چهارشنبه / ۱۹ اردیبهشت / ۱۴۰۳

مدیران سازمان های نظام دامپزشکی و امور مالیاتی سر یک میز دنبال کردند؛

درخواست اصلاح ضرایب مالیاتی و پیگیری معافیت خدمات دامپزشکی در قانون مالیات بر ارزش افزوده

اطلاعیه مرحله دهم ثبت‌نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده دغدغه و صحبتی است که این روزها فکر بسیاری از دامپزشکان کشور را به خود مشغول کرده است. همین موضوع و موضوعات مشابه بود که پای رئیس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران را به سازمان امور مالیاتی کشور جهت رایزنی در خصوص مباحث مالیاتی صنف دامپزشکی باز کرد.
کد خبر  10285
خبر مهم

به گزارش فاخته به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا «دکتر حامد زارعی» رئیس سازمان نظام دامپزشکی به همراه چندی تن از معاونین سازمان صبح امروز جهت رایزنی و مشورت در خصوص مسائل و مشکلات پیرامون امور مالیاتی صنف دامپزشکی با «دکتر پاکدامن» معاونت درآمدهای سازمان امور مالیاتی نشستی مشترک برگزار نمود.

در خصوص بحث قانون افزایش مالیات بر ارزرش افزوده فراخوانی زده شده است که قرار است از دی ماه اجرا گردد. در بند اول این فراخوان قید شده است که مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دامپزشکی ارائه دهنده خدمات به حیواناتی همچون سگ، گربه، ماهی، پرندگان زینتی و حیوانات وحشی شمول مالیات بر ارزش افزوده قرار می‌گیرند و مالیات بر ارزش افزوده نه از کلینیک‌های دامپزشکی و از دامپزشکان بلکه از صاحبان حیوانات باید اخذ گردد. یعنی به هزینه خدماتی که از صاحبان این حیوانات گرفته می‌شود 9 درصد مالیات هم باید اضافه گردد و نهایتا این مالیات به سازمان مالیاتی برگردانده شود.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا در این خصوص توضیح داد: «در اینجا کلینیک‌های دامپزشکی و دامپزشکان ما به طور مستقیم مشمول و جامعه هدف نیستند، منتهی چون هزینه خدمات درمانی افزایش پیدا می‌کند برای ما این موضوع خیلی قابل قبول نیست و احتمال می‌دهیم که به خاطر همین موضوع شاید مراقبت‌های بهداشتی و مراقبت‌های سلامت حیوانات دستخوش تغییراتی شود و برخی از مراجعه کنندگان برای همین اندک افزایش قیمت، کمتر به مراکز درمانی مراجعه نمایند. به خاطر بهداشت و سلامت جامعه این مساله برای ما بسیار حائز اهمیت است که بتوانیم هزینه درمانی و هزینه سلامت حیوانات را کاهش دهیم. هر چند سازمان مالیاتی کشور از دامپزشکان ما هزینه‌ای بابت این موضوع دریافت نمی‌کند و هزینه را صاحب حیوان می‌دهد اما در مجموع ممکن است منجر به کاهش مراجعه به دامپزشکی شود و در نتیجه موجب کاهش مراقبت‌های بهداشتی و سلامتی گردد.»

دکتر زارعی تصریح کرد: «در صحبتی که امروز در این زمینه با معاون محترم سازمان مالیاتی کشور انجام شد، توجیهی که از طرف سازمان مالیاتی کشور مطرح گردید این بود که چون تعریف دام در قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوبه سال 1400 با تعریفی که در قانون دامپزشکی وجود دارد، متفاوت است و از آنجا که قوانین اخیر ملاک عمل می‌شود، این مشکلات بوجود آمده است.»

