فاخته- در یک دوره ۱۵ ساله حدود ۶ هزار برخورد پرنده با هواپیماهای مسافربری به سازمان هوایی ایالات متحده گزارش و در پایگاه دادهای "برخورد حیات وحش" ثبت شده است. از سال ۱۹۸۸، برخورد حیات وحش با هواپیما بیش از ۱۹۴ نفر را کشته و بیش از ۱۶۳ هواپیما را نابود کرده است. در ایالات متحده، آسیب مالی ناشی از برخورد پرنده بیش از ۶۰۰ میلیون دلار در سال است. گفتنی است که هرسال که میگذرد، برتعداد برخوردهای پرنده با هواپیما و به تبع هزینه سالیانه ناشی از آن افزوده میشود. این امر صنایع را بر آن داشته است که هواپیماهایی مقاوم تر در برابر پرندگان بسازند. لذا پیش از آن که به هواپیماها اجازه ورود به ناوگان هوایی داده شود، باید مقاومت اجزای مختلف آن ها در برابر برخورد پرندگان مورد تایید مقامات یا سازمان های هوایی قرارگیرد.
حادثه اخیر "هواپیمای مسافربری کره جنوبی در فرودگاه جه جو که منجر به تلفات انسانی ۱۷۹ مسافر و خدمه" آن شد و در آستانه سال جدید میلادی ۲۰۲۵ موجب خسارات مالی و ترس و دلهره مسافران عرصه آسمان شد آخرین حادثه مرگبار خطوط هوایی نیست و نخواهد بود.
طبیعت همجوار فرودگاه ها، زیستگاه طبیعی پرندگان، راه آب ها، درختان، پوشش گیاهی و اماکن دسترسی به آشیانه و تغذیه از تهدید های وقوع حوادث است و گاهی این سوال پیش می آید آیا پرندگان آهنین به حریم و زیستگاه طبیعی پرندگان جاندار دست تطاول یازیده اند یا بر عکس؟
پرندگان دارای حق و حقوق زندگی در "زیستگاه یا هبیتات و به عبارتی در کُنجِ اکولوژیکی" خود بوده و رعایت فاصله اجتماعی آن ها در ساختار ژنوم و ژنتیک رفتاری نهادینه شده که به سوشیال دیستنس علوم رفتاری حیوانات مشهور است.
در حادثه اخیر سقوط هواپیمای مسافربری کره جنوبی همچنان برخورد پرندگان به توربین موتورهای هواپیما متهم ردیف نخست بوده اما فناوری های نوین از جمله ربات ها، پهپادها، امواج اولتراسونیک، سامانه تابش لیزر، تغییر مسیر راه آب ها از داخل فضای پیرامونی باند فرود و تیکاف هواپیماها و ...شاید از بروز حوادث و تلفات جبران ناپذیر انسانی و همچنين مرگ و میر پرندگان نیز جلوگیری نماید. از سوی دیگر اکولوژیست ها، متخصصان محیط زیست، اقلیم، حیات وحش دامپزشکی، راداری و... در این راستا در یک هم اندیشیِ چاره ساز نیز می تواند مهم و راهبردی تلقی شود / ۵۵۹
علیرضا کیهان پور
این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.