فاخته- این کشتیهای روباتیک به جای خدمه کامل از صدها کیلومتر دورتر، در بندر "ساوتهمپتون" یا "آبردین" شهری بسیار دورتر در شمال "اسکاتلند" کنترل میشوند و از اتاقکهایی شبیه فیلمهای علمی-تخیلی که به واقعیت بسیار نزدیک است هدایت و کنترل ناوگان را پایش و ردیابی می کنند.
کشتیهای بزرگ روباتیک به جای ۵۰ خدمه معمول یعنی حداقل نیروی مورد نیاز فقط ۱۶ نفر را در خود جای میدهند که در آینده تعدادشان کمتر هم خواهد شد.
در این ۲۳ کشتی روباتیک در حال ساخت توسط "شرکت بی نهایت اقیانوس" اتاقها، راهروها و هر آنچه به حضور خدمه در کشتی مربوط است به حداقل رسیده است تا هزینه ها را پایین بیاورند و به "محیطزیست" کمتر آسیب بزنند.
کِشتیهای عظیم و بزرگ "روباتیک" ماموریتهای مهمی را انجام می دهند از جمله نقشهبرداری از کف زیست بوم دریایی برای ساخت نیروگاههای بادی جدید و بررسی وضعیت لولههای نفت و گاز در بستر و کف دریا و بررسی و برآورد ذخائر انواع آبزیان و برنامه ریزی برای صید و ماهیگیری مسئولانه در تمامی سطوح آب که در جای خود بسیار مهم و حائز اهمیت است.
حضور کاپیتان یا ناخدای کشتی فعلا بر طبق قوانین جهانی دریانوردی و کشتیرانی مسئولانه در این کشتیها ضروری است تا قوانین و پروتکل های ناظر جهانی صنعت دریانوردی و کشتیرانی همگام و همسو با این تحولات تدوین و اجرایی شود اما هرچه باشد این نوآوری در گستره آبی دریاها و اقیانوس ها در سراسر جهان پیام آور سرعت دگرگونی ها و صرفه جویی های مالی، انسانی و تخریب کمتر محیط زیست و کاهش تلفات و آسیب به ذخایر ارزشمند آبزیان به عنوان منبع تولید غذای سالم برای جوامع انسانی است./۳۵۳
علیرضا کیهان پور
منبع: INDP بینالمللی
این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.