دکتر محمود قربان زاده در گفتگو با «فاخته» عنوان کرد:

بررسی نظام سبز سلامت، چالش ها و فرصت ها؛ از «کپی برداری» طرح اولیه بدون ذکر نام تا لزوم «تمرکززدایی» اجرای طرح

طرح کنونی را برای اولین بار در سال 1399 نوشتیم و حالا بعد از گذشت 4 سال شاهد ابلاغ آن طرح هستیم بی آنکه نامی از نگارنده و استان خراسان رضوی که مبداء این طرح بود آورده شود!
کد خبر  11478
titr

این ها را دکتر محمود قربان زاده، به «فاخته» می گوید و در خصوص اقدامات اخیر با محوریت اجرای طرح «نظام سبز سلامت» عنوان می دارد که؛

دستورالعمل اجرای «نظام سبز سلامت» و توافق نامه مشترک شیوه اجرایی نمودن ماده ۶ دستورالعمل اجرایی ماده ۱۹ نظارت بهداشتی دامپزشکی را جهت اقدام در خردادماه جاری ارسال کردند.

این طرح را اداره کل دامپزشکی استان با همکاری نظام استان در سال ۹۹ با پیگیری های متعددی انجام داد و با همکاری و مشارکت نهادهای نظارتی استان، این توافق نامه تحت عنوان متمم قرارداد ماده ۱۹ تهیه و ابلاغ کرد و طرحی که بعد از ۴ سال هم اکنون ارسال شده تا حدود زیادی منطبق با آن متن ارسالی و کپی برداری شده از همان طرح استان خراسان رضوی است بدون اینکه ذکر نام از استان و زحمات آن شود.

لازم به ذکر است که این طرح در همان زمان در سال ۱۴۰۰ مورد تشویق از طرف سازمان دامپزشکی کشور قرار گرفت و اداره کل دامپزشکی استان نیز مورد تشویق واقع شد و از شورای نظام دامپزشکی استان هم به جهت همکاری با اداره کل از سوی سازمان دامپزشکی تقدیر شد.

و اما نکاتی چند در مورد این طرح

اولا در این طرح که سازمان نظام دامپزشکی ارائه داده است عاملیت را شرکت نظام سبز سلامت به عنوان نماینده صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام اعلام کرده که به استناد قوانین شرکت ها و قوانین اداره کار و رفاه اجتماعی، شرکت نظام سبز سلامت به علت اینکه شرکت بوده و عملا صندوق و موسسه مالی نمی باشد لذا نمی تواند به عنوان واسط حذف و قطع ارتباط مالی استفاده شود! و اگر قراردادی با نظام سبز منعقد شود عملا رابطه کارفرمایی و کارگری بین شرکت نظام سبز و  مسول فنی بهداشتی قلمداد شده و هیچ گونه مسئولیتی متوجه متصدی واحد تولیدی نخواهد بود.

همچنین لازم به ذکر است قطع ارتباط مالی باید دقیقا برابر مفاد بند ۶ دستورالعمل اجرایی ماده ۱۹ آئین نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی اجرایی شده و با انتخاب یکی از گزینه های مطرح شده در بند مذکور در خصوص انتخاب بانک یا صندوق/موسسه مالی و توافق مشترک کارفرما و مسئول بهداشتی صورت پذیرد که بر اساس این بند یکی از گزینه های مطرح، می تواند صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام دامپزشکی باشد.

نکته دوم، اینکه؛ برای اجرای موفق این طرح، یکی از شروط اصلی، انجام صفر تا صد طرح در هر استان و توسط شورای نظام دامپزشکی استان می باشد.

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.

قاعدتا صندوق رفاه و تعاون سازمان نظام دامپزشکی کشور به صورت متمرکز نمی تواند حجم بار عظیم پیگیری ها و مشکلات متعدد مالی بین کارفرما و مسئول فنی بهداشتی را در تمامی استان های کشور مدیریت و اجرایی نماید. اما تقسیم کار بین استان ها و واگذاری امور مالی قراردادهای مربوطه به هر استان یکی از مهم ترین اصول اصلی موفقیت این طرح در آینده خواهد بود چرا که هر استان ارتباطات ویژه خود را به صورت سهل الوصول و راحت تر با انجمن های کارفرمایی، نهادهای نظارتی، بازرسی و  اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی و حتی دستگاه قضایی داشته و این موضوع را می تواند بهتر مدیریت کند‌.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
آنچه شما گفته اید
  • دامپزشک
    می گوید:
    اولا این طرح شکست خورده افتخاری نداره که برای ثبت اون به نام خودتون سر و دست میشکنید. در ثانی از توضیحتون مشخصه شما هم به دنبال اون کارمزد هستید. محض اطلاع یادآور بشم که چند ساله نظام مرکز حق نظام استانها از کلاسهای بازآموزی رو نداده. بنابراین شما هم امیدوار نباشید که این لقمه چرب و نرم رو در اختیار شما قرار بده
  • ناشناس
    می گوید:
    کار مهمی نکردند و حتی این طرح هم که شما دادید بعیده به جایی برسه
  • مسئول فنی
    می گوید:
    هنوز فاز جدید این طرح شروع نشده پس نباید سمپاشی کنیم
  • سعید
    می گوید:
    احسنت. نکات جالبی بود
  • کیانی
    می گوید:
    با تمرکززدایی برای اجرای طرح نظام سبز سلامت به شدت موافقم
  • دامپزشک
    می گوید:
    کاش به مساله معیشت مسئولین فنی کمی بیشتر توجه می شد تا اینقدر تحت فشار نباشیم
  • رضا
    می گوید:
    طی. سالهای اخیربدون شک اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با ارایه طرحهای جامعی با همراهی ریاست محترم نظام دامپزشکی وقت جناب دکترقنبری که به تایید دستگاههای نظارتی استان رسانیده شده بودگامهای موثری درزمینه اشتغال. فارغ التحصیلان دامپزشکی برداشته است .واجرای طرح شرکت تعاونی نظام دامپزشکی استان خراسان رضوی بصورت پایلوت کشوری دراستان می تواند کمک موثری به اجرای صحیح ماده ۱۹ دراستان بنماید
  • همراه
    می گوید:
    چرا بعضی ها با تمرکز زدایی مخالفند و می خواهند همه چیز به تهران خلاصه بشه؟ بگذارید استانها خودشون تصمیم گیری کنند.
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.