یادداشت؛ علیرضا کیهان پور:

اَتَل و مَتَل مثل خرس و عسل؛ حمله خرس های وحشی به زنبورستان روستای میرعبدلی پاوه / ۱۴۳ هزار دلار پرداخت خسارت نابودی عسل و کندو های غارت شده...

طبیعت  زندگی و رفتار ذاتی خرس های وحشی سیاه و قهوای به گونه ای است که بسیاری از آن ها همه چیزخوار هستند و در جستجوی غذا و تامین پروتئین حیوانی و گیاهی برای مصارف انرژی مورد نیاز خود، چندگانه سوز هستند!
کد خبر  11275
یادداشت

فاخته- اگر خرس‌ها درک و فهم این را داشتند که برای تولید ۴۰۰ گرم عسل طبیعی، زنبورها بیش‌از  ۸۰  هزار سورتی پرواز از کندو به دامان گل ها دارند شاید به این راحتی به بیش از  هزاران فروند زنبور عسل و کندوها پهپادانه شناسایی و حمله نمی کردند چون بوی عسل و اشتیاق زیاد خرس ها به شیرین بودن عسل آنان را سرمست حمله به کندوهای زنبور های وحشی در دل جنگل و تنه درختان می‌نماید. 
افسانه های کهن در خصوص اتل و متل مثل خرس و عسل ریشه در باورهای رسیدن هوشمندانه و محتاطانه  به اهداف است به طوری که مورد آسیب و گزند روزگار قرار نگیریم به عبارتی هر نوشی، نیشی هم دارد! و باید مواظب بود که چشیدن و نوش شیرینی موجب نیش و زهر به کام  عطش گرسنه و تشنه نباشد.
خرس‌ها تا گرسنه نباشند بر اساس رفتار ، ساختار ژنوم و  پهنه ژنتیکی خود هرگز گارد حمله و آسیب زدن به تازه خوری های طبیعت پیرامونی و زیست بوم را به خود نمی گیرند و به مانند لاک پشت در لاک خود فرو  می روند و به زنجیره غذایی طبیعی و وحشی خود قانع بوده و هستند.

هفته پیش صدها کندوی زنبور عسل در روستای میر عبدلی شهر بانه ور از توابع شهرستان پاوه مورد هجوم و غارت خرس های گرسنه قرارگرفت و ضمن وارد آمدن خسارات موجب برگزاری جشنواره عسل خوری آنان در پاسی از زمان شد که راحت و بی دغدغه حاصل تلاش و درآمد روستاییان و تولید کنندگان عسل و زنبورداران را به کام یغما کشاند و اگر" این زنبورداران از تغییرات اقلیمی و سیل و برف و باران و کنه وارنا  جان سالم به در بردند " اما متاسفانه اسیر پنجه و چنگال های تیز خرس‌های  گرسنه بلاتکلیف شدند که به دنبال سیرنمودن شکم خود، اهل و عیال و توله های خود شدند.
در سال ۲۰۱۸ میلادی در فنلاند و استونی  بزرگترین حمله خرس ها به تولیدات پرورش دهندگان زنبور عسل در سراسر قلمروی سرزمینی این کشورها صورت گرفت به طوری که به بیش از ۳۷۰ کندوی زنبور عسل خسارات ۱۰۰ درصدی وارد و دولت های این دوکشور مجبور به پرداخت ۱۴۳ هزاردلار خسارت ناشی از غارت و میل کردن عسل و نابودی کندو ها به کشاورزان خود شدند.
رعایت نکات مراقبتی و خط قرمز بر باری به هر جهت کارکردن توسط زنبورداران برابر این خسارات و آسیب ها یک اصل بنیادین  و تیمار حفاظتی کندوها ، زنبور ها و عسل گرانبهای تولید شده باید در راس حساسیت ها و آماده باش بودن شخصی و گروهی تولیدکنندگان این محصول ارزشمند و گران خود حتی در زمان حمل و نقل به زنبورستان های مبداء و مقصد به سوی قشلاق و ییلاق باشند.
خرس های گرسنه که در پی یافتن غذا از قلمروی اکولوژیکی طبیعت وحشی خود به روستاها و حاشیه برخی شهرهای جنگلی هجوم می آورند از آنجا که بدنشان از پوست و پشم ضخیمی پوشیده شده است لذا فقط شاید در نواحی صورت، گوش و جنب چشم های خود مورد حمله و نیش سوزناک زنبور های مدافع کندو قرار گیرند و گرنه خرس گرسنه با ولع زیاد کل بره موم، موم،ژله رویال، عسل، زنبور و لاروها را یکجا نوش جان می کند و نیش اصلی خسارات را کندوها و زنبورداران باید تحمل نمایند.
«پوشش بیمه ای محصولات کشاورزی در این راستا و رعایت نکات مراقبتی و حفاظتی از حریم زنبورستان ها مرهمی بر نیش های نوش های شهد شیرین خرس هاست که الفبای نخست این کار تولیدی است و به یاد داشته باشیم که چنانچه ذخایر غذای طبیعی مورد نیاز خرس در طبیعت کاهش نیافته و کندوهای وحشی دردل زیست بوم یعنی کوهستان‌ها، ارتفاعات و به ویژه جنگل ها در دسترس باشد این حیوان هرگز از قلمروی طبیعی چند لایه خود هرگز خارج نخواهد شد.» /۳۹۳


          علیرضا کیهان پور

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.