فاخته- مسئولین فنی بهداشتی بهعنوان رابطین اصلی میان صنعت دامپروری و نظارتهای بهداشتی، مسئولیتهای زیادی را بر عهده دارند که شامل ارزشیابی و تأیید صلاحیت فعالیتها و فرآیندهای مختلف در کشتارگاهها، مراکز بستهبندی، کارخانههای خوراک دام و طیور و فارمهای تکثیروپرورشی میشود. آموزشهای جامع و بهروز در این حوزه نه تنها به ارتقای مهارتهای فنی و مدیریت به مسئولین کمک میکند، بلکه به ایجاد استانداردهای بهداشتی پایدار و نظارت مؤثر بر رعایت آنها نیز میانجامد. این آموزشها به مسئولین توانایی میدهند تا با تسلط بر قوانین و مقررات، فرآیندهای بهداشتی را بهدقت پیگیری کرده و مشکلات احتمالی را پیش از بروز جدی آنها شناسایی و رفع کنند.
بسترسازی آموزشی بهطور مستقیم بر کیفیت خدمات دامپزشکی و سلامت عمومی تأثیر میگذارد. از این رو، نظام دامپزشکی با ارائه برنامههای آموزشی تخصصی و کاربردی، در صدد است تا مسئولین فنی بهداشتی را برای انجام ارزشیابیهای دقیق و تایید صلاحیتهای مورد نیاز بهطور مؤثر آماده کند. این فرآیند، نه تنها موجب بهبود کیفیت و ایمنی فراوردههای دامی میشود، بلکه به افزایش اعتماد عمومی و تحقق اهداف بهداشتی در جامعه نیز کمک میکند. با بهرهگیری از این آموزشها، مسئولین فنی بهداشتی میتوانند با اطمینان بیشتری به نظارت و کنترل بر فعالیتهای دامپزشکی پرداخته و بهطور مؤثر به حفاظت از سلامت جامعه و ارتقای سطح بهداشت عمومی بپردازند.
لازم به ذکر است که این دورهها باید بهطور منظم و با هدفهای مشخص برگزار شوند و شامل مباحثی همچون؛ اصول بهداشت دام، پیشگیری و کنترل بیماریهای واگیر و مدیریت بهداشتی دامها و شیوه نامه های اصول بهداشتی HACCP،GMPو اصول مدیریت بهداشتی در مراکزموضوع ماده ۲ آئین نامه نظادت بهداشتی دامپزشکی می باشند.
انتخاب مدرسین واجدشرایط می باشد از مهم ترین موارد است
بدون شک یکی مهمترین موارد که می تواند در زمینه آموزش تاثیرگذارباشد. انتخاب مدرسین واجدشرایط می باشد؛ به عنوان نمونه درصورت عدم بهره گیری کامل ازپتانسیل های کارشناسان و مسئولین فنی بهداشتی باتجربه در نظام دامپزشکی، موجب ایجاد خلاء در کیفیت آموزش و مشاوره در این حوزه خواهدشد. چنین وضعیتی میتواند به کاهش سطح دانش و مهارتهای عملی در بین دامپزشکان جدید منجر شود؛ چرا که این مسئولین و کارشناسان با تجربههای عملی و تخصصی خود قادرند موارد خاص و چالشهای پیچیده را که در کتابها و منابع آموزشی کمتر به آنها پرداخته شده، به اشتراک بگذارند. این کمبود نه تنها بر کیفیت آموزش تأثیر منفی میگذارد بلکه میتواند به عدم بهروز بودن مدیریت بهداشتی نیز منجر شود. در نتیجه، عدم استفاده از تجربیات این افراد میتواند به کاهش کیفیت خدمات بهداشتی دامپزشکی و همچنین افزایش هزینهها و مشکلات بهداشتی در صنایع مرتبط این موضوع منجر گردد و بالعکس، بهرهبرداری از تجارب و دانش این مسئولین میتواند به ارتقای سطح علمی و عملی دامپزشکی کمک کند و درنهایت کارایی نظام دامپزشکی را بهبود بخشد.
با این هدف، یک برنامه آموزشی تئوری وعملی منظم و دقیق به مسئولین فنی بهداشتی این امکان را میدهد که با آگاهی کامل از آخرین استانداردها، قوانین و فناوریهای جدید، توانمندیهای خود را ارتقاء داده و بهطور مؤثر به نظارت و ارزشیابی فعالیتها بپردازند. این برنامه باید شامل آموزشهای نظری و عملی، کارگاههای تخصصی، و ارزیابیهای دورهای باشد تا به یکپارچگی و کارایی بیشتر در فرآیندهای بهداشتی دست یابیم.
به عنوان یک الگو؛ یک برنامه آموزشی یک ساله برای مسئولین فنی بهداشتی فارغالتحصیل دامپزشکی بهمنظور آمادهسازی جهت فعالیت در کشتارگاههای دام و طیور، مراکز بستهبندی و فرآوری، کارخانجات خوراک دام و طیور، و فارمهای پرورشی میتواند به شرح زیر پیشنهادگردد:
برنامه آموزشی یکساله:
ماه 1-2: مقدمه و آشنایی با شرح وظایف مسولین فنی بهداشتی هفته 1-2:شرح وظایف مسولین فنی بهداشتی به تفکیک نوع فعالیتهای درج شده درماده ۲آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی
هفته 3-4: آشنایی با دستورالعملها وقوانین مرتبط
ماه 3-4: آموزشهای تخصصی – کشتارگاههای دام و طیور؛ هفته 5-6: فرآیندهای کشتار و بررسی بهداشتی: مراحل کشتار، نظارت بهداشتی.کنترل کیفیت و ایمنی: استانداردها و ضوابط بهداشتی و کنترل کیفیت.
