در گفتگوی اختصاصی دکتر حامد زارعی با فاخته عنوان شد:

دامپزشکی از سایر رشته های چیزی کمتر ندارد و پا به پای آن ها در حال حرکت است | در حال حاضر یقین دارم که انتخاب اول علاقه مندان دامپزشکی است

رییس سازمان نظام دامپزشکی گفت: دامپزشکی از سایر رشته های چیزی کمتر ندارد و پا به پای آن ها در حال حرکت است.
کد خبر  10065
خبر مهم

به گزارش پایگاه خبری فاخته، دکتر حامد زارعی در خصوص شعار روز دامپزشکی سال جاری با عنوان «دامپزشکی، یک قرن خدمت»، اظهار کرد: منظور از شعار امسال یک قرن خدمت رسمی و کلاسیک بعد از دوره نئوکلاسیک مطرح است. اما خدمت دامپزشکی قرن ها است که اتفاق افتاده و در مقدمه دامپزشکی، قبل از آنکه در حوزه پزشکی فعالیت کنند به خاطر عجین بودن انسان ها با حیوانات و بهره مندی از آن ها (غذایی، کار، کشاورزی و...) همیشه مراقبت از حیوانات وجود داشته و یک قرن خدمت به صورت دامپزشکی کلاسیک شکل گرفته دانشگاهی مدرن است.

وی ادامه داد: خدمت به حیوانات سال ها در دل تمام مردم دنیا وجود داشته و این امر به دلیل مهربانی انسان ها و توجه به حقوق حیوانات و خلقت خداوند در دل همه ما گذاشته شده است.

رییس سازمان نظام دامپزشکی در خصوص دست یابی دامپزشکی به بلوغ خود در سده های گذشته، بیان کرد: بله حتما این اتفاق رقم خورده است. زیرا دامپزشکی یکی از بروزترین و معتبر ترین علم ها در دنیا است.

زارعی تصریح کرد: این رشته جز یکی از علوم بسیار زیاد و شناخته شده است و متخصصین، همایش ها و سمینارهایی که برگزار می شود همه نشان دهنده آن است که در این علم پیشرفت های بسیاری حاصل شده و تمامی موارد بروز و جدید علم دنیا در این حوزه نیز خود را به خوبی نشان داده به طور مثال جراحی رباتیک و فناوری های روز حوزه دامپزشکی در سطح دنیا و استفاده از هوش مصنوعی نمود خوبی پیدا کرده و در ایران نیز این مسأله به خوبی نقش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از مراکز درمانی و بیمارستان های ما قابل مقایسه با گذشته نیست. البته گفتنی است که علم هرگز نقطه پایانی ندارد و هیچ حوزه را نمی توان گفت به بلوغ رسیده است، زیرا خلقت خداوند نامتناهی است و انسان تنها هنری که دارد این بوده که می تواند به راحتی کشف کند و این امر مرتب در طی سال های متمادی در حال افزایش است. بنابراین نه تنها در  دامپزشکی بلکه در حوزه هیچ علمی نمیتوان این ادعا را داشته باشیم که بلوغ صورت گرفته بلکه در آن علم زوایای پنهانی وجود دارد که باید کشف شود.

 رییس سازمان نظام دامپزشکی در خصوص پیشنهادات خود برای سده دوم حیات دامپزشکی، خاطرنشان کرد: در جهان امروز ثانیه ها گویای بسیاری از تغییر و تحولات هستند. بنابراین نمی توان برای یک سده نسخه خیلی زیادی پیچید. اما به تبع با شرایط روز و پیش بینی های کوتاه و بلند مدت باید ارتقا این حرفه را رقم زد و آن هم مبنای اصلی و اولین چیز برخورد حرفه ای، علمی و آکادمیک با حرفه دامپزشکی است زیرا این حوزه یک علم حرفه ای با زیرساخت دانشی است، بنابراین زمانی که دانشی پایه اساسی یک حرفه می شود آن هم در حوزه پزشکی مرتب در حال پیشرفت قرار می گیرد.

زارعی گفت: خواهش من از همه دامپزشکان این است که مرتب با علم روز خودشان را غنی کنند و مرتبا هم راستا با جهش علم و تکنیک های روز خود را پیش ببرند. اصلی ترین چیز در حوزه طبابت این بوده که بروز باشد و داروهای بروز را بشناسد و آن را بکار ببرد.

وی عنوان کرد: مورد دیگر این است که این علم نشان داده که در سال های متوالی یکسری بیماری ها مجددا اتفاق می افتد و در کنار آن یکسری بیماری های نوظهور رقم می‌خورد و دامپزشکان ما باید آمادگی لازم را جهت بروز با این پدیده ها را داشته باشند.

خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید. 

رییس سازمان نظام دامپزشکی تاکید کرد: همچنین حتما علاقه مندان باید دامپزشکی را به عنوان یک حرفه علمی و آکادمیک ببینند، در سال گذشته بسیاری از عزیزان وقتی به رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دست پیدا نمی کردند به سراغ دامپزشکی می رفتند، اما در حال حاضر یقین دارم که انتخاب اول علاقه مندان دامپزشکی است و این امر بسیار من را خوشحال می کند.

زارعی ادامه داد: همچنین باید عزیزانی که در حوزه تصمیم گیری سیاسی و اجتماعی کشور هستند باید دامپزشکی را باید جز واجبات بدانند. زیرا حوزه سلامت و امنیت سلامت غذایی هیچ وقت گذشت نیست.

گفتگو: غزاله شهیدی

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.