در تبصره ماده 2 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400 آمده است: دام به حیواناتی (شامل چهارپایان، پرندگان، آبزیان و حشرات) اطلاق می‌گردد که برای امور تغذیه انسان یا دام و فعالیت‌های اقتصادی، تولیدی و آزمایشگاهی، تولید، نگهداری و پرورش داده می‌شوند.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا در این خصوص گفت: «امروز این موضوع توضیح داده شد که حیواناتی مانند سگ و گربه و پرندگان زینتی هم باید جزو دام و در نتیجه در جزو گروه معافیتی‌ها تلقی شوند، اما بخش تفسیری و حقوقی سازمان مالیاتی کشور در ابلاغیه خود این چند حیوان را از زمره دام خارج کرده و گفته‌اند اینها نه فعالیت اقتصادی و نه فعالیت تغذیه‌ای دارند و بیشتر زینتی هستند، بنابراین جزو دام محسوب نمی‌شوند. نظر ما در این خصوص مورد اختلاف است و امروز در این زمینه رایزنی‌هایی انجام و قرار بر این شد که معاونت حقوقی سازمان مالیاتی نیز این مساله را بررسی کند و کارهای لازم انجام گیرد.»

تفسیر سازمان امور مالیاتی کشور از تعریف دام به هیچ عنوان مورد قبول سازمان نظام دامپزشکی نیست

دکتر زارعی همچنین تاکید کرد: «این موضوع تفسیری است که سازمان مالیاتی از قانون دارد. قطعا این تفسیر از تعریف دام مورد پذیرش سازمان نظام دامپزشکی نیست و با قوانین تعریف دام تفاوت می‌کند. از آنجایی که بحث ما سلامت محور است، از نظر ما همه حیوانات در زمره دام قرار می‌گیرند. اما تا این لحظه و قبل از اعمال نتایج جدید رایزنی‌ها، در این فراخوان تمام کلینیک‌هایی که در حوزه حیوانات بزرگ و کلینیک‌های تخصصی پرندگان غیرزینتی، پرندگان تولیدی و اقتصادی و ماکیان فعالیت دارند کاملا معاف از مالیات هستند. اینها نیازی به مالیات بر ارزش افزوده و اخذ هزینه از مراجعه کنندگان ندارند. این مورد همین الان تفکیک داده می‌شود و به اطلاع تمامی همکاران دامپزشک می‌رسانیم که تا این لحظه که هنوز تغییرات فراخوانی اتفاق نیفتاده است این قشر از این لحاظ معاف هستند.»

وی ادامه داد: «در خصوص این چند مورد هم صحبت‌های خوبی با دکتر پاکدامن صورت گرفت و کاملا توجیه شدند و قرار شد در قسمت فنی و حقوقی نیز این بحث صورت بگیرد و در آنجا رایزینی‌های گسترده را انجام دهیم و به امید خدا بتوانیم خبرهای خوبی را به همکاران دامپزشک بدهیم و صاحبان همین حیوانات ذکر شده نیز با رایزنی‌هایی که اتفاق خواهد افتاد از شمول مالیات معاف و خارج شوند.»

دکتر زارعی ضمن اظهار خرسندی در خصوص نشست صبح امروز با معاون درآمدی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: «بنده بسیار خوش‌بین هستم که با سازمان مالیاتی به توافق برسیم و این مساله حل و فصل گردد ولی به هر حال این حق قانونی ما و البته حق قانونی هر سازمانی است که وقتی از یک قانون تفاسیر مختلفی بین دو سازمان وجود دارد این مورد را به دیوان عدالت اداری ارجاع دهند و تصمیم نهایی را دیوان عدالت اداری اخذ نماید.»

وی همچنین خاطرنشان کرد: «در خصوص سایر موارد بند 1 فراخوان مانند فروش حیوانات و فروش لوازم مربوط به حیوانات مانند پت‌شاپ‌ها اساسا و اصولا ارتباطی با سازمان نظام دامپزشکی ندارد و اینها تحت نظر ما نیستند. در این مورد اظهارنظری نداریم و ارتباطی هم با سازمان نظام دامپزشکی پیدا نمی‌کند و ما تنها در خصوص مراکز درمانی و کلینیک‌ها و دامپزشکان بحث‌ و رایزنی انجام می‌دهیم.»

