کارزار درخواست تدوین قانون و‌ اجرای برنامه جامع مدیریت سگ‌های ولگرد از مجلس شورای اسلامی + لینک امضا

کارزار درخواست تدوین قانون و‌ اجرای برنامه جامع مدیریت سگ‌های ولگرد از مجلس شورای اسلامی به ثبت رسید.
کد خبر  11537
خبر ویژه

به گزارش فاخته در این کارزار آمده است: 

رئیس و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

سلام؛

روند روبه رشد جمعیت سگ‌های ولگرد که به اشتباه بلاصاحب خوانده می‌شوند (سگ ولگرد به سگی گفته می‌شود که فارغ از صاحب‌دار بودن یا نبودن، کنترلی روی رفتار آن نباشد. در نتیجه سگ‌های نگهبان، گله و سگ‌های رهای اطراف شهرها، روستاها و مناطق طبیعی همگی در دسته سگ‌های ولگرد جای می‌گیرند)، در کشور و عدم نظارت و مدیریت کلان بر آن، موجب بروز معضلات عدیده‌ای در کشور گردیده است که شرایطی بحرانی را با خود به همراه داشته و دارد. این روند افزایشی در کشورهای مختلفی در دنیا اتفاق افتاده و برخی کشورها نیز روش‌های مدیریتی را بنا بر شرایط و مصالح خویش انتخاب و اجرا کرده‌اند. نسبت جمعیت سگ‌های ولگرد به کل جمعیت سگ‌ها در کشور بر اساس آمارهای تخمینی، ۴۷.۶ درصد بوده و در بین سایر کشورها، ایران جزو کشورهایی است که سگ‌های ولگرد، جمعیت بالایی را به خود اختصاص می‌دهند.

افزایش جمعیت سگ‌ها در قالب نگهداری به عنوان حیوان همراه و حیوان خانگی، استفاده به عنوان نگهبانی در املاک و گله‌های دام، در کنار عدم نظارت دقیق بر مسائل بهداشتی و مدیریتی این حیوانات و تولیدمثل بی‌رویه و بی‌ضابطه و بی‌مسئولیتی صاحبان سگ‌ها در رهاسازی و مدیریت آن‌ها موجب گسترش بی‌رویه جمعیت سگ‌های ولگرد در اکثر مناطق روستایی و حومه شهرها شده است. این جمعیت مخاطرات زیادی را با خود به همراه دارد. عمده این مخاطرات عبارتند از:

بروز موارد حیوان گزیدگی:

مرگ و نقص عضو که عوارض روحی و هزینه‌های مربوط به خود را به همراه دارد. خطر بیماری‌های عفونی مشترک بین انسان و دام دراین میان نیز بسیار حائز اهمیت است. هاری و کزاز دو بیماری مهلکی هستند که دراین‌بین اهمیت بسیار زیادی دارند.

حفظ چرخه اکثر عوامل عفونی مهلک مشترک بین انسان و دام:

سگ میزبان واسط یا نهایی بسیاری از بیماری‌های عفونی دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است و افزایش جمعیت آن موجب ماندگاری و گسترش کانون‌های بیماری در جوامع می‌گردد. سالانه بیش از ۳.۶ هزار تن گوشت تولیدی در کشور در اثر آلودگی‌های انگلی ضبط و امحا می‌شوند که ارزشی بیش از ۲ هزار میلیارد تومان دارند

تهدید گونه‌های حیات وحش:

سگ‌های ولگرد تاکنون در انقراض ۱۱ گونه از حیات‌وحش ایران نقش مستقیم داشته‌اند.

برنامه پیشنهادی جهت مدیریت جمعیت سگ‌های ولگرد:

۱- تدوین یک قانون علمی و عملی جهت مدیریت حیوانات خانگی(مجلس شورای اسلامی، سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران، سازمان دامپزشکی کشور)

۲- جمع‌آوری حداکثری سگ‌های ولگرد (سازمان مدیریت بحران کشور، فراجا)

۳- واگذاری قانونمند و تحت نظارت (سازمان مدیریت بحران)

۴- معدوم سازی مواردی که تحت سرپرستی قرار نمی‌گیرند.

برای امضا کلیک کنید

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.