یادداشت؛ علیرضا کیهان پور:

گشودن دفتر مشق پائیزی فرزندان عشایر با پیوند به "مهر" در آغوش "ییلاق"

رمز و راز زندگی عشایری ایران یک ویژگی خاص دارد و آن این که هرگز از طبیعت خدادادی جدا نمی شوند و "قشلاق و ییلاق" از طریق "ایل راه های سخت و صعب العبور" به ویژه در زاگرس میانی  به فاصله ۶ ماه از یکدیگر اتفاق می افتد. فرهنگ منحصر به فرد و رسم و رسوم خاص ایلیاتی، نوع پوشش، استفاده از مراتع، آب چشمه ساران و حفاظت از طبیعت، محیط‌زیست و جلوه های گردشگری  و بوم گردی ارگانیک و سالم،
کد خبر  9813
یادداشت

فاخته- پرورش دام سبک ؛ طیور و ماکیان بومی، صنایع دستی، تولید انواع لبنیات، فرش، گلیم و طبخ غذاهای منحصر به فرد و سُنتی ایلیاتی نیز از دیگر شناساهای منحصر به فرد این دارندگان تاریخی و اصیل ریشه دار سومین سبک زندگی پس از ساختار زیست گزینی در شهرها و روستا ها است.
زندگی در سیاه چادرها، تحمل شرایط سخت کوچ،  نوع حمل و نقل، مواجهه با برخی بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله، باران و بیماری و... از این عشیره ها نسلی پولادین، سخت کوش ، قوی بنیه و سلحشور ساخته و پرداخته است.عشایر ایران پراکنش زیادی در عرصه سرزمینی ایران در غرب و شمال غرب، مناطق مرکزی، جنوب، شرق و شمال را در دامنه های سلسله جبال زاگرس، البرز، سهند و سبلان و...داشته و تاب آوری بالا در مقابل مشکلات از آنان "روئین تنان آرشی" صبور و قانع ساخته است که همواره شایسته خدمتگزاری و احترام مضاعف هستند.
کوچ پاییزه عشایر کشور از ییلاق(مناطق خنک و معتدل) به قشلاق ( مناطق گرمسیر) از طریق ایل راه های عشیره ها با پیوند با "مهرماه"  با گشودن دفاتر و کتاب های درسی سلامی دوباره به آموزش فرزندان عشایر است که آغاز فصلی نوین در گستره  سکنی گزینی موقت ییلاقی است که در آغاز بهار هرسال به قشلاق وصل می شود.
امور بهداشت، پیشگیری، دارو، درمان ، آموزش،دامپزشکی و پیرا دامپزشکی از وظایف خطیروزارتخانه های ذیربط به ویژه "بهداشت، آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی" است که امید است همراه و همگام با کوچ دوم میانه سال عشایر، عرصه نوین یک خدمتگزاری مجدد را مانند گذشته به منصه حضور و ظهور برسانند.
«با گرامیداشت نام و یاد مرحوم استاد" بهمن ایل بیگی" (متولد ۲۶ بهمن سال ۱۲۹۸ در نزدیکی فیروز آباد استان فارس و متوفی دریازدهم اردیبهشت سال ۱۳۸۹ در شیراز) چهره ماندگار،بنیانگذار تعلیمات و آموزش جامعه عشایری ایران و نویسنده کتاب وزین " ایل من؛ بخارای من"  ، "نگارنده نوشتار فوق" ایامی به زیبایی "شقایق"، شکوفایی "زنبق" و عطر گُل "یاسمن" برای این تولیدکنندگان گمنام اما سرافراز را در آستانه آغاز کوچ پاییزه به ییلاق همراه با آرزوی تندرستی و موفقیت ازدرگاه خداوند "مهر آفرین" مسئلت  مي‌نمايد.»

علیرضا کیهان پور

 

خبرهای مرتبط
تصاویر خبر
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.