یادداشت؛ علیرضا کیهان پور:

جلوگیری از تبدیل شدن "ماهیان زینتی" به "ماهیان تزئینی" با اعمال مدیریت بهینه

تجارت جهانی موجودات آبزی برای آکواریوم های خانگی و عمومی، همراه با تجهیزات و لوازم جانبی مرتبط، به یک صنعت چند میلیارد دلاری تبدیل شده است. اگرچه گونه های دریایی کمتر از ۱۰ درصد از کل حجم تجارت زینتی را تشکیل می دهند، اما این درصد از نظر ارزش در سال های اخیر بسیار بیشتر و رو به افزایش است.
کد خبر  12694
note

فاخته- اکثریت قریب به اتفاق گونه های دریایی از کشورهای آسیای جنوب شرقی (به ویژه فیلیپین و اندونزی) جمع آوری شده و به آمریکای شمالی، ژاپن و اروپا و در سال های اخیر چین صادر می شوند. هم برای گونه‌های آب شیرین و هم برای گونه‌های آکواریومی دریایی، این ماهی‌ها گروه غالب هستند.

اگرچه در ۲۵ سال گذشته، تجارت آکواریوم‌های دریایی تغییری در ترجیح مصرف‌کنندگان از آکواریوم‌های فقط ماهی به اکوسیستم‌های مینیاتوری صخره‌ها داشته است که منجر به تجارت بسیاری از گونه‌های بی مهرگان مرتبط با صخره‌های مرجانی (مانند شقایق‌ها، چتر دریایی، میگو و سایر ده‌پایان، ستاره‌های دریایی و خارپشت‌ها، و نرم تنان) شده است.

تخمین زده می شود که ۲۷ میلیون ماهی زینتی دریایی (تاونسند، 2011) از بیش از ۱۸۰۰ گونه (راین و همکاران، 2012) و صدها گونه مرجانی و دیگر بی مهرگان معامله می شوند.
 غواصی نقبی به زیستگاه هایی را باز کرد که تا آن زمان غیرقابل دسترس بودند. عکاسی رنگی امکان ثبت زیبایی حیوانات زنده را فراهم کرد. جالب اینجاست که عکاسی، سرگرمی شماره یک و به طور یقین نگهداری آکواریوم، دومین سرگرمی محبوب انسان معاصر در طلب آرامش ناشی از روح زیبای آفرینش این گونه ماهیان را تسهیل می کند.

تحولات صنعت ماهی های زینتی

در ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته پیشرفت های زیادی در پرورش و تکثیر آبزیان گونه های زینتی دریایی حاصل شده است. 
مجله "CORAL" تعداد گونه‌های ماهی‌های آکواریومی دریایی را که در محیط بسته پرورش داده می شوند با بیش از ۳۰ گونه جدید در فهرست سال ۲۰۱۳ فهرست می‌کند که تعداد آنها را به بیش از ۲۵۰ گونه می‌رساند (Sweet, 2014).

با این حال برای بسیاری از این گونه ها، مدت زیادی طول خواهد کشید تا بتوان آنها را با قیمت مناسب از طریق تولید تجاری به تجارت آکواریوم عرضه کرد.

 برخلاف گونه‌های ماهی‌های آب شیرین تجاری که حدود ۹۰ درصد آنها درمحیط های بسته پرورش داده می‌شوند (بسیار کمتر از ده درصد) گونه‌های زینتی دریایی تجارت شده از  همین پروسه آبزی پروری تلقی می شوند.

تقریباً تمام ماهی های دریایی و بی مهرگانی که در صنعت تجارت آکواریوم به بازار عرضه می شوند از اکوسیستم های صخره های مرجانی جمع آوری می شوند. مجموعه گسترده و مخرب جمع آوری و استحصال این موجودات فوق العاده زیبا، مانند استفاده از سیانور و شکستن و له کردن مرجان ها می تواند به طور مستقیم گونه های هدف را تخلیه کند و به طور غیرمستقیم به اکوسیستم های صخره های مرجانی که در حال حاضر تحت تهدیدهای جدی تغییرات آب و هوایی جهانی، آلودگی و سایر اثرات انسانی هستند آسیب برساند.

آبزی پروری گونه های زینتی دریایی در جهان که هنوز در مراحل اولیه است، به عنوان یک جایگزین مناسب برای مجموعه تیپ وحشی(Wild Taype) شناخته می شود، زیرا می تواند مکمل یا جایگزین عرضه نمونه های صید شده تیپ وحشی باشد و به طور بالقوه به بازیابی و بازسازی ذخایر ارزشمند جمعیت های طبیعی از طریق ذخیره سازی مجدد کمک کند.

در آسیب شناسی گونه های زینتی دریایی هرچند هنوز چالش های زیادی وجود دارد که باید بر آنها غلبه کرد اما تاریخ حیات و سایر دانش های علمی پایه برای اکثر گونه ها ناشناخته است.
 مدیریت مولدین، القای تخم ریزی، پرورش لارو، تغذیه، خوراک زنده، بیماری ها، سیستم ها و هزینه از جمله موانع تولید تجاری ماهی های زینتی در جهان هستند.

تحقیقات و پرورش های حاضر این شکاف مهم را پر می کند و منبع ارزشمندی برای تحقیق و توسعه آبزی پروری ماهی های زینتی دریایی فراهم می کند.
 همچنین زمینه وسیعی از آبزی پروری زینتی دریایی و موضوعات مرتبط از جمله گروه‌های عمده ماهیان و بی‌مهرگانی که در صنعت آکواریوم‌های دریایی، سیستم‌های پرورش، تغذیه، بیماری‌ها، بازاریابی، بسته‌بندی و حمل و نقل تجارت استفاده می‌شوند را پوشش می دهد.

«به یاد داشته باشیم ناترازی انرژی و قطع شدن برق بدون برنامه ریزی برای تکثیر، پرورش، تولید، اشتغال های صنعتی، آموزشی به ویژه کودکان، تفریحی، سرگرمی(برای میانسالان و سالمندان)، بیماران دچار افسردگی و مشاغل خانگی درآمدزای این صنعت جوان و نو پدید که بیشتر توسط بانوان علاقمند در مقیاس کوچک و متوسط با توجه به آب بَری اندک قابل تصفیه(روش سیرکوله) برای پرورش ماهی های زینتی(جاندار) ، متاسفانه سمّ مهلک بوده و در صورت عدم برنامه ریزی مناسب، خسارات جبران ناپذیری  به این صنعت پویا، مفرّح، کسب‌ و کار کوچک و بزرگ اشتغال زا و ارز آور را در افق توسعه و چشم انداز ظرفیت ها و قابلیت های آشکار و کشف نشده آن دچار مخاطره و تهدید قرار داده و این آبزیان "زینتی" جاندار را به موجودات بی جان "تزئینی"  تبدیل و همه ما در حفظ و بهره برداری مطلوب این موجودات :زنده بی زبان" مسؤولیم و در هر جایگاهی که هستیم باید با اطلاع رسانی پیشگیرانه و به موقع و تدوین آسیب شناسی های قبل از وقوع حادثه به سهم خویش گامی هرچند اندک اما خداپسندانه و اخلاق مدارانه در این راستا برداشته و به تعهد اخلاقی و مسؤولیت خود عمل نمائیم.»/۵۲۳

          علیرضا کیهان پور

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.