یادداشت؛ دکتر هادی زارعی:

دامپزشکی؛ سخت و زیان آور؛ اما فراموش شده!

مشاغل به طور کلی در کیفیت زندگی افراد تاثیرگذار هستند. به همین دلیل، به مشاغلی که سلامت جسمی و روانی انسان را به خطر می‌اندازند، مشاغل سخت و زیان‌آور می‌گویند. مشاغل سخت و زیان آور به وسیله، اداره کار مشخص می‌شوند.
کد خبر  11065
یادداشت

فاخته- اگر محیط کاری از نظر عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی استاندارد نباشد، سلامت افراد به خطر می‌افتد. این خطرات، تنش‌های روحی و جسمی سنگینی به شاغلین در این محیط‌ها، وارد می‌کند. معمولا این تنش‌ها، باعث بیماری‌های شغلی و عوارض ناشی از آن نظیر؛ از کار افتادگی دائم و جزئی در افراد می‌شوند. همچنین آمار حوادث منجر به فوت یا صدمه و حوادث ناشی از کار، در مشاغل سخت و زیان آور زیاد است. با این وجود، افراد در مشاغل سخت و زیان آور همچنان در معرض فرسودگی و آسیب هستند. در این راستا، قانون‌گذار در تعیین سن بازنشستگی آنان، تمهیداتی را در نظر می‌گیرد، تا تاثیر مخاطرات شغلی بر جسم و روان افراد شاغل در مشاغل سخت و زیان آور را، به حداقل برسد.

در این راستا بایستی عنوان داشت که؛ رسته های مختلف شغلی دامپزشکی، با فعالیت در محیط های سخت و زیان آور نظیر؛ کشتارگاه های دام و طیور، آزمایشگاه ها، دامداری های سنتی و صنعتی و... این قابلیت را دارند که در زمره چنین مشاغلی قرار گیرند اما تا کنون، این‌مهم، محقق نشده است! 
رسانه فاخته به عنوان رسانه تخصصی حوزه دامپزشکی کشور، فقط در سال قبل حدود ۳۰ گزارش از مصدومیت و آسیب دیدگی همکاران را در بخش دولتی دامپزشکی منتشر کرد و البته این ها مواردی بود که گزارش شده بود و چه بسیار مواردی که منتشر نشدند و ما از آنها بی خبر ماندیم و در این بین، حوادث رخ داده برای بخش غیردولتی که عمدتا پا به پای بخش دولتی در فارم ها و کشتارگاه ها فعال هستند عمدتا رسانه ای نمی شوند و آنها را هم باید به این آمار اضافه کرد.
سئوال اینجاست! علت اینکه هنوز رسته های شغلی دامپزشکی در زمره مشاغل سخت و زیان آور قرار نگرفته اند چیست؟ متولیان حوزه دامپزشکی طی سنوات قبل در این مورد کم کاری داشته اند یا حوزه های اداری تصویب کننده نظیر وزارت کار، در این زمینه همکاری نکرده اند!
علت هرچه که هست، مهم این است که این تعداد از فعالان حوزه های دامپزشکی تا کنون نتوانسته اند از مزایای این مشاغل برخوردار شوند و حمایت های لازم را در این جهت کسب کنند.
به امید آنکه گزارش های مصدومیت و آسیب دیدگی در سال جاری به حداقل برسد و تصمیم های جدی در این زمینه از سوی متولیان و مسئولین ذیربط اخر و اجزائی شود و سال 1403 سال خبرهای خوب برای دامپزشکان و پیرادامپزشکان باشد.

دکتر هادی زارعی

مدیر مسئول

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.