یادداشت؛ علیرضا کیهان پور:

آب خوردن پرندگان در آببندان خاکی ۱۵ هکتاری منهای پسماند/ "سقالکسار" روستای بدون رهاکردن زباله توسط بومی ها

یکم اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز هفته ملی بهداشت و سلامتی با محور تندرستی خانواده هاست که به مدت هفت روز ادامه دارد.
کد خبر  11197
یادداشت

فاخته- مدیریت پسماند و دفع و دفن زباله در شهرهای ساحلی شمال کشور معضل بزرگی است که جز با تمایل، مشارکت و همکاری مردم راه به جایی نخواهد برد زیرا رشد جمعیت، نرخ تصاعدی بازدید توریست و مسافران فصلی و اخیرا مهاجرت به استان های شمال کشور برای خانواده های مبتلا به بیماری های ریوی و تنفسی هم بر تراکم جمعیت در واحد سطح افزوده است.
در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت روستایی وابسته به دهستان لاکان به نام «سقالکسار» واقع دربخش مرکزی شهر باران یعنی رشت  با حدود ۷۰۰ خانوار و جمعیت تقریبی یک هزار نفر زندگی می کنند  وجود دارد که به روستای پاک و فاقد زباله بومیان و نه مسافران ! در ایران معروف است.
البته در برخی استان های کشور مانند کهن کور در سیستان و بلوچستان، دلیر در شهر چالوس مازندران و...روستاهای بدون پسماند تَر و خشک زباله وجود دارند که در جای خود قابل اطلاع رسانی دقیق هستند.
روستای "سقالکسار" * استان سرسبز و زیبای گیلان  جزء ۱۴۹ روستای بدون زباله(نقل از فرماندار رشت)  این استان از حدود ۲۵۰ روستای موجود گیلان است اما آنچه که بیشتر موجب تحلیل است این که در این روستا  آببندان خاکی ۱۵ هکتاری است که به شهر رشت نزدیک است و منبع آبی پاک از پسماند ها، سالم و مطمئنی برای آبخوری چهار فصل پرندگان و سیراب نمودن مزارع، طبیعت بِکر و زیبا و دلفریب سقالکسار است.
مشارکت همه روستاییان که به امور کشاورزی مانند شالیکاری، پرورش دام سبک و سنگین و آبزیان گرم آبی  مانند کپور ماهیان مشغول هستند شاید بزرگترین مشکل اشان عدم توجه برخی مسافران غیر بومی به دفع زباله ها و دورریز سفره ها و سفر ها باشد که البته با فرهنگ سازی علمی و عملی، کار آموزشی و ترویجی با اطلاع رسانی منظم آنان را تشویق و ترغیب به دفع زباله ها در نایلکس های بزرگ اهدایی و مکان های مشخص برای قراردادن برخی پسماند هاست نموده اند که افزون بر ۹۰ درصد کارایی داشته است و اگر در خود روستا فرد یا افرادی موفق به پیدا کردن زباله در بافت بومی ها شوند جوایز نقدی و غیر نقدی تشویقی از دهیار روستا و NGO های زیست محیطی دریافت خواهند کرد. 
بهره مندی از طبیعت و مواهب الهی مانند جنگل، سبزینه ها، چشمه سارها،راه ها، کوهپایه‌های سرسبز، آببندان های طبیعی و نیمه طبیعی، برکه های آبخوری و پرواز پرندگان بومی و مهاجر.... به عنوان نمونه ای از صدها روستای کشور احترام به محیط زیست انسان و دام، رعایت بهداشت فردی، خانوادگی و جامعه است که می تواند به عنوان یک الگوی مانا برای انسان های دانا لبریز از شادابی و طراوت روحی، روانی و فیزیکی باشد./ ۳۸۲

* سقالکسار به  گویش محلی معنای دادن آب و محل آبخوری لک لک ها و سارهای پرنده  است.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.