بحث دومی که پای سازمان نظام دامپزشکی را جهت رایزنی به سازمان مالیاتی کشور باز کرد محاسبه ضریب‌های مالیاتی حوزه دامپزشکی بود. در تمامی مشاغل ضرایب مالیاتی تحت عنوان اینتا کد محاسبه می‌شود که منظور آن است که چند درصد از کسب و کاری که در این شغل انجام می‌شود جزو سود حساب می‌گردد و بر اساس این ضریب از آن درصد سود، درصدی جهت مالیات دریافت می‌شود که این مورد در حوزه دامپزشکی بین 20 تا 35 درصد محاسبه شده است.

به گفته رئیس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران بعضا در کلینیک‌های دامپزشکی این ضریب سود مالیاتی را 35 درصد در نظر گرفته‌اند. یعنی 35 درصد کار کلینیک سود است که از این 35 درصد حدود 10 تا 20 درصد مالیات اخذ می‌گردد و این موضوع نیز در اصل مورد قبول سازمان نظام دامپزشکی نیست.

دکتر زارعی ضمن اشاره به مکاتبات قبلی صورت گرفته در این خصوص گفت: «علاوه بر مکاتباتی که صورت گرفته است در حوزه حقوقی نیز در حال بررسی و رایزنی در راستای اصلاح آن هستیم. از نظر ما این مساله چند ایراد دارد. یکی اینکه همه جای کشور یکسان دیده شده است. در صورتی که سود کلینیک‌ها و دامپزشکی در اقصی نقاط کشور بسیار متفاوت است و نباید صرفا بعضی از مناطق خاص در شهر تهران را درنظر گرفت و ملاک عمل قرار داد. این مورد باید در کل کشور تفکیک گردد. قطعا بین شهرهای دور دست با شهرهای در دسترس‌تر و کلان شهرها باید تفاوت قائل بود.»

وی در خصوص مورد دیگر افزود: «محاسبه سود مالیاتی هزینه‌های دامپزشکی در حال حاضر بسیار بالاست، حتی از حوزه‌های پزشکی نیز بالاتر است چون ضریب نفوذ مراجعه کنندگان بسیار کمتر است. هزینه‌های سرباری به شکل هزینه‌های ثابت برای همه کلینیک‌ها به طور کاملا مشابه وجود دارد و این هزینه‌ها بسیار زیاد است. خیلی از هزینه‌ها در قالب هزینه‌های رفت و آمد و ایاب و ذهاب است. در واقع درآمد کلینیک‌ها در حال حاضر درآمدی با چنین سودِ در نظر گرفته شده نیست. در خصوص این موارد نیز اعتراض کردیم و صحبت‌های بسیار خوبی صورت گرفت. مکاتبه هم انجام گرفته است.»

دکتر زارعی در توضیح پایانی گفت: «مقرر شد سازمان نظام دامپزشکی همراه با قسمت فنی و حقوقی سازمان مالیاتی کشور آنالیز درصد هزینه تمام شده و هزینه سود امور مالیاتی را بررسی و محاسبه نماید. در اولین فرصت در همین چند روز آینده بنده با تمامی روسای انجمن‌ها و تشکل‌های حوزه‌های دامپزشکی جلسه‌ای خواهم گذاشت و طی آن جلسه آنالیز قیمت‌ها و مسائل را بررسی خواهیم کرد و پیگر موارد مطروحه هستیم.»

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید. 

وی تاکید کرد: «تمام تلاش ما در مسائل مالیاتی این است که هم سازمان محترم امور مالیاتی کشور بتواند به وظایف خود عمل کند و هم دامپزشکان ما نیز در حوزه قانون و انصاف بتوانند مالیات خود را پرداخت نمایند و خدای ناکرده اجحافی به هیچ عزیزی نشود و تا آخرین لحظه پیگیر این موضوعات هستیم.»

 

 

 

 

خبرهای مرتبط
تصاویر خبر
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.