رئیس کمیته علوم دامپزشکی و مشاور معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی:

دانشگاه آزاد اسلامی با ۳۲ رشته علوم دامپزشکی، ۱۲ دانشکده دامپزشکی از سال ۱۳۶۶ تاکنون به گسترش این رشته در کشور کمک کرده

رئیس کمیته علوم دامپزشکی و مشاور معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه در دهه اخیر با توجه ویژه به ارتباط با صنعت، بازار، توجه به کیفیت، ایجاد مهارت و ارتباط با مراکز بخش خصوصی باعث گسترش دامنه کار مهارتی دانشجویان رشته دامپزشکی شده است.
کد خبر  9914
خبر ویژه

به گزارش فاخته به نقل از خبرگزاری آنا، چهاردهم مهر روز ملی دامپزشکی نام‌گذاری شده است. دامپزشکی شاخه‌ای از طب است که به شناسایی و درمان و پیشگیری بیماری‌های حیوانات می‌پردازد. به علاوه نقش کنترل بهداشتی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و کنترل کیفی و بهداشتی مواد غذایی تولد دامی از دیگر وظایف دامپزشکان است. 

دامپزشکان در تولید مثل حیوانات، مدیریت بهداشت، حفاظت، پرورش و تغذیه واکسیناسیون و کنترل انگلی مرتبط با حیوانات نیز نقش بسزایی دارند؛ بنابراین نقش دامپزشکان در جامعه بسیار گسترده است.

مهدی مرجانی رئیس کمیته علوم دامپزشکی و مشاور معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: اکنون دانشگاه آزاد اسلامی با ۳۲ رشته علوم دامپزشکی، ۱۲ دانشکده دامپزشکی از سال ۱۳۶۶ تاکنون به گسترش این رشته در کشور کمک کرده است. 

وی افزود: تعداد کثیری اعضای هیئت علمی در تخصص‌های مختلف رشته دامپزشکی مشغول به فعالیت هستند و بخشی از تولیدات علمی در قالب کتاب، مقالات، طرح‌‌ها، اختراعات و دیگر محصولات علمی در کنار تربیت آموزشی دانشجویان به عهده اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی است.

سهم گسترده دانشگاه آزاد در علوم دامپزشکی کشور 

مرجانی گفت: در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن ۳۲ رشته محل علوم دامپزشکی، ۱۲ دانشکده دامپزشکی از سال ۱۳۶۶ تاکنون با گستردگی در  کشور و تعداد کثیری دانشجوی دکتری عمومی مشغول به تحصیل و وجود ۱۹ رشته تخصصی و چند رشته ارشد و کاردانی و دانشجوی دکتری تخصصی سهمی عمده در آموزش دامپزشکی کشور دارد. 

استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و دانشکده علوم تخصصی دامپزشکی واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد به دلیل ارتباط بیشتر و روان‌تر در بازار کار، در حال حاضر سهم بهتر و بیشتری از اشتغال را دارا هستند، گفت: اکثر دانشجویان رشته دامپزشکی دانشگاه آزاد،  شرکت‌های دارویی، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دام کوچک و مراکز نوپای درمانی اسب و دام بزرگ را اداره می‌کنند. همچنین تعدادی از دانشجویان این دانشگاه نیز در پست‌های کلیدی نظام دامپزشکی و مراکز تحقیقاتی حاضر در حال خدمت هستند.

وی افزود: تعداد قابل توجهی از دانش آموختگان دانشگاه آزاد با ایجاد شرکت‌های تولیدی و پخش دارو، کارخانجات تولید غذای دام و دیگر موارد مشابه در ایجاد کارآفرینی نقش موثری دارند. چرا که در دهه اخیر دانشگاه آزاد اسلامی با توجه ویژه به ارتباط با صنعت، بازار، توجه به کیفیت، ایجاد مهارت و ارتباط با مراکز بخش خصوصی باعث گستردش کرده دامنه کار مهارتی دانشجویان رشته دامپزشکی شده است.