هفته 7-8:مدیریت بهداشت کشتارگاه: نظارت بر بهداشت کارکنان و محیط. کارگاه عملی: فیلم آموزشی فرآیندهای کشتار و نظارت بهداشتی.
ماه 5-6: آموزشهای تخصصی – مراکز بستهبندی و فرآوری فراوردههای خام دامی.
هفته 9-10:فرآیندهای بستهبندی و فرآوری: روشهای بهداشتی بستهبندی و فرآوری.کنترل کیفیت و ایمنی: استانداردها وضوابط بهداشتیو روشهای کنترل کیفیت.
هفته 11-12:مدیریت پسماند: روشهای مدیریت و دفع پسماندها.کارگاه عملی: بازدید و فیلم آموزشی فرآیندهای بستهبندی و فرآوری
ماه 7-8: آموزشهای تخصصی – کارخانجات خوراک دام و طیور
هفته 13-14:فرآیند تولید و کنترل کیفیت: تولید خوراک و استانداردهای و ضوابط بهداشتی وکیفیت.مدیریت بهداشت و ایمنی: بهداشت کارخانه و اصول بهداشتی مواد اولیه
هفته 15-16:کنترل و پیشگیری از آلودگیها: شناسایی و کنترل آلایندهها.کارگاه عملی: فیلم آموزشی فرآیند تولید خوراک وضوابط بهداشتی و کنترل کیفیت
ماه 9-10: آموزشهای تخصصی – فارمهای پرورشی
هفته 17-18:مدیریت بهداشت و بیماریها: واکسیناسیون و کنترل بیماریها.مدیریت تغذیه و مراقبت: اصول تغذیه و مراقبت از دامها و طیور
هفته 19-20:کنترل و پیشگیری از بیماریهای عفونی: شناسایی و پیشگیری از بیماریهای عفونی.کارگاه عملی: بازدید و فیلم آموزشی فرآیندهای پرورش و مراقبت
ماه 11: مهارتهای مدیریتی و فنی
هفته 21:مدیریت و رهبری تیم: مهارتهای رهبری و مدیریت تیمهای بهداشتی.برنامهریزی و کنترل: مهارتهای برنامهریزی و ارزیابیHACCP..GMP.
هفته 22:مدیریت بحران و اضطراری: مواجهه با وضعیتهای اضطراری.کارگاه عملی: فیلم آموزشی تمرین مدیریت بحران
ماه 12: توسعه و ارزیابی
هفته 23:تحقیق و نوآوری: تشویق به تحقیق و استفاده از تکنولوژیهای جدید.توسعه و اجرای پروژههای عملی: انجام پروژههای تحقیقاتی یا بهبود فرآیندها.
هفته 24:ارزیابی نهایی و بازخورد: ارزیابی عملکرد، ارائه بازخورد و برنامهریزی برای توسعه بیشتر.پشتیبانی و منابع
دسترسی به منابع علمی: کتابها، مقالات، و وبینارهای تخصصی.مشاوره و پشتیبانی: خدمات مشاورهای برای حل مشکلات و بهبود عملکرد.این برنامه آموزشی میتواند بر اساس نیازها و تغییرات در حوزه دامپزشکی بهروزرسانی شود و با توجه به بازخوردها و ارزیابیهای مستمر بهبود یابد.
بدون شک یکی ازمهمترین موضوعات دربحث کلاسهای آموزشی هزینه کلاسها ومدیریت زمان می باشد.
برهمین اساس؛
برای حل مشکل هزینه آموزشها و تداخل ساعت کاری با کلاسها، میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید:
بررسی نیازها و اولویتها: ارزیابی کنید که چطور میتوانند به بهبود عملکرد کمک کنند. ممکن است برخی از دورهها یا کلاسها را بهصورت آنلاین یا خودآموز انجام داد.
برنامهریزی زمانبندی: ساعتهای برگزاری کلاسها و دورههای آموزشی را با ساعت کاری می توان تنظیم کرد تا کمترین تداخل را داشته باشد. شاید بتوانید ساعات کلاسها را در اوقات غیرکاری یا در ساعات کاری که خلوتتر هستند، تنظیم کنیم.
انعطافپذیری: پیشنهاد می شودکه دورههای آموزشی بهصورت آنلاین یا ضبط شده ارائه شوند تا مسولین فنی بهداشتی بتوانند بهطور انعطافپذیر در زمان مناسب خود به آنها دسترسی داشته باشند.
بررسی بودجه: اگر هزینه آموزشها بالاست، میتوان هزینهها را کاهش داد یا به منبع مالی دیگری مراجعه کرد.
ارتباط نظام دامپزشکی با کارفرما: بدون شک اولین گروهی که ازبابت آموزشها سودخواهند برد مدیران مجموعه ها واتحادیه های کارفرمایی خواهند بود؛ لذا موضوع را با مدیریت یا کارفرماها یا اتحادیه ها مطرح کرد و راهحلهایی که برای کاهش هزینهها و تداخلها پیشنهاد داد.
همچنین می توان توسط اسپانسرهای نسبت به تشکیل کلاسهای گروهی ویا سمینارهای آموزشی استفاده نمود. این روشها میتوانند به بهبود شرایط و کاهش مشکلات مرتبط با آموزش و تداخل ساعت کاری کمک کنند.
در نهایت بایستی اذعان داشت که تشکیل کلاسهای آموزشی منظم برای مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی ضروری است تا بهروز بودن دانش و مهارتها تضمین شود و کیفیت خدمات بهبود یابد.
این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.