یادداشت؛ دکتر علیرضا کیهان پور:

"کوچک" زیباست؟ یا "بزرگ" زیباتر؟ ... دیدگاه موافقان و مخالفان مباحث "توسعه پایدار" در بخش "کشاورزی جهان"/بخش پنجم و پایانی

در جهان معاصر همه ما متاسفانه دچار موج "مدرنیسم" هزینه زا در تمامی موارد حیات شده ایم و زیست بوم، بهره وری غیراصولی از منابع تجدید ناپذیر، ناپایی سرمایه های انسانی...
کد خبر  10403
یادداشت

فاخته- در جهان معاصر همه ما متاسفانه دچار موج "مدرنیسم" هزینه زا در تمامی موارد حیات شده ایم و زیست بوم، بهره وری غیراصولی از منابع تجدید ناپذیر، ناپایی سرمایه های انسانی، محیطی و اقتصادی شده هر چند انسان ها به طور ذاتی هیچ تمایلی به از دست دادن منابع پایایی که متضمن رفاه نسل های آینده به ویژه در مورد تامین نسبی غذا، آب ، زمین،هوا، تندرستی و...نداشته اما ترسیم یک ارتباط ارگانیک بین همه عوامل چرخه اکولوژیک در سیاره زمین با تاکید بر گسترش عدالت بهره مندی از منابع و سرمایه‌ های طبیعی و مواهب "رب العالمین" گستره پیرامونی محیط زندگی بسیار ضروری و صرف نظر از دیدگاه های مخالف و موافق توسعه پایدار اما و اما باید دیدگاه رعایت کرامت انسانی در این انکوباتور با نگاه اخلاقی به اقتصاد  خرد جمعی و حاکم بر رعایت اصول، الزامات و امکانات جامعه هدف باشد که به دنبال سرگردانی در کویر بدون راهنما و هرگونه نشانه ای نباشیم.
"ارنست تی شوماخر"نظریه پرداز معروف آلماني/ بریتانیایی  "کوچک زیباست" متولد سال ۱۹۱۱ و درگذشته  ۱۹۹۷  با نگاه انسانی محور به اقتصاد که تعریف  مختص به خود را دارد به همان موازات در مقابل تئوری  برخی تحلیل گران با عنوان "بزرگ زیباتر" قرار گرفته که در این میان انسان بی پناه معاصر نمی داند به دامان کدامین  پروپاگاندای اصیل پناه ببرد!، اما آنچه مبرهن و مبرز است ایستگاه نهایی این قطار شتابان همانا رفاه بشر است که دغدغه همگان در سراسر جهان است و بس!.

اما شاید رعایت الزامات اصول ۱۷ گانه توسعه پایدار ملل متحد که یک منشور پیشنهادی کشورهای عضو در عرصه جهانی است که در پوستر ضمیمه پیوست این یادداشت پایانی (پنجمین قسمت) نگارنده ترسیم شده به دنبال تعادل متوازن نظریه های "کوچک زیبا و بزرگ زیباتر" است که در نهایت بر تاکید تامین "غذای سالم" بشر  و گویی که بر حفاظت از انرژی و تامین کالری انسان از منابع حیوانی(دام) و گیاهی ارگانیک به ویژه تکثیر و پرورش دام سبک و سنگین، طیور و آبزیان "سالم و بهداشتی" و دریک افق "کشاورزی محور" تاکید داشته و دارد.
«سخن پایانی نگارنده در بخش پنجم و پایانی این نوشتار که اقرار صادقانه دارد که هرگز نتوانست حق مطلب را ادا کند اما موجب خرسندی است که ارسال انتقادات و پیشنهادات سازنده‌ مخاطبان گرانقدر پایگاه اطلاع رسانی " فاخته نیوز " هم موجب مطالعه بیشتر امثال بنده و نیز توجه افزون بر گذشته ها همگان را به اندیشه  و توجه به راز ماندگاری مواهب پیشکش شده الهی ترغیب و تشویق نموده که همانا شکرگذاری پنهان و آشکار به درگاه "مهر و عشق آفرین" و پاسداشت "نعمات ارزشمند خداوندی" برای بقای نسل و ادامه حیات با  رعایت کرامت انسانی همه آحاد بشری در زیست بومی به نام "سیاره زمین" است.
  و... زندگی ؛ انسان و عشق و عاشقی با پروردگار "مواهب آفرین"  و رفع بدهکاری به نسل آینده با امید و تلاش و جبران مافات در این راستا یعنی"توسعه پایا" همچنان ادامه دارد.»

دکتر علیرضا کیهان پور

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.