یادداشت؛

حقوق ماده 19 پیشکش؛ سلامت روان ما دامپزشکان و پیرادامپزشکان را دریابید!

دو شب قبل، طی بازدیدی که از یک کشتارگاه طیور داشتم، فرصتی دست داد تا با دامپزشک و همکاران سایر رده ها یا همان پیرادامپزشکان گفتگویی نسبتا طولانی داشته باشم.
کد خبر  10885
یادداشت

فاخته- دکتر دامپزشک این کشتارگاه که حدود یک دهه از فعالیت وی در این مرکز می گذرد از سختی شرایط کاری گله می کرد و در پاسخ به سئوال من مبنی بر دریافت حقوق طبق ماده 19 با گلایه فراوان اظهار کرد: متولیان امر، سلامت روان ما را دریابند، اجرای ماده 19 و قطع ارتباط مالی ما با کارفرما، پیشکش!

او در توضیح این گلایه خود در این باره گفت: هر شب، حدود 40 کیلومتر، راه طی می کنم تا به کشتارگاه برسم و اینجا بسته به تعداد کشتار که گاهی تا 50 هزار قطعه در هر شب می رسد حدود 8 ساعت تمام بیدار و پای خط هستیم. آلودگی صوتی دستگاه های خط کشتار، آلودگی های محیطی کشتارگاه، بی خوابی و سرپا ایستادن، بیماری های مشترکی نظیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و ... جزو مواردی هستند که علاوه بر مخاطرات جسمی، مخاطرات روحی هم برای ما در بر دارند!

او می گوید: کار به اینجا ختم نشده، و این حضور شبانه ما حتی سبب ایجاد مخاطرات روانی در منزل هم شده و تهدیدی است برای سلامت روان همسرم.

این دکتر دامپزشک، تصریح کرد که تمام افراد حاضر در کشتارگاه از جمله کارگران، در مواقع مختلف نظیر ایام پیک کاری، با اضافه شدن نفرات، می توانند از استراحت برخوردار شوند اما تیم دامپزشکی باید هر شب در این مکان حضور داشته باشد و تنها دو روز در سال شامل؛ عاشورا و شب 21 ماه مبارک رمضان، تعطیل هستیم.

او در بیان سختی کار خود عنوان کرد: بسیاری از مشاغل که شب ها حضور دارند نظیر پزشکان، کادر انتظامی و ... به ازای هر شب حضور، از یک یا دوشب استراحت استفاده می کنند و هر شب، سر کار نیستند اما اینجا کار به گونه ای تعریف شده که ما همه ی شب ها باید تا صبح حضور داشته باشیم.

وی یادآور شد: چنین شرایطی برای ناظر شرعی کشتارگاه هم وجود داشت که با پیگیری انجام شده تعداد ناظر از یک نفر به دو نفر افزایش پیدا کرد و به این ترتیب هر شب یک ناظر حضور پیدا کرده و ناظر دیگر به استراحت می پردازد! و ما درخواست داریم این وضعیت برای تیم دامپزشکی نیز فراهم شود تا آسیب جسمی و روحی کمتری را متحمل شویم.

پیرادامپزشک شاغل در این کشتارگاه نیز ضمن بیان مخاطرات کاری خود و سایر همکاران دامپزشکی شاغل در مجموعه، ضمن بیان گلایه از وضعیت محیط کاری و دریافتی خود، خواستار ورود نهادهای متولی دامپزشکی به موضوع شده و دفاع از حقوق خود و همکاران خود را وظیفه نهادهای متولی دامپزشکی کشور می داند.

به نظر می رسد بسیاری از مباحث از جمله سختی های کار شاغلین بخش های مختلف دامپزشکی نیازمند پی گیری بیشتری است و این مورد و آنچه شرح آن رفت، در سایه اجرای ماده 19 به حاشیه رانده شده!

دکتر هادی زارعی

مدیر مسئول

خبرهای مرتبط
برچسب ها
آنچه شما گفته اید
  • دامپزشک
    می گوید:
    به خدا عین واقعیت هست. داریم جون می دیم توی این شرایط کاری. چرا نظام دامپزشکی فکری به حال ما نمی کنه؟؟؟
  • یارا
    می گوید:
    این شرایط رو لمس و درک کردم. دیوانه کننده است و بدتر این هست که اصلا به فکر نیستند مسئولینی که باید به فکر باشند
  • مسئول فنی
    می گوید:
    من یک مسئول فنی هستم. آنچه گفته شده و نوشته شده دقیقا منطبق بر واقعیت هست. ازتون ممنونم که بالاخره یک رسانه به سلامت روان ما هم بها داد و این واقعیت رو گفت که همه چیز ماده 19 نیست. بلکه سلامت ما مهم تر هست. خانواده ما مهم تر هست... باید به کی بگیم ما اینا رو
  • ناشناس
    می گوید:
    قابل توجه آقایون روسای خواب مونده!
  • مسئول فنی
    می گوید:
    سلام. چرا سازمان دامپزشکی هیچ عکس العملی نشان نمیدهد. باید کشتارگاه های طیور ملزم شوند از دوشیفت کادر دامپزشکی به صورت یک شب در میان استفاده کنند. (نمونه اصفهان) سازمان دامپزشکی کشور عملا کم لطفی خودش را نسبت به مسئولین فنی مستقر در کشتارگاههای طیور نشان داده است. حق و حقوق پیش کش سلامت روان عزیزان شب کار را در یابید. . باتشکر
  • مسئول فنی
    می گوید:
    تنها راه حل شیفتی کردنه. ۱۲ ۲۴
  • امید
    می گوید:
    بسیار عالی و بجا. لطفا مسئولین عزیزمان در سازمان های متولی دامپزشکی زحمت بکشند و مطالعه کنند
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.