فاخته- نمایشگاه به مکانی گفته می شود که کالاها، خدمات، فناوری، تکنیک های جدید، نوآوری ها و هنرها برای معرفی و آشنایی مردم در معرض تماشا قرار داده می شود. هر عملی که توسط تولیدکنندگان و فروشندگان برای معرفی کالاها انجام و منجر به فروش کالاها و خدمات گردد نوعی نمایش است.
نمایشگاه به شیوه کنونی، پس از انقلاب صنعتی انگلستان شروع شده و در آغاز قرن بیستم تکامل یافته و امروزه به صورت یکی از ارکان مهم بازرگانی درآمده است.
در تعریفی گویا و کوتاه، نمایشگاه را می توان تبلیغ زنده نامید، زیرا در نمایشگاه عواملی چون تولیدکننده، توزیع کننده، مصرف کننده کالا یا خدمات در یک زمان و مکان مناسب، گرد هم می آیند و عرضه کنندگان کالاها و خدمات، با ارائه توانمندی های خود به یکدیگر و بازدیدکنندگان، نسبت به تعادل اطلاعات، فرصت ها و توانایی ها با هدف توسعه و ارتقاء فعالیت های شغلی و کشف زمینه های نوین کسب و کارها اقدام نمایند. بنابراین، نمایشگاه ها، بزرگ ترین عرصه تبلیغاتی در جهان به حساب می آیند و از این رو حضور هدفمند در آن ها، سبب برخورداری از یک خروجی مطلوب برای موسسه یا تیم شرکت کننده خواهد بود.
نمایشگاه نقطه تلاقی صنعت، خدمت ، تجارب و تجارت است و مکانی برای به نمایش گذاشتن توانمندی ها و پیشرفت های اقتصادی یک منطقه یا کشور در زمینه های گوناگون است. همچنین برگزاری نمایشگاه موجب افزایش و بالارفتن سطح اطلاعات و دانش عمومی، علمی و فنی بازدیدکنندگان و مشتریان نمایشگاه می باشد، لذا می توان گفت نمایشگاه ها مجامعی چند بُعدی می باشند و گذشته از بُعد اقتصادی، ابعاد اجتماعی، فرهنگی، هنری، سیاسی، علمی و آموزشی را نیز دنبال می کنند.
دلایل حضور در نمایشگاه در گذر زمان تغییرکرده است چرا که مطالبات مردم از نمایشگاه ها در گذر زمان دست خوش تغییراتی شده است؛ مثلاً اگر در گذشته به نمایشگاه ها به عنوان بازارهایی که همه چیز در آن ها یافت می شد، نگاه می کردند اکنون به نمایشگاه ها تنها به عنوان بنگاه های عظیم تجاری و تبلیغاتی می نگرند و بیشتر از جنبه های خریداری سعی در به روز کردن خود در یکی از ایستگاه های مدرنیته جهان را دارند .
علل پیدایش نمایشگاه
تغییرات روزافزون فناوری، ظهور کالاهای جدید، تنوع آن ها و عدم آشنایی مصرف کننده توأم با رقابت شدید و نامطلوب تولید کنندگان از علل تشکیل نمایشگاه می باشد.
قطع رابطه بین خریدار و فروشنده به طوری که رابطه میان مصرف کننده یا خریدار و تولید کننده از بین رفته و این عامل باعث توسعه نمایشگاه های شده است.
افزایش درآمد سرانه کشورها همراه با درآمد ملی آن ها باعث افزایش قدرت خرید شده و از طرفی افزایش قدرت خرید نیز سبب تغییر در تولید شده و تولیدات باید به مصرف کننده معرفی گردند که این امر با نمایش کالا در نمایشگاه ها انجام می گیرد.
انواع نمایشگاه
انواع نمایشگاه به لحاظ جغرافیایی
داخلی، خارجی و بین المللی
انواع نمایشگاه به لحاظ نوع کالا
مصرفی، معدنی، خانگی، کشاورزی، فرهنگی و هنری
انواع نمایشگاه به لحاظ مدت برگزاری کوتاه مدت و بلند مدت
انواع نمایشگاه به لحاظ نوع هدف
تجاری، غیر تجاری و تولیدی
انواع نمایشگاه به لحاظ نوع برگزاری حقیقی و مجازی
به دلیل اینکه نمایشگاه مجازی نوعی نوین از نمایشگاه است، به توضیح مختصری درباره آن می پردازیم.
