یادداشت: از "بن بست شمشاد" تا "دو راهی یوسف آباد"؛ از شوراهای نظام تا ادارات کل!

حاسبوا قبل ان تحاسبوا...

در هفته بسیج مستضعفین قرار داریم و در آستانه انتخابات نظام دامپزشکی هستیم و قرار است کرسی های این نهاد مهم در حوزه امنیت غذایی در استان ها تغییراتی را شاهد باشند و انتظار این است که از پس از تغییر، تحول را شاهد باشیم.
کد خبر  9306
یادداشت

فاخته- باگرامیداشت یاد و خاطره شهدای مظلوم بسیج در دوران مختلف دفاع مقدس و پس از آن، با توجه به آنچه عنوان شد و اهمیت انتخابات یادشده و کرسی های استانی در سرنوشت تولیدکنندگان و اعضای نظام دامپزشکی، مطلبی به ذهنم آمد که بی ربط به موضوع این تغییرات ندیدم؛ بماند که تغییرات نه تنها در حوزه نظام دامپزشکی است که با ورود سی و پنجمین رئیس به ساختمان سازمان دامپزشکی، شاهد تغییراتی در ستاد و ادارات کل استانی هستیم.

از هفته بسیج گفتم و بی ارتباط ندیدم که عنوان کنم چند سال پیش در کانال تلگرامی «ناب جهادی» نوشته بودند؛ در کشور حدود 3000 هزار صندلی مدیریتی مهم داریم و به ازای هر صندلی ۷۳ شهید داده ایم؛ یعنی برای هر صندلی، یک کربلا پشت سر گذاشته ایم... جهت یادآوری این نکته است که هیچ پست و منصب مدیریتی برای هیچ فردی ماندگار نبوده و طی ماه و سال هایی در اختیار افرادی قرار داده شده و سپس به دیگری سپرده شده پس به واقع تمام مسئولین، در تمامی رده های کشوری و استانی و شهرستانی، مستاجر موقت آن اتاق و آن ساختمان هستند که باید دیر یا زود صندلی و میز را واگذار کنند و کارکنان دولت هم اگر بالای فیش حقوق خود را به دقت نگاه کنند به عبارت " مستخدم" می رسند که بالای آن نقش بسته! حال، که اوضاع اینگونه است که گفتم و کربلای صندلی ها را با ذکر تعداد شهدا برای هر صندلی عنوان کردم به نظر، لازم است عقل محاسبه گر را بکار بیندازیم و ببینیم در این جایگاه که تحویل ما شده چه کرده ایم؟

در این زمینه پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله و سلم فرموده اند: حَاسِبُوا أَنْفُسَکُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا وَ زِنُوهَا قَبْلَ أَنْ تُوزَنُوا وَ تَجَهَّزُوا لِلْعَرْضِ الْأَکْبَر؛ پیش از آنکه به حساب شما برسند خود به حساب خویش برسید، و قبل از آنکه مورد سنجش قرار گیرید خویشتن را بسنجید، و خود را براى رستاخیز بزرگ آماده کنید. (وسائل الشیعة، شیخ حر عاملی، ج ‏۱۶، ص ۹۹) و با ذکر این شواهد و اسناد محکم، نکات زیر را برای این محاسبه یادآوری می کنم؛

۱. به عنوان مسئول در بخش دولتی تا نظام دامپزشکی، از کارشناس تا مدیر، در هر جای کشور، آن هنگامی که به وجدان خود به عنوان یگانه قاضی عادل درونی رجوع می کنید آیا پیش خود سربلند هستید و اقدامات خود را قابل دفاع می دانید؟ که اگر اینگونه است زهی سعادت و خوشا بحالتان که پیروز میدان هستید...و اگر این نیست، فکری کنید... .

۲. به عنوان یک مدیر یا کارشناس یا هر آنچه در بند قبلی نوشتم آیا می توانید به تعداد انگشتان دست، اقدامات شاخص و قابل قبول در حوزه کاری خود را که به سرانجام رسانده اید ذکر کنید؟

۳. آیا تا کنون به ارزیابی کارها و اقدامات خود پرداخته اید و موفقیت یا شکست آنها را تجزیه و تحلیل کرده اید؟

۴. به عنوان سازمان هایی که فلسفه وجودی آنها، وجود دامدار و دام است برای بقای دامدار و تولید چه کرده اید؟ آیا واقعا اعتقاد دارید که حیات و ممات این سازمان و تشکیلات آنها به بقای دامدار و تولید کننده وابسته است؟

۵. به عنوان یک مسئول در جایگاهی که هستید برای ذینفعان و مخاطبان درون سازمانی و اعضای این خانواده کدام اقدام یا اقدامات شایسته را انجام داده اید؟

۶. به عنوان یک مدیر در وانفسای تنگی حلقه معیشت، برای بهبود معیشت اعضا و همکاران خود کدام فرایندها را دنبال و اجرایی کرده اید؟

۷. و در نهایت اینکه آیا از خود و اقدامات خود راضی هستید؟ پاسخ سئوال آخر اگر مثبت است که عالی است، ماندگار باشید و پایدار؛ اما اگر پاسخ مثبت نیست عارضه یابی و علت یابی کنید که دلیل نارضایتی چیست؟ اگر در ناتوانی شماست که یا توان خود را باید بالا ببرید یا صراحتا عرض کنم جایگاه را در اوج عزت واگذار کنید تا فردی توانمند تر وارد عرصه شده و کاری کند و بدانید این کار شما عین خدمت و بزرگی است و پیروزی و نه ذلت! و قطعا رضای خدا هم در چنین واگذاری است... و یادمان باشد این قول و وعده تخلف ناپذیر حضرت حق را که؛ تُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ... .

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.