فاخته- متاسفانه این موضوع هم مانند سایر موارد، تابعی از وضعیت مالی دستگاه و جایگاه آن در تشکیلات اداری کشور است و دود این نوع طبقه بندی به طور مستقیم به چشم کارکنان دستگاه هایی می رود که به لحاظ یادشده جایگاه ضعیفی دارند.
یکی از این اقدامات رفاهی که تمامی وزارتخانه و سازمان ها بر آن تاکید دارند تامین مهمانسرا جهت کارکنان خود است که در ایام مرخصی و فراغت که پرسنل مجموعه به سفر می روند بتوانند بدون دغدغه، اسکان مناسب و در خور شانی با خانواده خود داشته باشند و لذا در بسیاری از نقاط پرطرفدار کشور نظیر؛ استان های شمالی، شهرهای زیارتی و یا ساحل خلیج همیشه فارس، ساختمان های مجللی می بینید که تحت عنوان " مجموعه فرهنگی، آموزشی" به کارکنان آن مجموعه خدمات می دهند که البته همه می دانیم منظور از مجموعه فرهنگی آموزشی چیست؟ زیرا دراین ساختمان های مجلل، عملا نه اقدام فرهنگی صورت می گیرد و نه اقدام آموزشی، بلکه صرفا اقدامات رفاهی در حوزه اسکان همکاران آن مجموعه صورت می گیرد.
عقب ماندگی دامپزشکی
و اما سازمان دامپزشکی کشور و ستاد استان ها در زمینه آنچه عنوان شد نه مجموعه فرهنگی آموزشی دارند و نه ساختمان مجللی برای این منظور! و عمدتا در کنار شبکه های دامپزشکی در برخی از شهرهای ریز و درشت کشور، ساختمانی یک یا دو طبقه با عنوان مامورسرا داخل سایت اداری دامپزشکی که گاها دارای سرویس بهداشتی و حمام مشترک بنا شده! که نه به لحاظ ابنیه و نه امکانات، نمی توان نام مهمانسرا به آن اطلاق کرد و به گواه همکاران استفاده کننده از این مجموعه ها آنچه که در اختیار گذاشته می شود نه در شان همکار است و نه خانواده همکار که گاها حتی در مباحث اولیه نظیر نظافت نیز دچار اشکالات عمده هستند چه برسد به امکانات و به اصطلاح هتلینگ که در حوزه گردشگری بسیار حائز اهمیت است.
ایراد کار کجاست؟
مدیریت های سنوات و دوره های قبلی دامپزشکی به ویژه در ستاد سازمان که گاها در ستاد استان ها و برخی شهرستان ها حضور پیدا می کردند عمدتا خود شاهد این امکانات ناچیز رفاهی بوده اند و هستند و باز هم عمدتا شعارهایی نظیر؛ تخصیص اعتبار مناسب، ساخت و ساز فوری، تامین امکانات و... در جهت بهبود وضعیت این مراکز رفاهی داده اند اما عمدتا در حد قول و وعده مانده و خبری نشده... و اگر هم خبری شده فقط در حد تامین برخی اقلام خُرد و محدود بوده!
نکته جالب ماجرا اینجاست که برخی ادارات کل در این زمینه ابتکار عمل به خرج داده و یک یا دو واحد از مجموعه واحدهای مهمانسرا را تحت عنوان «واحد مدیریتی» تجهیز کرده که این واحدها صرفا در اختیار مدیران ارشد و یا سفارش شدگان آنها در ادوار مختلف قرار داده می شود و کارشناسان عادی سازمان و ادارات کل از این امکان بی بهره مانده و حتی همان واحدهای عادی و غیرمدیریتی نیز با ثبت نام در سامانه مامورسراهای سازمان قابل دسترس خواهد بود! البته همین مورد هم به شرطها و شروطه هاست و این نیست که به محض ثبت نام، تیک تایید توسط استان مقصد زده شود و بار سفر بسته!!! عزیزان ثبت نام کننده در این سازمان متوجه هستند که چه عرض کردم!!!
حقیقت ماجرا این است که نه آن واحد مدیریتی و نه این واحد کارشناسی در شان کارکنان دامپزشکی که به جرات باید گفت جزء کارکنان حوزه اداری کشور با بالاترین مدارج تحصیلی و در سخت ترین شرایط کاری در حال ارائه خدمات هستند؛ نیست!
لذا لازم است در این بخش در حوزه کمیت و کیفیت به صورت توامان ورود کرد و از نقاط پرتردد کشور شروع به بهبود وضعیت کرد تا به تدریج بتوان نقائص این بخش مهم را رفع کرد.
و اما چند پیشنهاد
آنچه عنوان شد دغدغه ای مهم بوده و هست و در بهبود روحیه همکاران برای ادامه راه و ارائه خدمات در محیط های سخت و طاقت فرسای دامپزشکی بسیار ضروری است و امیدواریم در فرصت باقی مانده که برای هریک از مدیران ارشد سازمان فراهم می شود این مهم به عنوان یک موضوع بسیار جدی در اولویت ارتقای وضعیت منابع انسانی مورد توجه قرار گیرد.
این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.