چهارشنبه / ۱۲ اردیبهشت / ۱۴۰۳

امروز برگزار می شود؛ جلسه بررسی بازنگری فواصل بهداشتی در حوزه کشاورزی و دامداری

تاکنون بیش از ۴۴۰۰ مجوز کسب و کار در بخش کشاورزی به علت حرایم یا فاصله‌های بهداشتی رد شده است

جلسه هم اندیشی بازنگری فواصل بهداشتی کسب وکار‌های تولیدی وکشاورزی در سازمان دامپزشکی کشور برگزار می‌شود.
کد خبر  11129
خبر ویژه

به گزارش فاخته به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ امروز ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ برای رفع مشکل ِکشاورزان و دامداران، جلسه هم اندیشی بازنگری فواصل بهداشتی کسب وکار‌های تولیدی وکشاورزی در سازمان دامپزشکی کشور برگزار می‌شود. در این جلسه نمایندگان بخش خصوصی، ارگان‌های ذی ربط و نمایندگانی از صدا و سیما حضور دارند.
 
آقای شوکتی خبرنگار میز کشاورزی و روستا گفت: طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی، تاکنون بیش از ۴۴۰۰ مجوز کسب و کار در بخش کشاورزی به علت حرایم یا فاصله‌های بهداشتی رد شده است و متقاضیان کسب و کار مجوزشان را دریافته نکرده و بلاتکلیف هستند. 
وی افزود: فواصل بهداشتی قانونی است که با قید در کتاب جامع نظام دامپزشکی در سال ۱۳۵۱ تصویب شد. طبق این قانون بین ایستگاه‌های تولیدی که شامل ایستگاه‌های تولیدی دامداری وکشاورزی است، یک فواصل بهداشتی را تعیین کردند، اکنون این فواصل جوابگوی نیاز کشاورزان نبوده و باعث مشکلاتی برای دامداران و کشاورزان شده است چرا که این قانون بعد از نیم قرن نیاز به، به روزرسانی دارد. 
آقای شوکتی در ادامه تصریح کرد: بعد از نیم قرن که تکنولوژی و بهداشت به روز شده، نیازمند بازنگری در قانون فواصل بهداشتی هستیم، با توجه به اینکه هم اکنون متقاضیان مجوز‌های کسب و کار حوزه کشاورزی با اعتراض نسبت به این موضوع خواستار بازنگری این قانون شده اند و برخی از متقاضیان مدعی شدند بعد از ۵ سال درخواست و پیگیری، هنوز مجوز کسب و کاربرایشان صادر نشده و بلاتکلیف هستند.
خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما تاکید کرد: طبق قانون فواصل بهداشتی ۷۰۰ متر بین این ایستگاه تولیدی با ایستگاه بعدی باید فاصله باشد. یعنی در یک روستا ما یک زنبوردار و یک دامدار باید داشته باشیم و کمتر ازآن فاصله بهداشتی اجازه راه اندازی ایستگاه تولیدی را نمی‌دهد. این درحالی است که سازمان دامپزشکی می‌گوید به علت جلوگیری از بیماری، و جلوگیری از سرایت ویروس این فواصل در نظر گرفته شده است.
خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه تابستان ۱۳۸۸ قانونی در نظام جامع دامپروری وضع شده تا این مشکلات رفع شود و دولت باید تا پایان سال ۸۸ آئین نامه اجرایی این قانون را ابلاغ می‌کرد، گفت: حالا بعد از گذشت ۱۴ سال از تصویب این قانون در مجلس، هنوز بازنگری این قانون در هیئت دولت نرفته که تصویب شود و سازمان دامپزشکی همچنان همان قانون سال ۵۲ را اجرا می‌کند و اساس فواصل بهداشتی را بخاطر جلوگیری از انتقال بیماری‌ها می‌داند.

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.

شوکتی اظهار داشت: تاخیر ۱۴ ساله در تصویب بازنگری قانون فواصل بهداشتی که چرا تاکنون به هیئت دولت نرفته پیگیری کردم که همه وزرا مشکل را در دوره قبلی موکول کردند و امروز که ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ است برای رفع این مشکل ِکشاورزان و دامداران جلسه هم اندیشی بازنگری فواصل بهداشتی کسب وکار‌های تولیدی وکشاورزی در سازمان دامپزشکی کشور برگزار می‌شود. در این جلسه نمایندگان بخش خصوصی، ارگان‌های ذی ربط و نمایندگانی از صدا و سیما حضور دارند.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.