یادداشت؛ علیرضا کیهان پور:

سوء تغذیه ۱۸۱ میلیون کودک در جهان/ یونیسف نابرابری های جوامع را عامل نخست عنوان نمود....

صندوق کودکان سازمان ملل متحد یعنی "یونیسف"  (• Unicef )  در گزارش جدید خود اعلام کرد که اکنون ۱۸۱ میلیون کودک زیر پنج سال معادل ۳۷ درصد خُردسالان جهان از فقر شدید غذایی و سوء تغذیه در رنج به سر می برند.
کد خبر  11511
note

فاخته- قاره آفریقا که ۱/۳ میلیارد نفر جمعیت جهان را در خود جای داده است به علت بحران های آب و هوایی، افزایش قیمت مواد غذایی و منازعات در صدر آمار یونیسف قرار دارد.

در نواز غزه به دلیل جنگ و جنایات رژیم اشغالگر قدس، بی رحم و کودک کُش از هر ده کودک متاسفانه ۹ کودک از فقر شدید غذایی در شرایط بسیار بحرانی به سر برده و هر چه سریعتر باید حمایت های جهانی و تغذیه ای از این کودکان معصوم بیشتر از گذشته صورت پذیرد.

از حدود ۸/۵ میلیارد نفر جمعیت جهان یک میلیارد نفر مرفه و دررفاه کامل بوده و متاسفانه یک میلیارد نفر هم در فقر مطلق به سر می برند.

 طبق آخرین آمار سازمان فائو(FAO) در سراسر جهان حدود ۸۵۰ میلیون نفر از گرسنگی در رنج بوده که باید با تجدید نظر در سیاست های اجرایی در بخش جهانی کشاورزی و افزایش تولید مواد غذایی به فکر برنامه ریزی و رویارویی با این نبرد نابرابر در عرصه تغییرات آب و هوایی، اقلیم،خشکسالی، افزایش دمای کره زمین و..‌‌. بیشتر از گذشته بود.

فقر شدید مواد غذایی خُردسالان در کشورهای سومالی۶۳ ٪،  گینه ۵۴ ٪، گینه بیسائو ۵۳ ٪ و افعانستان حدود ۴۹٪  و سوء تغذیه آنان بیشتر از کودکان سایر نقاط جهان است که وضعیت نگران کننده‌ای نسبت به سایر کشورها دارند.

 بنابراین گزارش هم اینک ۴۴۰ میلیون کودک زیر ۵ سال معادل ۶۶ درصد در حدود ۱۰۰ کشور جهان با درآمد پایین و متوسط روزانه فقط به دو گروه از مواد غذایی هشت گانه مانند شیر مادر و نشاسته دسترسی دارند که حداقل باید از گروه ۸ گانه موادغذایی به ۵ گروه استفاده نمایند که در غیر این صورت در وضعیت فقر شدید غذایی به سر می برند.
طبق توصیه های یونیسف این کودکان خُردسال باید هر روز از حداقل  ۵ گروه از ۸ گروه غذایی شامل:
شیرمادر
غلات
میوه ها
سبزیجات  غنی از ویتامین A
گوشت
ماهی 
تخم مرغ
و
محصولات لبنی  تغذیه کنند.

«به یاد داشته باشیم که ایجاد سازوکارهای اجتماعی، حمایتی و بشردوستانه جهانی، تجدید نظر در تولید مواد غذایی، بهره وری و استفاده از فناوری های نوین در بخش کشاورزی، دامپروری، طیور و سایر محصولات و به ویژه کاهش قیمت مواد غذایی در نرخ توازن و تعادل برای کمتر نمودن سطح نابرابری های جوامع  می تواند بسیار موثر باشد.» /۴۲۴

             علیرضا کیهان پور

• United Nation Children,S Fund

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.