یادداشت؛ دکتر هادی زارعی:

تحقق شعار امنیت غذایی با دامپزشکان و پیرادامپزشکان

وزیر جهاد کشاورزی که در 30 خردادماه امسال با رای بالا و اطمینان بخش بهارستان پا به ساختمان وزارتخانه گذاشت از همان ابتدا کلیدواژه ای بنام امنیت غذایی را مطرح کرد.
کد خبر  9614
یادداشت

فاخته- مهندس محمدعلی نیکبخت در سخنرانی های متعدد و اظهار نظرهای گوناگون، همواره این موضوع را به عنوان یک دغدغه مهم یادکرده و در یکی از پیام های اخیر خود اینگونه عنوان داشت که : « اینجانب اطمینان دارم؛ با حکمرانی کشاورزی دانش‌بنیان و با افزایش بهره‌وری و پایداری تولید برای امنیت سرمایه‌گذاری با چاشنی ثبات سیاستگذاری، می‌توانیم زنجیره ارزش کشاورزی را تکمیل و در خدمت تعالی کشور قرار دهیم و این‌گونه آرمان دستیابی به امنیت غذایی پایدار و به دنبال آن اقتدار غذایی ایران اسلامی را محقق سازیم.»

در زمینه امنیت غذایی پایدار، اقشار و گروه های مختلف در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی در حال فعالیت هستند اما نام دامپزشکان و پیرادامپزشکان در این بین، جایگاهی خاص داشته و در حوزه تامین سلامت فرآورده های خام دامی از مزرعه تا سفره و در نتیجه سلامت جامعه، نقشی اثرگذار و تعیین کننده دارند.

حال این عده تعریف چندانی ندارد! درمانگران و سایر فعالان این صنف در کوران و تلاطم وحشیانه تورم، هنوز با تعرفه های ابلاغی سال 1401 در حال فعالیت هستند. تعرفه هایی که حتی در زمان ابلاغ هم با تورم وقت همخوانی نداشت و چه رسد به حال!.

دامپزشکان و پیرادامپزشکان مسئولین فنی بهداشتی حاضر در واحدهای تولیدی که به عنوان نماینده حاکمیت هستند دلخوش به ماده 34 برنامه ششم توسعه بودند که نقش آنها را در مراکز تولیدی پر رنگ و اثرگذار کرده بود و زمینه را برای اجرای مواد 18 و 19 آئین نامه نظارت بهداشتی مصوب هیات دولتمهیا می ساخت اما از بخت بد، آن هم به کدام دلیل و به چه حکمی در برنامه هفتم حذف شد!

آقای وزیر! حال این گروه از سربازان شما در خط مقدم تامین سلامت و امنیت غذایی جامعه در بخش غیردولتی دامپزشکی، تعریفی ندارد و با وجود دغدغه های شما برای تامین امنیت غذایی، این اقشار، انتظار جهش و تحول در این بخش و به ویژه بحران معیشت خود را دارند. یقینا تمام صنوف و تشکل های بخش دامپزشکی، آماده همراهی با سیاست های آن وزارتخانه برای تامین امنیت غذایی هستند اما برای همراهی بهتر و اثربخش تر، رفع حداقل های معیشتی و دغدغه های آنان در حوزه های کاری ضروری به نظر می رسد.

برای بهبود وضعیت در خصوص آنچه عنوان شد پیشنهاد می شود تا به محوریت سازمان نظام دامپزشکی، کمیته ای متشکل از نمایندگان صنوف دامپزشکی تشکیل شود و پیشنهادهای کاربردی و اجرایی برای ابلاغ تعرفه های 1402 که 5 ماه از سال می گذرد و هنوز خبری از آن نشده؛ اخذ گردد و نیز نحوه همسویی این صنوف با سیاست های کلان آن وزارتخانه بررسی و مورد پیگیری قرار گیرد تا حیطه انجام امور به ویژه در بخش تخصصی دامپزشکی منطبق با سیاست های کلان وزارتخانه در حوزه خطیر و حساس امنیت غذایی گسترش یابد.

دکتر هادی زارعی

مدیر مسئول

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.