فاخته- کاری به سایر بخش های دولت ندارم اما بنا به ماهیت رسانه «فاخته» که در حوزه دامپزشکی فعال است، همواره جلسات برگزار شده در این بخش برای ما حائز اهمیت بوده است.
اما بدون تعارف باید گفت: گزارش منتشر شده در رسانه ها و سایت ها از بیش از 90 درصد جلسات، جز تعارف و ذکر کلیات نیست! تعارفات و کلیاتی که دردی از مخاطبان چه همکاران بخش دولتی و چه بخش خصوصی دوا نمی کند.
نمی دانیم اینجا ایراد را به روسا و مدیران وارد کنیم یا همکاران روابط عمومی؛ آیا مدیران از روابط عمومی ها می خواهند که محتوای جلسات تا این حد کلی گویی باشد و به مصوبات و تصمیم ها پرداخته نشود یا بی حوصلگی برخی همکاران روابط عمومی است که در این راستا، اینگونه اقدام می کنند.
دلیل آن هر چه هست باشد؛ اما مهم این است در بسیاری از این جلسات تصمیم های مهمی اتخاذ می شود مصوبات ضروری و مهمی ابلاغ می شود و تمام این ها را با دیده خوش بینی اگر بنگریم در راستای بهبود وضعیت و به ادعای حاضرین در جلسه، در جهت تسهیل در امور مردم و مخاطبان آن مجموعه است. اما چه می شود که خروجی این جلسات اینگونه بلا استفاده منتشر می شود و برای مخاطبان هیچ دستاوردی ندارد؛ ما هم مثل شما حیرانیم!
از طرفی، اینگونه اطلاع رسانی را بی اغراق باید توهین به شعور مخاطبان بدانیم! چرا که ضمن آزردگی خاطری که برای آنها فراهم می آورد سبب می شود تا دقایقی از وقت آنها صرف مطالعه اینگونه اخبار و گزارش ها شود و در انتها هیچ چیز جدیدی عاید او نشود به خصوص اینکه جزء اقشار ذینفع آن گزارش هم باشد.
بررسی گزارش های منتشر شده طی سنوات گذشته نشان داده است که این مورد در انتشار گزارش بازدیدهای مقامات مختلف دامپزشکی در بخش های دولتی و غیر دولتی و ... برگزاری جلسات با تشکل ها و صنوف دامپزشکی و تولیدکنندگان و ... نیز بسیار به چشم می خورد.
لذا هم از مدیران این عرصه و هم به آنهایی که چنین گزارش هایی را منتشر می کنند این خواهش را داریم که یا گزارش جلسات و بازدیدها و دیدارها را به طور کامل با ذکر جزئیات قابل انتشار به ویژه نتایج این جلسات و دیدارها منتشر کنید یا به طور کل، از انتشار اینگونه اخبار چشم پوشی کنید! قبول کنید که نتایج این جلسات و دیدارها برای مخاطبین شما مهم است و بلکه سرنوشت ساز و تعارفات و تعریف و تمجیدهای رد و بدل شده در این دیدارها، دردی از کسی دوا نمی کند.
و البته در این بین، آموزش رسانه ای مدیران و روابط عمومی ها بسیار مهم است و بایستی در این جهت اقدام لازم صورت پذیرد تا به واسطه این آموزش های رسانه ای، ضمن تبیین جایگاه ارتباطات و اقدامات ارتباطی در ارتقای جایگاه مدیران و پاسخگویی به افکار عمومی، دغدغه های مخاطبان نیز برطرف شود.
دکتر هادی زارعی
مدیر مسئول
این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.