یادداشت؛ علیرضا کیهان پور:

حلقه زرّین صنعت و کشاورزی در ایران/ نقش ترانسفورماتورهای تولید انرژی در بخش دام و طیور؛ بخش نخست

عرصه تولید دام و طیور پس از صنعت نفت بالاترین سقف سرمایه گذاری را تا ماه مرداد سال ۱۴۰۲ در زنجیره کامل خود به میزان ۶۰۰۰ میلیارد ریال( ۶۰۰ همت) به خود اختصاص داده که نشان از نقش راهبردی آن در زمینه امنیت غذایی، اشتغال زایی و ۱۰۰ درصد فعالیت متعلق به بخش خصوصی اما با حمایت ها و نظارت و کنترل بخش دولتی شایسته تقدیر و تکریم در شرایط تحریم است.
کد خبر  11159
یادداشت

فاخته- نقش زرّین صنعت در پشتیبانی و همگام و همسو با بخش کشاورزی به نظر می رسد که آن طور که شایسته و بایسته است توسط اصحاب رسانه ها به آن پرداخته نشده است و ظرفیت های آشکار و پنهان صنعت به ویژه در تامین انرژی با فناوری و دانش بومی و هلدینگ آن به بخش کشاورزی باید به خوبی و در حد توانایی تحلیل شود.

ترانسفورماتورها به عنوان تجهیزات انرژی اساسی در صنایع مختلف از جمله صنایع "دام و طیور و آبزیان" نقش بسزایی دارند. این تجهیزات برای تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز برای اداره و اجرای فرآیندهای مختلف در این صنایع استفاده می‌شوند.  ترانسفورماتورها معمولاً برای تبدیل و انتقال انرژی الکتریکی با ولتاژهای مختلف استفاده می‌شوند.

از آنجا که تجهیزات الکتریکی مورد نیاز در صنایع دام و طیور و آبزیان بسیار حساس و مهم هستند، استفاده از انواع و اقسام ترانسفورماتورهای با کیفیت و با عملکرد بالا امری حیاتی است. همچنین با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از هوش مصنوعی (AI) می‌توان بهبود عملکرد و کارایی ترانسفورماتورها را افزایش داد. به عنوان مثال، با استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توان عملکرد ترانسفورماتورها را پیش‌بینی کرده، نگهداری پیشگیرانه و بهینه‌سازی مصرف انرژی را  به خوبی انجام داد.

به طور کلی استفاده از ترانسفورماتورها با هوش مصنوعی در صنایع دام و طیور و آبزیان می‌تواند به بهبود عملکرد و کارایی سیستم‌های الکتریکی و بهبود کارایی و ارتقای بهره وری به ویژه در شرایط اضطراری مزارع و کارخانه های تولید خوراک، سیلو ها، هوادهی استخرهای های پرورش ماهی و میگو و...منجر شود.

در کشور عزیز ما ایران کارخانجات باکیفیت تولید و تامین انواع ترانسفورماتورها  وجود دارد که پس از دهه ۶۰ شاهد رشد کمّی و کیفی آن بوده و حتی بحث صادرات و به ویژه ارزآوری ، به کارگیری دانش آموختگان جوان و شاخص دانشگاه های کشور از دیگر ظرفیت های این صنعت و بکارگیری آن در زیربخش های مختلف کشاورزی کشور ترجمان تلاش خستگی ناپذیر مدیران و مهندسان جوان طراح و سازنده ترانسفورماتورهای بومی و دانش بنیان مورد نیاز پهنه های سرزمینی و فراسرزمینی می باشد؛ به طوری که به عنوان شاخص و مثال در این راستا و بحث در استان سمنان و شهرک صنعتی شهمیرزاد "گروه صنعتی و تولیدی آریا ترانسفو" که در ماه های پایانی سال ۱۴۰۰ "مدیرعامل و رئیس هیات مدیره جهادگر آن مهندس فرج ا... معماری از صاحب نظران و کارشناسان خبره صنعت آب و برق کشور" موفق به کسب نشان و لوح "امین الضرب" به مثابه و عنوان بالا و والاترین شمایل مدال زرّین و طلایی  خدمت، نوآوری و تولید طبق استانداردهای جهانی شده است را باید به عنوان کارآفرین نمونه و پشتیبانی تولید و توزیع انرژی در بخش دام و طیور و...معرفی نمائیم که  در بخش دوم و پایانی به آن خواهیم پرداخت.

«باشد که ادای دین و اطلاع رسانی مزیت ها و ظرفیت های صنعتی کشور و حامی بخش کشاورزی را به عنوان نمونه از وظیفه رسانه ای تقدیم مردان و زنان گمنام و بی ادعای صنعت طراحی، تهیه، ساخت ، توزیع و پشتیبانی انواع ترانسفورماتورها نمائیم. به یاد داشته باشیم که کشاورزی منهای صنعت و  صنعت بدون کشاورزی یعنی کشیدن دستی آب از ژرفای هزار متری چاهی که هرگز مایه حیات را از عمق به سطح نخواهد آورد!» / ۳۷۷

         علیرضا کیهان پور

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.