یادداشت؛ علیرضا کیهان پور:

2 میلیون و ۲۰۷ هزار صفحه مقاله مکتوب پژوهشی بخش کشاورزی !/ کجای کار هستیم؟

بر اساس آمارهای رسمی 4 دهه اخیر منتهی به پایان سال ۱۴۰۲ تعداد ۵۱ نشریه مکتوب پژوهشی/ علمی در قالب دوماهنامه، فصلنامه و سالنامه(تعداد اندک) مرتبط با مقالات تحقیقاتی بخش کشاورزی در موضوعات گندم، دام، طیور، آب و خاک، فناوری های نوین، آموزشی، ترویجی ،...
کد خبر  11067
یادداشت

فاخته- بر اساس آمارهای رسمی 4 دهه اخیر منتهی به پایان سال ۱۴۰۲ تعداد ۵۱ نشریه مکتوب پژوهشی/ علمی در قالب دوماهنامه، فصلنامه و سالنامه(تعداد اندک) مرتبط با مقالات تحقیقاتی بخش کشاورزی در موضوعات گندم، دام، طیور، آب و خاک، فناوری های نوین، آموزشی، ترویجی ، باغبانی، کود و سم، تنش آبی، خشکسالی، تَرسالی، بذر، پسته، شوری آب و خاک، اقلیم، هواشناسی و...در ایران موجود است که سایر شاخص های این ۵۱ نشریه پژوهشی به شرح ذیل است:

تعداد کل مقالات ارائه شده برای داوری اولیه؛

 یک میلیون و ۸۴۲ هزار و ۸۴۵ مورد.

تعداد صفحات چاپی مقالات در دسترس؛ 
۲میلیون و ۲۰۷ هزار صفحه رنگی ، چهار رنگ و دورنگ سیاه و سفید.

تعداد موضوعی مقالات مرتبط ۹۷۵ هزار و ۸۹۱ مورد.

مقالات صنایع پیشین و پَسین وابسته با عنوان  صنعت کشاورزی ۹۰ هزار و ۵۲۶ محور

تعداد طرح‌های پژوهشی ۲۳ هزار و ۷۸۳ مورد

کنفرانس و سمینارهای علمی موضوعی و تخصصی حدود ۵۰۰ نشست پژوهشی

این آمار سوای نشریات علمی/ پژوهشی بَرخط مجوز دار دانشگاهی و مراکز علمی در فضای آنلاین است.

نشریات عمومی کشاورزی بَرخط و غیر بَرخط بخش دولتی و غیردولتی در این «تحقیق ژورنالیستی نگارنده» لحاظ نشده اند زیرا اساتید، محققین، پژوهشگران و نویسندگان دارای پایه علمی شناسنامه دار گزارش دهنده نتایج مقالات علمی دارای نمایه یا کُد رتبه‌بندی یا رده بندی و نتایج کنفرانس های ملی و بین المللی و رویدادهای مرکب نشست و جشنواره یا نمایشگاه های تخصصی توامان در این یادداشت توسط نگارنده مورد واکاوی تاریخی قرار گرفته است. 

یک حساب و کتاب بسیار ساده و هزینه های سرسام آور جاری کاغذ، چاپ، انتشار، پُست و ارسال، حق التحقیق نویسندگان، انبارداری، حمل و نقل و...باید در یک جمع بندی علمی نمایه سازی(ایندِکس) شود و هزینه / فایده در صف و ستاد و به ویژه در بخش اجراء محاسبه شود. 
«سهم رشد و توسعه کمّی و کیفی بخش کشاورزی و زیربخش های وابسته از ۲ میلیون و ۲۰۷ هزار صفحه خروجی مکتوب پژوهش ها تاکنون به چه میزان نقش آماری دقیق و راستی آزمایی را به سرانجام  رسانیده است؟ و در موارد بروز بحران های طبیعی و غیرطبیعی، پیشگیری و مراقبت و آینده اندیشی برای تولید غذا برای جمعیت آینده و تحکیم امنیت غذایی و زیستی گذر از ●CPM به تفکیک فعالیت ها بوده است؟ نگارنده با احترام مضاعف به جایگاه علمی پژوهشگران این بخش که با دریافتی های مادی و معنوی بیشتر از متولیان بخش اجراء از حاشیه امنیت روانی و فکری و رفع دغدغه‌ های حقوق پایه، فرصت های مطالعاتی، تدریس در مراکز علمی و سایر امور رفاهی و مزایای مرتبط  برخوردارند هرگز دیدگاه مخالف را در این راستا نداشته و ندارم اما با وجود ۲میلیون و ۲۰۷ صفحه مکتوبات فوق در ۵۱ نشریه چاپی و نه فضای آنلاین! در وهله نخست موجب خرسندی است که همه آحاد جامعه مشاهده کنند کجای کار هستیم؟ و در مرحله بعد ایراد کار کجاست؟ که در یک تسلسل رویه و حلقه قدیمی "کپی پیست  copy/paste" به ویژه توسط شرکت ها و موسسات  مشاوره ای وابسته به بخش غیر دولتی و دانشگاه ها در "قالب مطالعات و طرح و پروژه ها" گرفتار و به بندِ فاقد اثر بخشی مطلق و نِسبی با توجه به موضوعات محوری با ایستایی ؛ سکون و به سلسله زنجیرِ "اِستَند بای" در میدانِ عَمَل کشیده شده ایم.» / ۳۶۴ 


                علیرضا کیهان پور

● کُروتیکال پَس مِتُد / جدول زمانبندی عبور از بحران (CPM)

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.