یادداشت؛ علیرضا کیهان پور:

بیابان زایی اقیانوسی و دریایی ؛ عجیبا و قریبا...!

کد خبر  11169
یادداشت

فاخته- اقیانوس ها و دریاها نقش بسیار مهمی در تنوع زیستی انواع جانوران و گیاهان آبزی، زنجیره غذایی، اقلیم، پایداری محیط زیست ،آب و هوا، حمل و نقل، کشتیرانی، صید و ماهیگیری  ، پایبند بودن کشورها به معادلات ، مبادلات و تفاهم های بین المللی در زمینه همکاری های مشترک و حفظ و صیانت از حقوق منابع آبی در عرصه جهانی است.
عدم رعایت اخلاق زیست محیطی، انباشت پسماندها، انواع زباله و به ویژه رها شدن پلاستیک های تجزیه ناپذیر‌، آلودگی، مواد شیمیایی، لکه های نفتی و...شاید در آینده ای نه چندان دور با عدم مدیریت بهنگام و مسوولانه نظارت و کنترل کیفیت فیزیکو/ شیمیایی لایه های آبی در ناحیه عمیق، متوسط و کم عمق سطح به گسترش خشک شدن بخشی از بستر این منابع آبی درسطح جهان منجر شود.
تخریب زیستگاه جانوران آبزی، کاهش منابع غذایی و تنوع زیستی، صید بی رویه، تجارت غیرقانونی(قاچاق انواع حیوانات و گیاهان ارزشمند آبزی) و...موجب شده که سازمان ملل متحد و کشورهای عضو به فکر چاره اندیشیدن و با اعمال فناوری های نوین، هوشمند سازی، جلوگیری از اسیدی شدن این منابع آبی گام ارزنده ای در این راستا بردارند.
در کشور هلند که مشهور و معروف به قطب دامپروری و تولید لبنیات و گل و گیاه در جهان  است  به دلیل کمبود زمین و خشکی به طور علمی مبادرت به خشک کردن بخشی از بستر آبی خود نموده است که خشکی زایی محسوب می شود اما بیابان زایی اقیانوسی و دریاها پدیده جدیدی است که به دلیل عوامل ذکر شده فوق که خلاصه تحلیل شد به ویژه بی اعتنایی انسان معاصر به تخریب قابلیت ها و ظرفیت های زیست محیطی که در راس این مشکلات فرارو می باشد این واژه جدید در واژگان پهنه وسیع آبی در حال ظهور است که «عجیبا و قریبا» !!! که امید است  با مهندسی معکوس این پدیده  وحفظ و حراست از منابع ارزشمند آبی ، واژه کنونی فریبنده، زیبایی های خاص آب، امواج ،توفان ها، دریانوردی و...  در چشم انداز انسان کنونی و نسل آینده "عجیبا و قریبا" نباشد بلکه همچنان دلفریب و "فریبا" باشد و با تامین بخشی از "پروتئین  سفید و سالم حیوانی" مورد نیاز جوامع ، همچنان در بستر توسعه پایدار و مسؤولانه ایفای نقش نماید./۳۷۸


           علیرضا کیهان پور

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.