رئیس سازمان نظام دامپزشکی در مراسم روز ملی دامپزشکی خبر داد:

کاهش 50 درصدی ظرفیت پذیرش دانشکده های دامپزشکی/برخوردهای چندگانه مظلومیت دامپزشکی را بیشتر می‌کند + تصاویر همایش

زمانی که مقام معظم رهبری احکام برنامه هفتم توسعه را ابلاغ کردند، در کنار امنیت غذایی صراحتا به ایمنی غذایی نیز اشاره و تاکید کردند. در کنار فراوانی، تامین و اقتدار غذا، یکی از اصلی‌ترین مولفه‌هایی که تاکید شد، ایمنی و سلامت غذایی است.
کد خبر  9917
خبر مهم

به گزارش فاخته به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا، دکتر حامد زارعی در مراسم بزرگداشت روز دامپزشکی دو سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی ایران را متولی حوزه دامپزشکی کشور دانست و گفت: «امنیت غذایی شعاری است که همیشه در روز دامپزشکی تظاهر پیدا می‌کند. این دو سازمان پا به پای هم سالهاست بدون انتظار، چشم داشت، و کاملا مظلومانه برای امنیت غذایی جامعه تلاش می‌کنند.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به عزیزانی که در یک سال گذشته به علت مبارزه با بیماری‌های مشترک و قرارگیری در خط مقدم این مبارزه، از دست دادیم گفت: «بنده در نامه‌ای به رئیس جمهور خواهش کردم این عزیزان در زمره شهدای سلامت قرار گیرند چرا که با 800 بیماری مشترک سروکار داشتند.»

صدور 70 هزار پروانه در سال گذشته

وی ضمن تاکید بر این موضوع که این تلاش‌ها و همت‌ها جز با ایثار همکاران دامپزشک میسر نخواهد شد، افزود: «در همین راستا در سال گذشته بیش از 70 هزار پروانه اماکن دامی صنعتی و نیمه صنعتی، عشایری و روستایی، کلینیک و داروخانه توسط سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا صادر شده است که رشدی بیش از 40 درصد (با حدود یک صد نفر نیرو) نسبت به سال قبل داشته است. این بدان معناست که تمام اتفاقی که در حوزه سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران افتاده با حدود صد نفر در کل کشور بوده است.»

دکتر زارعی تصریح کرد: «تمامی خدمات ما در درگاه دولت قرار گرفته است و صدور کارت عضویت سازمان نظام دامپزشکی نیز در درگاه ملی قرار می‌گرفت. بدین صورت که تمامی خدمات سازمان نظام دامپزشکی یکپارچه شده و این اتفاق بزرگی بود.»

دکتر زارعی اضافه کرد: «اگر مجوزها و پروانه‌های سازمان دامپزشکی هم در کنار آن قرار دهیم چند صد هزار بستر اشتغال در این دو سازمان اتفاق افتاده است.»

رئیس سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا ضمن اشاره به تاریخچه دامپزشکی کشور گفت: «تاسیس دانشکده دامپزشکی، سلامت کشور را دگرگون کرد، اما افسوس که بعد از این همه سال ما در حوزه معیشت و امنیت شغلی و محافظت شغلی عزیزان دچار مشکل هستیم.»

وی با اشاره به مشکلات زیربنایی گفت: «در سازمان نظام دامپزشکی با رصد و تعامل 45 هزار عضو سازمان نظام مشاهده می‌شود که هنوز به یکسری مسائل ابتدایی، معیشتی و امنیت شغلی دچار هستیم و این خوب نیست. وقتی که مقام معظم رهبری صراحتا به ایمنی غذایی اشاره می‌کنند، وضعیت کنونی خیلی برازنده نیست.»

کاهش 50 درصدی ظرفیت پذیرش دانشکده های دامپزشکی

دکتر زارعی با بیان اینکه در گذشته ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها به طور چشمگیر افزایش پیدا کرد و در 24 دانشکده یک افزایش چشمگیر داشتیم، اضافه کرد: «این مساله آینده شغلی را به خطر می‌اندازد. بعد از سال‌ها، از امسال با یک همت جمعی، ظرفیت پذیرش در مجموع کل کشور حدود 50 درصد کاهش پیدا کرد که اتفاق بزرگی بود. ما دامپزشک بیکار زیاد داریم و این کاهش 50 درصدی پذیرش، یک اقدام زیربنایی برای معیشت عزیزان به شمار می‌رود.»

برخوردهای چندگانه مظلومیت دامپزشکی را بیشتر می‌کند

رئیس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ضریب مالیاتی در نظر گرفته شده برای دامپزشکان گفت: «هنوز برای من سوال است چرا وقتی در حوزه تسهیلات و تشویق‌ها و اعطاهایی که به حوزه پزشکی داده می‌شود به ما می‌گویند شما دامپزشک هستید و دامپزشکان را از حضور در کلینیک‌هایی که تجاری نیستند منع می‌کنند اما زمانی که می‌خواهند مالیات بگیرند، می‌گویند که شما حوزه پزشکی هستید و ضریب مالیاتی را بیشتر می‌کنند و از دامپزشکان ارزش افزوده گرفته می‌شود. این برخوردهای چندگانه مظلومیت دامپزشکی را بیشتر می‌کند. دامپزشکان ما با همت و غیرت خود در مناطقی کار می‌کنند که درگیر بیماری مشترک می‌شوند و سال‌ها با آن بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و خانواده‌های آنها در معرض خطر قرار می‌گیرند.»

دکتر زارعی همچنین افزود: «از متولیان مجلس، وزارت جهادکشاورزی و همه دستگاه‌هایی که در این حوزه هستند، تقاضا دارم که امنیت شغلی را جدی بگیرند. همینجا از دولت و مجلس تشکر می‌کنم که در ماده 34 برنامه هفتم قطع ارتباط مالی با کارفرما اتفاق افتاد. کمااینکه در ماده 34 آمده که هر ناظر مسئول فنی در همه حوزه‌ها که کار نظارت می‌کند در یک کانون فرادستگاهی و فراوزارتی قرار خواهد گرفت که ناظر استرس و نگرانی اینکه مبادا یک نظارت بهداشتی کند و حقوق خود را دریافت نکند، نداشته باشد.»

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.

وی در پایان خواستار این شد که یک بار برای همیشه بحث‌های حرایم، فاصله‌ها، متراژ و ... حل شود.

خبرهای مرتبط
تصاویر خبر
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.