استقرار ناظرین بهداشت و دامپزشکی لرستان در مراکز پرورش طیور

مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت:به منظور پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ناظرین بهداشت دامپزشکی، در مراکز مرغ گوشتی، مرغ مادر و تخمگذار مستقر شدند.
کد خبر  10076
خبر روز

به گزارش فاخته، دکتر مصطفی زبردست در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی در دنیا چنانچه دامپزشکی به وظایف خود به خوبی عمل نکند شاهد شیوع بسیاری از بیماری‌ها خواهیم بود به طوری‌که خیلی از صنایع وابسته به صنعت دامپزشکی با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: دامپزشکی نقش تاثیرگذاری در سلامت، بهداشت جامعه و امنیت غذایی دارد و اشتغال زیادی وابسته به این صنعت است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: در پاییز و شروع فصل سرما شاهد مهاجرت پرندگان آبزی و مهاجر در داخل کشور هستیم که لرستان نیز هدف این پرندگان است با توجه به اینکه ۳۰ اکوسیستم شامل تالاب، سد، دریاچه و رودخانه در این استان وجود دارد و محل گذراندن فصل سرمای این پرندگان است ضرورت دارد تمهیدات لازم توسط دستگاه‌های ذی‌ربط اندیشیده شود.

زبردست گفت: براین اساس توجه به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خیلی حائز اهمیت است و به عنوان بیماری مشترک بین انسان و دام می‌تواند در جامعه چالش‌هایی را ایجاد کند.

وی افزود: بر اساس گزارشاتی که امسال سازمان بهداشت جهانی دام اعلام کرده متاسفانه به خاطر تغییراتی که در ساختار این ویروس وجود دارد قابلیت انتقال به پستانداران را پیدا کرده است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان بیان کرد: سال‌های گذشته این بیماری فقط اختصاص به پرندگان داشته اما با تغییراتی که در ژنوم و ساختار این ویروس رخ داده قابلیت انتقال به جمعیت پستانداران و گوشتخواران را پیدا کرده و گزارش‌ها در ۲۲ کشور دنیا نیز این مهم را تایید کرده است.

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید. 

زبردست گفت: دامپزشکی لرستان معمولاً در شش ماهه دوم سال با همکاری محیط‌زیست بحث پایش و مراقبت از رودخانه‌ها و اکوسیستم‌های خاص برای گذراندن کوچ پرندگان را در دستور کار قرار داده است.

وی بیان کرد: همچنین در مراکز مرغ گوشتی، مرغ مادر و تخمگذار ناظرین بهداشت دامپزشکی مستقر شدند و فرصتی در اختیار آنان قرار گرفته چنانچه کوچک‌ترین تغییری به لحاظ مصرف آب و علائم بیماری در این مراکز رخ دهد اطلاع رسانی می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان یادآور شد: همچنین ایمن‌سازی همکاران و ناظرین در کشتارگاه‌ها و مراکز مرغداری که مستقر هستند انجام شده است.

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.