آزموده را آزمون دوباره باید؟ احیای «نظام سبز سلامت»؛ آری یا نه؟

مجموعه نظام سبز سلامت همان مجموعه ای است که حدود 15 سال پیش ایجاد شد تا به دفاع از حقوق مسئولین فنی بهداشتی دامپزشک و دستیاران بپردازد اما علیرغم اقدامات و برنامه ریزی ها این توفیق برایش میسور نشد و در نیمه راه، این تلاش ها ناتمام ماند تا مسئولین فتی بهداشتی در یک بلاتکلیفی بزرگ، سردرگم بمانند و کلافی سر درگم بنام ماده ۱۹ پیش روی آنها باشد که نه کارفرما خود را مقید به اجرای آن می داند و نه نظام دامپزشکی و نه ادارات کل دامپزشکی توان آن را دارند که به آن رنگ و بوی اجرای کامل ببخشند.
کد خبر  11430
titr

فاخته- گذری به تاریخچه شرکت نظام سبز سلامت نشان می دهد که سازمان نظام دامپزشکی در راستاي اجراي ماده 19 آئين نامه اجرايي نظارت بهداشتي دامپزشكي مصوب هيأت وزيران به منظور اعمال نظارت بهينه بر فعاليت مسئولين فني بهداشتي و عدم ايجاد وابستگي مالي آنها به صاحبان واحد تحت نظارت، دريافت وجه از واحدها و پرداخت حقوق مسئولين فني بهداشتي اقدام به تأسيس شركتي عام المنفعه تحت عنوان شركت خدماتي تامين نيروي انساني نظام سبز سلامت  درجهت تامين نيروي انساني مورد نياز سازمانها، ادارات و شركتها در امور اداري، مالي، خدماتي و نيروي متخصص در زمينه‌هاي بهداشتي و دامپزشكي و نظارت بهداشتي بر دام و فرآورده‌هاي دامي نموده است.

هدف اصلی از ایجاد این شرکت چه بود؟

این شرکت به منظور تأمین نیروی انسانی متخصص (مسئولین فنی بهداشتی) برای واحدهای موضوع ماده 2 آئین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی تأسیس شد و از وظایف اصلی آن قطع وابستگی مالی بین کارفرماهای متصدیان واحدهای مذکور و مسئولین فنی بهداشتی می‌باشد، از اهداف آن می توان به؛

ایجاد امنیت شغلی همکاران مسئول فنی

بحث پرداخت بیمه تأمین اجتماعی اعضاء متناسب با حقوق دریافتی

 پرداخت به موقع دستمزد بر اساس تعرفه مصوب هیأت محترم وزیران

 قطع وابستگی مالی درخصوص مشاغلی که بحث امنیت و سلامت غذا  در آن مورد تأکید سازمان دامپزشکی کشور است.

رعایت شأن و منزلت همکاران در واحدهای مربوطه

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.

و اما؛ اخیرا طبق اسنادی که به دست «فاخته» رسیده است، ظاهرا سازمان نظام دامپزشکی کشور بنا دارد شرکت نظام سبز سلامت را احیا کند و این شرکت به عنوان واسط در قراردادهای بین مسئولین فنی - بهداشتی و کارفرمایان عمل کند. اما نکات مهمی در این خصوص جلب نظر می‌کند؛

۱. تصمیم گیری عجولانه و تلاش برای اجرایی کردن آن در سکوت، جای تامل است.

۲. بر اساس کدامین نظرات کارشناسی، این مجموعه که  از آن به عنوان یک طرح ناموفق یاد می شود، دوباره مطرح می‌شود؛ پیشنهاد می گردد در این ارتباط به نظرات کارشناسان و فعالان صنفی توجه شود.

۳. در آیین‌نامه نظارت بهداشتی و دستورالعمل اجرایی آن هیچ صحبتی از قرارداد مستقیم بین مسئول فنی بهداشتی و دریافت حقوق از وی نیست و سوای غیرقانونی بودن این قضیه چرا به این اصل مهم توجه نمی‌شود که انعقاد قرارداد مسئول مسئول فنی بهداشتی (ناظر) و کارفرما (منظور) مصداق تعارض منافع است؟ آیا در چنین حالتی مسئول فنی بهداشتی قدرت نظارت لازم را خواهد داشت؟

۴. نظام دامپزشکی دریافت یک چک سه ماهه را ضمانت اجرایی این طرح می‌داند و عنوان می‌کند که در صورت عدم پرداخت حق و حقوق از سوی کارفرما، از طریق ادارات کار اقدام خواهد شد. بدیهی است که با توجه به ماهیت این قرادادها که یک قرارداد کارگری - کارفرمایی محسوب می‌شود در ادارات کار دو طرف قرارداد به رسمیت شناخته می‌شوند؛ فلذا نقش نفر سوم (نظام سبز) در این بین چیست؟ اگر که بنا به ادامه این روال باشد پس وجود یا عدم نظام سبز چه تاثیری دارد؟

خبرهای مرتبط
تصاویر خبر
برچسب ها
آنچه شما گفته اید
  • دامپزشک
    می گوید:
    سئوال ما هم همینه. چرا در سکوت و اینکه این طرح شکست خورده رو چرا دوباره دارید آزمایش می کنید؟
  • ایمان
    می گوید:
    چرا هنوز هیچی نشده دارین شاکی می شین. شاید اصلاحات انجام دادن و بهتر شده بشه این طرح
  • drvet
    می گوید:
    اگر خوب بود تا الان همون طرح اول جواب می داد
  • ندا
    می گوید:
    پرسش های درستی مطرح شده.
  • دامپزشک
    می گوید:
    در سکوت و بی‌خبری!
  • vet
    می گوید:
    خدمت آقای ایمان: اصلاحات انجام شده در این حد هست که کارمزد دو درصد بجای کارفرما از مسئول فنی گرفته خواهد شد چون دیوار مسئول فنی کوتاهتر از کارفرماهای گردن کلفته. این کل اصلاحات انجام شده است.
  • دامپزشک
    می گوید:
    نظام سبز کوچکترین قدرتی نداره و فقط قصدش گرفتن کارمزد هست
  • سوالی دارم
    می گوید:
    چرا صدایی از مسئولین نظام دامپزشکی درنمیاد؟....
  • سارا
    می گوید:
    همیشه که نباید سازمان نظام دامپزشکی با کم کاری هاش در اجرای ماده ۱۹ و ۱۸ باعث ناراحتی مسئولین فنی و بهداشتی بشه گاهی هم وسط این همه بلاتکلیفی ها باید یک کاری بکنه که باعث خوشحالی و خنده این صنف بشه. این دستورالعمل عمل شبیه یک طنز هستش. همون تجربه نا موفق قبلی به علاوه یک برگ چک شده خروجی جدید سازمان نظام دامپزشکی ... خدا قوت.
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.