فرصت‌های پیش روی دانشجویان با ادغام آموزش دامپزشکی با معاونت علوم پزشکی

رئیس کمیته علوم دامپزشکی و مشاور معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سوال که ادغام آموزش دامپزشکی با معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد چه تاثیراتی در پیشرفت این رشته دارد، گفت: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته رشته دامپزشکی یکی از زیر شاخه‌های آموزشی وزارت بهداشت بود و قرابت این رشته با رشته‌های علوم پزشکی در سطح بسیار بالایی حس می‌شد و با توجه به زبان علمی یکسان، نظام آموزشی مشترک دکترای عمومی گروه پزشکی (پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی و دامپزشکی) در دانشگاه ها، سنخیت بسیار زیاد کاری حس می‌شد.

وی افزود: در جلسات مشترک گروه‌های تخصصی غیر پزشکی هم آوایی و تفکری از بیمارستان، درمانگاه، انترن، دوره بالین، کارورزی، کیشیک، دستیاری، عرصه آموزشی و ... که کلید واژه‌های آموزشی و تخصصی این رشته هستند وجود نداشت. همچنین تفهیم مطالب و درخواست‌ها بسیار سخت و گاهی در بین دیگر رشته‌های ارزشمند علوم انسانی و مهندسی سخت و غیر ممکن بود به همین دلیل با توجه به ۳ معاونت موضوعی در دانشگاه آزاد بیشترین ارتباط با معاونت علوم پزشکی در هیئت امنای دانشگاه تشخیص داده شد و امور آموزشی و دانشجویی و پژوهشی دامپزشکی با دستور و ابلاغ ریاست محترم دانشگاه در آن معاونت قرار گرفت. بی شک این تصمیم و انتقال همراه با فرصت‌ها و تهدید‌هایی همراه است.

این مسئول با بیان اینکه عمده‌ترین فرصت ها، قرابت ساختاری رشته و آشنایی معاونت پزشکی با دروس و روند آزمون‌های پیش درمانگاهی و بورد تخصصی، رشته‌های دستیاری، امور بیمارستانی، بستر‌های پژوهشی و دیگر موارد مشابه است. 

مرجانی گفت: علاوه بر آن همکاران هیئت علمی در تدریس، اکثرا از جزوه‌های شخصی استفاده می‌کردند که با توجه به مشخص شدن رفرنس ها، تدریس بر اساس رفرنس هدایت شده است و، چون رفرنس‌های جدید الگوبرداری از دانشگاه‌های دامپزشکی مطرح کشور مانند دانشگاه تهران است در آینده امکان برگزاری آزمون مشترک بین دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های دولتی مانند آزمون‌های وزارت بهداشت وجود خواهد داشت و دانشجویان این دو دانشگاه بهتر ارزیابی خواهند شد.

چه کسانی رشته دامپزشکی را دنبال کنند؟

رئیس کمیته علوم دامپزشکی و مشاور معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان به علاقه‌مندان رشته دامپزشکی توصیه کرد: در نگاه اول علاقه‌مندان و افرادی که می‌خواهند در این رشته تحصیل کنند باید به موارد مهمی توجه کنند تا در آینده منتقد این رشته نشده یا ناامید نشوند. ورود و تحصیل در رشته دامپزشکی نیاز به علاقه به حیوانات، توان کار کردن با آنها، استعداد علمی در فراگیری حجم عظیمی از مطالب علمی از آناتومی تا بیماری‌های گوناگون در حیوانات مختلف دارد در حالی که در طب انسانی صرفا با یک موجود زنده و بیماری‌ها و آناتومی و رفتار و ... آن سر و کار داریم؛ لذا توصیه می‌کنم افرادی که توان علمی فراگیری این مطالب و گذراندن آزمون‌های این رشته را دارند وارد شوند تا در بین مسیر دچار رکود و مشکل نشوند و تنها بر اساس عنوان دکتر و هیجان علاقه به حیوانات یا جذابیت‌های این رشته آن را انتخاب نکنند.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.

وی اضافه کرد: مثلا برای تخصص در رشته جراحی دامپزشکی بر اساس مقالات و بررسی‌ها و شواهد علمی موجود نیاز به ۱۸ فاکتور شخصیتی و جسمی و ذهنی است تا بتوان در این رشته تخصصی فارغ التحصیل شد و کسانی که علاقه به جراحی دارند، ولی علم لازم و مانور دست و خلاقیت در کار جراحی یا حس و توان برش یک موضع را در کار ندارند در میان کار با بحران روبرو می‌شوند و این در تمام رشته‌های کاری و حرفه‌ای دامپزشکی صادق است.

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.