یادداشت؛ علیرضا کیهان پور:

"اعتماد" از دست رفته "اعتبار" / "کشاورز" کارت، "دامدار" کارت و... کارت ها کجاست؟

قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی در جدیدترین مصاحبه خود در مورد "وضعیت گرانی افسار گسیخته قیمت گوشت قرمز و سفید" بسیار آه و ناله کرده و "آسمون و ریسمونی" به هم بافته که نیاز به ترجمه "فارسی" به "زبان فارسی" دارد! و به سهم خود بنده مطلب خاصی را متوجه نشدم مگر آنکه ترجمه این مصاحبه منتشر شود.
کد خبر  10541
یادداشت

فاخته- اصلاحات بانکی در دستور دولتمردان بوده و هست و همه ما آرزو داریم این تغییر ساختارها و توزیع عادلانه منابع بانکی در بخش کشاورزی برای بیش از ۵ میلیون بهره بردار به ویژه برای دامداران، مرغداران و عشایر کشور پادار و با کمترین پیچ و خم اداری و تخصیص "سود و کارمزد" مناسب با نرخ تورم برای زمان تسویه حساب، گره ای از مشکلات تولید کنندگان را شاید باز نماید.
پروپاگاندای زمان صدور کشاورز کارت، دامدار کارت و....از حدود سال ۱۴۰۰ و رونمایی از آیین بهره برداری از این کارت ها امید آفرین بود اما در ادامه الان کجای کار هستیم؟.
بانک کشاورزی در سراسر کشور با هرفعالیتی که با بخش تولیدات کشاورزی سروکار دارد و حتی بانک اختصاصی نظام پرداخت حقوق بگیران و کارمندان وزارتخانه ، خود پرسنل شعب بانک ، صندوق بیمه محصولات کشاورزی ،انواع واقسام هلدینگ های تجاری محض از مرکز تا دورترین نقاط کشور دارای گردش و تراکنش مالی بسیار بالا است که سر به فلک می زند و اینک نه روی کاغذ و پرینت کاغذی! ولی خواهشا به طور ملموس و حقیقی  نتیجه حمایت های مالی و اعتباری خود از دامداران و مرغداران کشور را ارائه دهد تا مشخص شود تامین نهاده ها و خوراک دام و طیور با ارایه کشاورز کارت ، دامدار کارت و...چگونه به ثبات بازار ، قیمت ها و عدم جلوگیری از ورشکستگی این قشر تولید کننده در روستاها، برخی مناطق حاشیه شهرها و جامعه عشایری کشور که ۲۵ درصد تولید گوشت قرمز را برعهده دارند با صدور این کارت ها و کسب درآمد نجومی کارت ها در همه عرصه ها چه گلی به سر تولید کننده زده است.
در اوایل دهه نود نگارنده علیرغم میل باطنی خود به مراسمی در بانک کشاورزی به مناسبت تجلیل از کشاورزان، دامداران و صنایع وابسته "نمونه بخش کشاورزی" در خیابان "پاتریس لوومبای تهران" در عصرگاهی پاییزی دعوت شدم که  یک ساعت تمام فقط رزومه مدیر عامل وقت بانک آقای "م.ش" را با انواع  موسیقی و پاورپوینت و افکت ها در حضور خودش به نمایش در آوردند و این "ابوالمشاغلی ایشان" بنده را به فکر فروبرد کی وقت کرده اند که در بانک کشاورزی در خدمت کشاورزان کشور به مانند غزل سرای معاصر "زنده یاد استاد شهریار عزیز" در این بانک  باشند! و همان شب بخاطر دعوت از خواننده پاپ کشور به نام آقای "م.ا"که فقط لب خوانی کرد و به اصطلاح  "فیک" و "کیک" بود! به پول آن زمان مبلغ بیش از  "یکصدمیلیون تومان ناقابل" را از جیب کشاورز، دامدار،مرغدار و عشایر خالی و برای این مراسم هزینه کردند علی برکت ا... هرچند "م.ش" و مدیرعامل بعدی بانک یعنی "ر.خ" در سال ۱۴۰۰  در قضیه پرونده موسوم به "اسد بیگی و نیشکر هفت تپه" در جریان فساد ارزی، توسط قوه قضائیه هر یک به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند که جای تقدیر دارد. 
به هر حال "تامین نهاده های مورد نیاز خوراک دام و طیور" و حمایت مالی و اعتباری منصفانه آیا می تواند به ثبات قیمت گوشت قرمز و سفید در شرایط پایداری حال و آینده بازار مصرف کمک کند و از واردات بی رویه و خروج ارز از کشور در این شرایط تحریم های ظالمانه جلوگیری نماید؟.
کاهش متوسط "سرانه مصرف پروتئین دام و طیور" برای آحاد جامعه زنگ هشدار باشی است که هنوز به نظر می رسد جدی گرفته نشده است  و این "اعتماد از دست رفته "اعتبار"  کشاورز بانک، دامدار بانک و....سایر کارت های کشاورزی باید در مصاحبه قائم مقام* وزارت جهاد کشاورزی هم به عنوان یک معضل و مشکل مورد اشاره قرار می گرفت که اگر واقعیت ها با حقیقت همخوانی داشت شاید اینک شاهد گرانی و جهش قیمت گوشت قرمز و سفید و کاهش وحشتناک متوسط سرانه مصرف مردم و "ورشکستگی تولیدکنندگان" این عرصه نبودیم.
«در واقع نمی شود بیان کرد که در این میان آیا "اعتماد از بین رفته اعتبار" صورت پذیرفته یا "اعتبار از بین رفته اعتماد" ؟ و با کمال تاسف کدامیک از این دو متهم اصلی افزایش :قیمت تصاعدی" گوشت "قرمز و سفید" هستند! ، اماهرچه هست "حساب و کتاب" کشیدن از برخی مدیران، مسؤولین و صاحب منصبان وزارتخانه های  "جهادکشاورزی و صمت"  و وادار کردن آنان به پاسخگویی شفاف ، استعفا و یا برکناری در حیطه و جایگاه  وضعیت اسفناک تولید و بازار مصرف و آشفتگی بی ضابطه گرانی گوشت "دام و طیور"  در این راستا  از حداقل های  انتظارات است که باید محقق شود و مبادا در دوران حساس و حائز اهمیت  برگزاری انتخابات دوره جدید " مجلس شورای اسلامی " ؛ بازار شب "عید نوروز ۱۴۰۳" و در آستانه فرارسیدن  "ماه مبارک رمضان" شاهد جولان دلالان ،واسطه های از خدا بی خبر و افزایش  قیمت حداقل یک میلیون تومانی گوشت گرم گوسفند؛  ۵۰۰ هزار تومانی گوشت گوساله و ۳۰۰ هزار تومانی مرغ باشیم... .»/318

علیرضا کیهان پور

* دکتر علیرضا پیمان پاک

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.