چهارشنبه / ۱۹ اردیبهشت / ۱۴۰۳

یادداشت؛ علیرضا کیهان پور:

همیشه بیداران عاشق؛ اما این نمی‌دانم کدام ها؟ ۱۵ مهرماه روز ملّی روستا و عشایر

کد خبر  9905
خبر مهم

فاخته- روستا و روستا نشینی تعاریف و ویژگی خاص خود را دارد، تولید ثروت و ارزش افزوده به سهم ۲۶ درصدی خود و به هم خوردن تعادل این ارزش افزوده در مقیاس با سهم ۷۴ درصدی شهرنشینان و کاهش برخورداری از این ارزش افزوده منجر به مهاجرت اجباری و روی آوردن نیروی کار روستاها به بخش خدمات در شهرها و حاشیه کلانشهر ها تمایل پیدا کرده و سیاستگذاری و تداخل امور بیش از ۷۶ مرکز و نهاد درگیر روستاها به توسعه نامتوازن و ناخواسته این پهنه تولیدی کشور انجامیده است.
از فعالیت های شبانه روزی در عرصه روستاها در باب تولیدات محصولات کشاورزی و دامی، زیرساخت ها، رشد و توسعه آموزش و پرورش ، امور آب، برق، گاز، جاده، خانه های بهداشت، حمل و نقل، ساماندهی بازار عرصه و مصرف بالحق و الانصاف نمی توان به سادگی گذشت، اما همه ما در آرزوی بهترین ها و ارتقای کمی و کیفی وضعیت کنونی روستاها ، روستانشینان قانع و کم توقع در اندیشه و تفکرات و در عرصه های میدانی و عملی هستیم.
از طرفی نقش راهبردی بانوان ساکن روستاها در کنار مردان روستایی و کانون خانواده و فعالیت های اقتصادی مترتب بر آن مستلزم نگاه حمایتی و تندرستی آنان است که به عنوان مثال ارگونومی و ساختار اسکلتی و فیزیکی آنان در پای دارهای قالی بافی و سایر تولید محصولات بافتنی به یغما نرود.
در روستاها قشر همیشه بیدار عاشقان را در عرصه های تولیدی و مراقبتی داریم مانند گندم کار، باغدار، دامدار، مرغدار، دامپرور، قرق بان، جنگل بان، مرتع دار، دامپزشکی، پیرادامپزشکی، مهندس دامپروری و تغذیه دام و طیور، پزشک، پیرا پزشکان، بهورزان، ماما ها، تکنسین ها، آتش پاد ها، سیم بان خطوط برق و تلفن، حفظ و مرمت راه های آسفالت،شوسه و مالرو، توجه به عشایر کوچ رو و نیمه کوچ رو در زمان مهاجرت موقت به قشلاق و ییلاق و.... که زحمات و تلاش های هریک از این خدمتگزاران قابل قدردانی و تکریم است.

«این نمی‌دانم کدام ها! در باب بیش از ۷۶ مرکز و نهاد تصمیم گیر در پهنه روستایی نیاز به سازمانی واحد و مدیریتی یکپارچه دارد که اثربخشی مطلوب را قطعا در راستای جامعه شناختی توسعه روستایی متوازن و همه جانبه به دنبال خواهد داشت.مشکل اساسی سیاستگذاری روستایی ما ریشه در عدم تعریف یک الگو و مدل متوازن رشد و توسعه روستایی است که در وضعیت فعلی فاقد کاریزما و سرشار از خطا و آزمون   های کهنه و کسالت آور است و تبیین ساز وکارهای مدل ایده آل توسعه جامع روستاها به مانند هسته های اولیه در جهاد سازندگی  طی سال‌های  طلایی ۱۳۵۸ و ۱۳۵۹ نیاز و ضرورت دوباره است که از یاد فراموشانند.»

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.