یادداشت؛ علیرضا کیهان پور:

فرهنگ سازی برای ‌یازده درصد از اراضی قابل کشت کشاورزی ایران فقط تحمیل هزینه برای ترسیم کاریکاتور است ؟!

از زمان وزیر اسبق جهاد کشاورزی که در دولت قبلی مجبور به استعفاء شد حدود چهار سال می‌گذرد و در زمان ایشان فردی از مرکز تحولات اداری وزارتخانه  و بدون هیچ گونه تجربه و تخصصی به مسؤولیتی گمارده شد که هر روز خدا مصاحبه رسانه ای، سمیناری، همایشی، نمایشی، گردهمایی، تبلیغات سرسام آور و دمیدن در بوق و کرنا و نه کُرونا!...
کد خبر  10709
note

فاخته- از زمان وزیر اسبق جهاد کشاورزی که در دولت قبلی مجبور به استعفاء شد حدود چهار سال می‌گذرد و در زمان ایشان فردی از مرکز تحولات اداری وزارتخانه  و بدون هیچ گونه تجربه و تخصصی به مسؤولیتی گمارده شد که هر روز خدا مصاحبه رسانه ای، سمیناری، همایشی، نمایشی، گردهمایی، تبلیغات سرسام آور و دمیدن در بوق و کرنا و نه کُرونا! می کرد که فقط منم رستم دستان زمین و خاک و.‌‌.. این دوران گذشت و در همان زمان وزیر اسبقی که وی را دراین مسند گمارده بود و البته با شایعات و حاشیه های فراوان در آن زمان برکنار و به تاریخ پیوست و پس از وی حدود چهار نفر به صورت کوتاه مدت در این مسیر سنگلاخی و شاید صعب العبور مسولیت مدیریت و پرداختن به وضعیت یازده درصد از زمین های کشور با کاربری کشت و کار کشاورزی با تلورانس حدود ۲ درصد بیشتر (ظاهرا آمار خیلی دقیق نیست!)  و این هم شاید  از معجزه ها و مزایای  فناوری های در دسترس روز مانند ماهواره، هوش مصنوعی، GIS و ... است که نتوانسته هنوز آمار دقیق این زمین ها را نهایی کند! که این خود یک پارادوکس مشکوک است.
در مقوله فرهنگ سازی و موضوع "جا بنداز و راه بنداز" ابزارهای متنوعی مانند صدا و تصویر، فیلم و انیمیشن ها و تیزرهای های حداکثر سه دقیقه ای به دلیل احترام به وقت و رعایت حوصله مخاطب و ارایه پیام های با محتوا مانند " آقای برقی" با شعار هرگز نشه فراموش؛ "لامپ اضافه خاموش"، مستر نیکی با شعار "پاک یادت نره"  بانماد مانای × ، یا کلام کارتونی مهندس، مهندس بازم بنزین تموم شد، دیرین؛ دیرین  و.... ده ها نمونه دیگر، فضای آنلاین، زیرنویس، کتاب های تدوینی آموزش و پرورش و نقاشی کودکان به طریق مفهومی، پوستر، آموزش و ترویج از مهدکودک  تا دانشگاه و..‌‌.می تواند بخشی از اهداف حقیقی این فرهنگ سازی کلیشه ای را در بیشتر زمینه ها به مخاطب   جامعه هدف منتقل نماید و البته به طور نسبی و نه مطلق زیرا باید بازخوردها به روش علمی تحلیل محتوا و نیز  تولید محتوای مخاطب پسند شود.
به طور اتفاقی از نمایشگاه کاریکاتور در طبقه همکف وزارت جهاد کشاورزی عبور نموده و برای بنده کارآموز  جز نامفهومی، عدم پیام رسانی کافی برای مخاطب خاص و حتی یک اعلان چند و چون مناسبت و نام نمایشگاه و البته ترجمان "فارسی به فارسی" تابلوهایی از این کاریکاتور های  قرارگرفته بر روی سه پایه  انتقال پیامی دریافت نشد.
البته با احترام برای عقیده  و تلاش کسانی با این ایده سلیقه ای یعنی مکتب کاریکاتور برای حفظ و صیانت از همان عدد یازده درصد اراضی قابل کشت کشاورزی ایران به  یاد داشته باشیم در زمانه فناوری های نوین اطلاع رسانی "پیپرلِس  و نه پاپیروس" نیاز به تحول در روابط عمومی های خسته، بی انگیزه ، کهنه پسند صرفا پروپاگاندایی باری به هر جهت و  پایبند به روش های سُنتی  منسوخ شده بیش از گذشته احساس می شود و  در این شرایط حساس صرفه جویی اقتصادی اگر هزینه نامطلوبی سَر بارِ بودجه دولت و جامعه بدون هیچ دستاوردی تحمیل شده شفاف و شیشه ای کل اعتبار هزینه شده ناکارآمد اعلام و دگرگونی نوع نگرش روابط عمومی ها  در دنیای معاصر بدون هیچ تعارفی انجام شده و گرنه متاسفانه شاید بیان شود  پیشینیان که در راس مدیریت موصوف بوده و برکنار شدند را پیشکش و تعارف کنیم که "خنده هم دارد آقا قباد!" و البته این جمله پایانی یادداشت را به حساب "کاریکلماتور" مرحوم "پرویز شاپور" بگذارید و نه کاریکاتور! زیرا کاریکلماتور هم از کاریکاتور های این چنینی چند گام جلوتر و با مفهوم تر در کسری از ۳۰ ثانیه می باشد و در پایان باید گفت: خسته نباشی دلاور، پهلوان ، نان پدر و شیر مادر حلالت... !. /332

علیرضا کیهان پور

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.