یادداشت؛ علیرضا کیهان پور:

لزوم "خانه تکانی" مدیریتی در جهادکشاورزی با توجه به وضعیت کنونی "تنظیم بازار"؛ فرصت اندک است!

این یادداشت در هنگامی به رشته تحریر درآمده  که سوم، چهارم و پنجم مرداد ۱۴۰۲ بوده و براساس یک گزارش میدانی نگارنده در سطح کلانشهر تهران است که شاید مبیّن احساس مسوولیت مضاعف نسبت به آحاد مردم و تلاش شبانه روزی جهاد کشاورزی برای مقابله با اژدهای هفت سری است که با دلالی، واسطه گری و از خدا بی خبری  چنگال تیز خود را بر حلقوم مصرف کننده فشرده و "اساس امنیت غذایی کشور را از ریشه با تیشه نابخردی و سوداگری" نشانه گرفته اند.
کد خبر  9252
note

فاخته- دو روز است که گوشت قرمز در فروشگاه های زنجیره ای بزرگ کشور موجود نیست و ملاحظه بفرمائید که چه خبری است.
در نبود پخش بهینه این گوشت در چرخه زنجیره ای چه افسار گسیختگی بر بازار مستولی گشته است :

گوشت مخلوط چرخ کرده گوسفند و گوساله  کشتار داخل یک کیلوگرم ۲۶۵ هزار تومان با بسته بندی بهداشتی و خارج از فروشگاه های زنجیره ای به صورت فله ای  کیلویی ۴۸۵ هزار تومان

ران کم چرب گوسفندی یک کیلو گرم با بسته بندی شرینگ بهداشتی و با استخوان یک کیلو گرم ۴۷۵ هزار تومان  و بیرون از فروشگاه ها کیلویی ۹۵۰ هزار تومان و غیر بسته بندی
.
سردست و ماهیچه و سایر نیز به همین منوال و خلاصه آن که مجموع یک کیلوگرم گوشت گوسفندی با مشخصات فوق که مثال زده شد در فروشگاه های زنجیره ای معروف که کاملا بهداشتی و با کد رهگیری و شناسنامه و تاریخ تولید دامپزشکی است با وزن ۳ کیلوگرم و حدود سر جمع  یک میلیون تومان و خارج از فروشگاه ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان است که شاید دلهره مصرف کردن هم باشد چون معلوم نیست چه مشخصاتی را مانند گوشت بسته بندی و بهداشتی و مطمئن  را داراست. 
گوشت گوساله و مرغ گرم و منجمد هم در داخل فروشگاه های موصوف و خارج از فروشگاه هم همین قصه پر غصه را دارد که از آن صرف نظر می کنیم.
تفاوت ۲ و حتی حدود ۳ برابری انواع گوشت قرمز و سفید چالش کوچکی نیست که نباید به آن پرداخت و همه ما وظیفه اخلاقی، انسانی  و احساس مسوولیت و دغدغه رسانه ای داشته و داریم.
وزیر جدید جهاد کشاورزی که سی ام خرداد با رای اعتماد بالای مجلس شورای اسلامی و سپس تنفیذ حکم انتصاب وی ، بار سنگین این وزارتخانه راهبردی را از مزرعه تا منزل (سفره) به دوش کشیده و در دوسال باقیمانده دولت سیزده هم  به دوش خواهد کشید نیازمند یاری، همفکری، همیاری، همکاری و حمایت همگان و به ویژه متخصصان، صاحبان اندیشه، مدیران عالی و میانی و رسانه های تخصصی بخش کشاورزی  است که این بار سنگین امانت را با امداد های الهی به سرمنزل مقصود برساند لازم به یادآوری است که اکثر اقلام اساسی خوراکی و مصرف حداقلی مورد نیاز خانوارها مانند لبنیات، تخم مرغ، روغن جامد و مایع، حبوبات، انواع میوه، برنج و...وضعیتی مانند پروتئین حیوانی قرمز و سفید دارند که اظهر من الشمس است!.
«این وزارتخانه تا ۴۰ روز پس از انتخاب وزیر جدید جهاد کشاورزی نیاز به یک خانه تکانی و دمیدن روح جدیدی در کالبد خسته و بی انگیزه برخی مدیران خود و به ویژه میهمان خارج از بخش خود دارد و باید "قلم قرمز" بر پایان کار  "بعضی مدیران منفعل و به ویژه مسن و بازنشسته و  و تعدادی از سرپرستان موقت که فاقد انگیزه اند!" کشیده شود.
فرصت اندک است ؛ اما امید همچنان در دل ها زنده است  و " انتظار این است که تا قبل از ۴۰ روز از  گذشت تاریخ انتخاب و سپس انتصاب وزیر جدید" جهادکشاورزی این خانه تکانی مدیریتی که حاصلش ثبات بازار مصرف با کمترین تنش ها و توجه بیشتر به تنظیم بازار در مورد اقلام اساسی مورد نیاز آحاد جامعه است در صف و ستاد و از مرکز تا استان ها آغاز شود.»/314

علیرضا کیهان پور

خبرهای مرتبط
برچسب ها
آنچه شما گفته اید
  • همکار
    می گوید:
    دقیقا من هم با شما موافقم، تاخیر زیادی شده در معرفی معاونین و مدیران و آقای وزیر باید زودتر تدبیر کنند
  • مطلع
    می گوید:
    تحلیل جالب و هشدار دهنده ای بود جناب کیهان پور، امیدواریم به گوش وزیر محترم برسه
  • ناشناس
    می گوید:
    تعبیر وارونه رو خوب اومدی کیهان جان
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.