نمایشگاه مجازی چیست و چه امکاناتی دارد؟
امروزه در عصر پرشتاب فناوری و تکنولوژی و در دنیایی که صحبت از اقتصاد، دانایی و صرفه جویی در هزینه و زمان می باشد همگام شدن با پیشرفتهای دیگرکشورها امری لازم و ضروری می باشد. نمایشگاههای مجازی یکی از دستاوردهای نوین محققان و اندیشمندان امروزی می باشدکه سعی بر این دارند تا با حداقل هزینه و کمترین زمان رابطه ای هم زمان میان فروشنده و خریدار برقرار نمایند. نمایشگاههای مجازی ایده های است که برخی سازمان ها مانند سازمان بازرگانی ژاپن سعی در اجرای کاربردی آن دارند.
از امتیازاتی که در رابطه با این گونه نمایشگاهها می توان برشمرد به کاهش هزینه و صرف زمان در بازدید از نمایشگاهی خاص می توان اشاره نمود.
در این حالت بازدیدکننده در محل اقامت خود می تواند از نمایشگاهی که کیلومترها دورتر از محل، سکونت او برپا می شود و با دیدن لحظه ای هدفمند و پویا در بستر زمان داشته باشد.
نکته بسیار مهم و اساسی بازدید کنندگان اینکه قادر خواهند بود به تک تک غرفه ها سربزنند و به صورت آنلاین online با صاحبان غرفه ها chat نموده و نیز درخواست کاتالوگ نمایند.
به بیان دیگرنمایشگاه مجاز ی تصویر مجازی از یک نمایشگاه به صورت ۲ بُعدی و ۳ بُعدی ارائه داده و کاربران می توانند با حرکت در آن اطلاعات مربوط به شرکت ها را بیابند. به طوری که در ذهن کاربر قدم زدن در یک نمایشگاه واقعی را ایجاد می کنند.
یک نمایشگاه مجازی امکان نمایش محصولات و خدمات تولیدی صادراتی و فروش آنها را فراهم می آورد.
ویژگی های نمایشگاه های مجازی
امکان عضویت دائم
امکان معرفی کالا به همراه تصویر و متن
امکان تعریف و ثبت غرفه توسط متقاضیان
امکان مشاهده نمای کلی سالن ها و انتخاب غرفه
امکان معرفی کالا به همراه تصویر و متن
مزایای نمایشگاه مجازی
ارائه اطلاعات و مشخصات شرکت های تولیدی و صنعتی
رایگان بودن درج اطلاعات شرکت ها جهت بازاریابی در نمایشگاه مجازی
چالش آینده صنعت نمایشگاهی به ویژه مراکز نمایشگاهی
قرار گرفتن صنعت نمایشگاهی در جایگاه واقعی خود منوط به وجود متخصصانی است که بتوانند با زبان علم به بیان نقش نمایشگاه ها در چرخه توسعه کشور بپردازند. امروزه در کشورمان ایران متخصصان با مدرک عالی در حوزه تبلیغات، ارتباطات، مهندسی فروش و........ وجود دارند در حالی که جای متخصصان نمایشگاهی که بتوانند با انجام تحقیقات و مطالعات پژوهشی، پایه های علمی و کاربردی این صنعت را مستحکم کنند کاملاً مشهود می باشد. از این رو برای برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه ها با بهره وری مطلوب،پ نیاز داریم کار را به متخصصان نمایشگاهی بسپاریم تا بتوانیم هم پای کشورهای بزرگ دنیا در عرصه نمایشگاهی قدم برداریم و از این طریق موجبات توسعه و پیشرفت روزافزون کشور در همه زمینه ها را فراهم نماییم.
در این یادداشت سعی شد با ارائه تعاریف کلی از نمایشگاه پنجره ای مقابل دیدگان شما عزیزان بگشاییم و در صورت علاقه مندی و همراهی شما عزیزان در یادداشت های بعدی نظاره گر نهال پر شاخ و برگ نمایشگاه از دیدگاه اطلاع رسانی فاخته نیوزباشیم.
«فراموش نکنیم در عصر دانایی ، شکوفایی و توانایی " همگرایی اندیشه ها ، تحقق خواسته ها، مسیر راه روشن و سرشار از امید پاینده خواهد بود.»/546
علیرضا کیهان پور
این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.