فاخته- ۱۱ کشور چین، برزیل، ایالات متحده، استرالیا، کانادا ، هندوستان ، آرژانتین، آلمان، هلند،نیوزلند و اسپانیا بزرگترین تولیدکننده گوشت دنیا بوده و چین با حدود ۱۰۰ میلیون "متریک تُن" گوشت قهرمان بلامنازع این صنعت در جهان به شمار می آید.
براساس گزارش سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد(FAO) در این راستا، امروزه تصمیمات خرید بر اساس ارزش از نظر قیمت، راحتی و سایر ویژگیهای حیاتی هدایت میشوند. افزایش مصرف مواد غذایی و نوشیدنیهای بستهبندیشده با استفاده از فرآیندهایی مانند نمکزدن و دودی کردن برای طعم دادن پیشرفتهای چشمگیری داشته است.
روندهای جدید در بخش گوشت، مانند ترکیب طعم، تغییر ارگانیک، استراتژی دیجیتال، اتوماسیون و پویایی بازار، قرار است تولید گوشت و لبنیات را به گونهای تغییر دهد که سبک زندگی و ترجیحات مصرفکننده در حال تغییر باشد.
آمار و دادههای سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد همچنین نشان میدهد که تولید جهانی گوشت از دهه ۱۹۶۰ پنج برابر شده است و با وجود بسیاری از اختلالات زنجیره تامین مواد غذایی در طول بیماری کرونا، مصرف گوشت کاهش نیافته است.
مردم بیش از هر زمان دیگری گوشت مصرف میکنند چنانکه رشد جمعیت و هم تغییرات جمعیتی منجر به افزایش تقاضای بازار شده است.
با این حال، بخش گوشت به سمت پایداری، شیوههای اخلاقی و روشهای تولید پروتئین جایگزین میرود تا نیازهای آینده را برآورده کند.
با افزایش درآمد قابل تصرف و نوآوریهای فناوری در صنعت غذا و نوشیدنی آسیایی، الگوهای مصرف مواد غذایی و پویایی بازار تغییر کرده است.
با وجود طیف وسیعی از محصولات گوشتی طعمدار آماده در بازار، انتظار میرود حجم آن تا سال ۲۰۲۸ به ۹۸/۸ میلیارد برسد. انتظار میرود بازار غذاهای آماده در سال ۲۰۲۴ رشد حجمی ۵ درصدی را نشان دهد.
عواملی که باعث افزایش تقاضا برای پیشمیکسهای غذای آماده یا گوشتهای آماده شود عبارتند از:
سبک زندگی سریع منجر به زمان کمتری برای پختوپز میشود
پیشمیکسهای نوآورانه و طعمدار آماده مصرف
افزایش شهرنشینی
افزایش تقاضا برای غذاهای راحت
سبک زندگی سریع و تغییر بیشتر ترجیحات مصرفکنندگان به سمت غذاهای راحت در طول نسلها، تقاضا برای محصولات گوشتی آماده را افزایش داده است و آنها را به یکی از عناصر اصلی در چشمانداز غذایی سریع و راحت امروزی تبدیل کرده است.
غذاهای حاوی مواد مغذی: یک اولویت رو به رشد برای مصرفکنندگان
نیمی از مصرفکنندگان، تغذیه سالم را اولویت اصلی میدانند، در حالی که نیمی دیگر غذای راحت را در نظر میگیرند و برای ارضای تقاضا، تولیدکنندگان گوشت نیاز به نوآوری دارند.
غذای کم وقتگیر و در عین حال مغذی؛ شفافیت در تولید گوشت و مواد تشکیلدهنده؛ محصولات پایدار و سازگار با محیطزیست؛ افزایش تقاضای محصولات گوشتی گیاهی و افزایش تقاضا برای گوشت منجمد سالمتر و باکیفیتتر جزو اولویتهای مصرفکنندگان بوده است.
در حالی که مصرفکنندگان غذاهای راحت را به غذاهای پیچیده گوشت ترجیح میدهند ولی همچنان به دنبال انواعی مانند سالامی، ژامبون، سوسیس، بیکن و غیره هستند. همچنین، استفاده از گیاهان، مارینادها، چاشنیها و ادویهها برای طعم دادن در فرهنگهای غذایی بین کشورها دیده میشود.
تولید گوشت در حال حاضر شامل روشهایی مانند لعابدادن و پختن است که به رشد بازار در نگهداری گوشت و تقاضا برای نوآوری محصول دامن میزند.
البته مصرفکنندگان همچنین به سمت غذاهای سالم، عاری از آنتیبیوتیک و بدون مواد شیمیایی روی میآورند و به دنبال جایگزینهایی برای گوشت فرآوریشده هستند.
در حالی که این تغییر ارگانیک به مصرفکنندگان محدود نمیشود، تولیدکنندگان فوق نیز از گوشت حیوانات ارگانیک استفاده میکنند.
درخشش بخش طیور
در سرتاسر جهان، تولید طیور یکی از پویاترین و سازمانیافتهترین بخشها به شمار میرود و مصرف محصولات بستهبندی شده طیور روند رو به رشدی داشتهاند.
بر اساس این گزارش تحقیقات و بازار، انتظار میرود بازار جهانی مرغ تا سال ۲۰۲۸ به ۴۲۹/۱۱ میلیارد دلار برسد.
چین در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۵ میلیون تن گوشت مرغ تولید کرد که بالاترین میزان در آسیا و اقیانوسیه است، گوشت طیور تا سال ۲۰۳۱ نزدیک به ۵۰ درصد از کل مصرف گوشت در آسیا را تشکیل خواهد داد.
از جمله عوامل افزایش تقاضا در بخش طیور میتوان به موارد زیر توجه کرد:
افزایش رشد جمعیت در سراسر جهان
نقل مکان مردم به دلیل شهرنشینی به شهرها
افزایش قدرت خرید مصرفکنندگان
وجود ظرفیت بالا برای رشد در مصرف طیور
تقاضا برای مصرف طیور ارگانیک
گزینهای جذاب برای ورزشکاران، بدنسازان و مصرفکنندگان آگاه به سلامت
داشتن قیمت رقابتی و ارزش غذایی
بکارگیری در غذاهای فست فود مانند همبرگر ، ساندویچ و...
افزایش تقاضا برای گوشت منجمد در جهان
از دلایل شگفت انگیزی که مصرف محصولات گوشتی منجمد را محبوب کرده است میتوان به راهحلهای صرفهجویی در زمان؛ سهولت در پختوپز و حفظ ارزش غذایی آن در پروسه زمانی طولانی تر اشاره نمود.
«در این یادداشت، خلاصه ای از صنعت و فرآوری جهانی گوشت در دل خود نکات مهم و برجسته ای دارد که نمی توان با ساده انگاری و توّهم از هیبت آن گذشت ! ؛ از جمله این که ۱۱ کشور برتر تولید کننده گوشت چگونه بازار مصرف انسانی را قبضه کرده و درآمدهای شایان توجهی را در پهنه و عرضه نصیب کشورهای خود نموده که به رشد و توسعه این صنعت در ویترین جهانی تقاضا و مصرف نیز بیش از گذشته ها کمک نموده است.»/ ۵۴۰
علیرضا کیهان پور
این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.