوارحی" جاری ست و هدفشان خدمت رسانی خالصانه و بی منت است.

به پاس تجلیل از زحمات و خدمات ارزنده فعالان این حوزه، همه ساله 14 مهر به عنوان بزرگ داشت روز دامپزشکی نامگذاری شده تا به همگان یاداوری شود که اگر تلاش های شبانه روزی سربازان بی سنگر و تلاشگران عرصه دامپزشکی نبود، بخش اعظمی از امنیت غذایی، بهداشت، سلامت و چه بسا حیات افراد جامعه به خطر می افتاد و اقتصاد کشور با چالش های متعددی رو به رو می شد. به امید اعتلای بیش از پیش و فردایی بهتر برای سنگرداران این عرصه...

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.