یادداشت؛ علیرضا کیهان پور:

اهمیت متابولیسم "سه تریلیون درخت" برای زیست بوم "انسان و دام" سالم/ بخش پنجم و پایانی

کد خبر  10485
یادداشت

فاخته- براساس مطالعات جهانی با استفاده  از هوش مصنوعی و تصاویر ماهواره ای در سال ۲۰۱۵ میلادی تعداد درختان کره زمین "سه تریلیون" بوده ( نقشه های تراکم آنها منتشر شده)  که در آزمايشگاه  "پروفسور توماس کروتر بوم شناس مشهور و همکارانشان" که مشاور پیشین علمی کمپین "کاشت یک تریلیون درخت جدید سازمان ملل"  بوده، اما اکنون از ایده خود مبنی بر "کاشت ۱/۲ تریلیون کاشت درخت جدید در جهان" پشیمان است و در اجلاس آب و هوایی کاپ ۲۸ کشورهای  عضو سازمان ملل متحد در دوبی التماس می کرد که زمین مورد نیاز برای این تعداد کاشت درختان جدید موجود نیست و باید حفظ و نگهداشت "سه تریلیون درخت موجود" بر روی سیاره زمین در دستور کار قرارگیرد تا از تغییرات آب و هوایی جلوگیری شود.
"سه تریلیون درخت" موجود "ریه های تنفسی شهر و روستا" بوده و باید با عزم راسخ مبنی برجلوگیری از تخریب درختان و جنگل های موجود به حفظ و نگهداشت این سرمایه طبیعی در سیاره زمین اهتمام ورزید و اهمیت "متابولیسم درختان و جنگل ها" برای  "جذب کربن" زیست بوم شهرها و روستاها و "تثبیت و حفاظت از خاک" در عمل صورت پذیرد.این یک نگاه و تحلیل جهانی بود و اما بر اساس *بررسی های صورت گرفته برای تولید هر تن کاغذ باید ۱۷ اصله درخت را قطع کرد که
به عبارتی قطع سالانه ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار اصله درخت! در جهان!.در فرآیند تولید کاغذ حدود ۴۰۰ هزار لیتر آب و ۴ هزار کیلووات برق مصرف می شود و بیش از نیمی از زباله های خشک تولید شده را کاغذهای قابل بازیافت تشکیل می دهد.
● بر اساس آمار رسمی سایت "خانه کتاب" در سه ماهه آخر سال ۱۳۹۶ در مجموع ۳۱ میلیون جلد کتاب در کشور چاپ شده است ؛ یعنی روزانه حدود ۳۴۵ هزار جلد و اگر وزن متوسط کتاب ها را یک کیلوگرم حساب کنیم، روزانه حدود ۳۴۵ تن کاغذ برای چاپ کتاب مصرف می شود.
● روزانه "سه هزارتن زغال برای قلیان" در ایران مصرف می شودبه عنوان مثال ۲۰۰ تن در تهران با گردش مالی دو میلیارد تومان که برای تهیه آن به طور متوسط ۹ هزارتن از چوب جنگل های ایران که غیرقابل بازیافت هم هست ، استفاده می شود که اگر میانگین وزن درختان را هزار کیلوگرم حساب کنیم، روزانه ۹ هزار درخت دود شده و به هوا می رود!.
● به همین میزان و شاید بیشتر زغال برای "منقل کباب و بخاری های هیزم سوز" مصرف می شود که به عبارتی یعنی ۱۸ هزار درخت دود هوا شده که البته بخشی از آنها پیر و خشک و فرسوده اند.
● وزارتخانه ها، سازمان ها، شرکت های دولتی وغیر دولتی ،ادارات ؛ موسسات و به ویژه بانک ها به خاطر استفاده مکرر و پرتعداد از کاغذ، نامه نگاری و کاغذبازی های متعدد اداری ، دستگاه ATM و پوز های خرید فروشگاه ها همیشه یکی از پر مصرف ترین حوزه های مصرف کاغذ محسوب می شوند و "دولت الکترونیک" نجات بخش "درخت و تثبیت  و حفاظت از خاک و اراضی کشاورزی"  و "زیست بوم انسان و دام سالم برای تامین غذای مورد نیاز" به شرط حذف کاغذ بازی و مصرف بی رویه آن است.
 ●بخش عمده ای از کاغذ برای چاپ کتاب، روزنامه و مجله از  چوب جنگل های صنعتی و مصنوعی به صورت کاشت نهال در زمین های بارور و زراعت چوب تامین می شود که البته ۸۰ درصد آن  در مقابل ۳۴۵ تن کاغذ برای چاپ کتاب از خارج کشور وارد می شود!.
«فراموش نکنیم که تولید کاغذ به عنوان پنجمین صنعت پر مصرف آب  و منابع انرژی در جهان محسوب شده که "۵۵ کیلوگرم سرانه متوسط مصرف کاغذ طی سال در جهان" بوده  که با توجه به نیاز سالیانه "۲ میلیون تن کاغذ در جهان" این آمار  در کشورهای توسعه یافته  "۱۵۰" و متوسط مصرف در ایران "۱۸ کیلوگرم" است و به طور خلاصه ۴۰۰ هزار لیتر آب در فرآیند تولید یک تن کاغذ، ۴ هزار کیلووات برق و ۲۷۳۰ لیتر نفت مصرف می شود اما از آنجا  که که هر کاغذ تا ۷ بار قابل بازیافت است لذا با بازیافت ۲۵ درصد کاغذهای  باطله موجود از قطع بیش از ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار درخت در سال جلوگیری می شود.»


                         علیرضا کیهان پور  

* بررسی آماری از "اینفوگرافیک علیرضا تاجیک"

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.