رونمایی محصولی جدید حاوی آنزیم نوترکیب BR2E2021برای اولین بار در کشور

در حاشیه برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بین المللی دام و طیور و صنایع وابسته تهران، مطلع شدیم که شرکت افزودنی های دام و طیور بامداد رسپینا اقدام به رونمایی محصولی جدید حاوی آنزیم نوترکیب BR2E2021برای اولین بار در کشور و در زمینه رفع مشکلات ناشی از مایکوتوکسین DON در صنعت دام و طیور نموده است.
کد خبر  9592
فاخته پلاس

فاخته- پرسش و پاسخ حاضر نتیجه ی مصاحبه ی خبرنگار ما با خانم دکتر زهرا موسوی (دکترای ژنتیک و اصلاح نژاد دام) از تیم تحقیق و توسعه ی این شرکت می باشد.

خانم دکترموسوی،  لطفا در ابتدای مصاحبه درخصوص محصول آنزیم نوترکیب برای خوانندگان توضیحاتی را ارایه دهید؟

با توجه به مشکلاتی که مایکوتوکسین DON در صنعت دام و طیور ایجاد می کند و روش های رایج قادر به کنترل این مایکوتوکسین نیستند؛ ما توانستیم آنزیم نوترکیب را که از طریق تغییر شکل زیستی مایکوتوکسین    DON منجر به ایجاد ترکیباتی با سمیت کم می شود، تولید کنیم. این آنزیم برای اولین بار در ایران توسط تیم تحقیق توسعه شرکت بامداد رسپینا تولید شد و به عنوان بخشی از محصولی به نام اسپاد پلاس به بازار عرضه گردید.

وجه تمایز این محصول با سایر محصولات رایج بازار چیست؟

استفاده از روش­های مختلف نظیر جاذب­ها به منظور کنترل مایکوتوکسین­ها به کار برده شده است. این ترکیبات برای جذب سمومی همچون آفلاتوکسین­ها که ساختار ساده تر داشتند و باردار بودند بسیار کار آمد بوده است؛ اما برای برخی از مایکوتوکسین­ها به­خصوص DON چندان موفقیت آمیز نبود. یکی از راه­های مقابله باDON  استفاده از آنزیم­ها است که می­توانند با تغییرشکل زیستی توکسین­ها اثر خود را اعمال کنند و سم را به ترکیباتی با سمیت بسیار کم تبدیل کنند. واکنش­های آنزیمی، اغلب غیر قابل برگشت، موثر و سازگار با محیط زیست هستند که بقایای سمی باقی نمی­گذارند.

با توجه به توضیحات سوال  قبل لطفا در ارتباط با سم DON که توسط محصول شما قابل کنترل است نیز  به خوانندگان اطلاعاتی را ارایه بفرمایید.

مایکوتوکسین DON به عنوان آلوده کننده ترین مایکوتوکسین غلات شناخته شده است که اصلی ترین اثر این سم، مهار سنتز پروتئین و عملکرد میتوکندری است. DON منجر به اثراتی مانند سرکوب سیستم ایمنی و سمیت سلولی می شود. تاثیر این مایکوتوکسین بر روی دستگاه گوارش شامل تورم معده و روده است. اختلال در یکپارچگی و  میکرو فلور روده، اسهال، خونریزی روده ای، بی اشتهایی، کاهش بهره وری خوراک، افزایش اندازه کبد، سرکوب شدید سیستم ایمنی، افت مصرف خوراک و کاهش وزن از سایر عوارض این سم می باشد.  

گفته می شود که قیمت این محصول بالاتر از سایر محصولات مشابه در بازار است، با این وصف آیا از نظر اقتصادی استفاده از آن مرقوم به صرفه می باشد؟

درست است که قیمت این محصول کمی از سایر محصولات مشابه در بازار بیشتر است، اما با توجه به اینکه مایکوتوکسین DON قادر است به محصولات دامی و طیور منتقل شود و از طرفی هم این سم در برابر بسیاری از روش های پردازش مواد غذایی از جمله پخت و پز مقاومت می کند و در بسیاری از محصولات نهایی فرآوری شده باقی خواهد ماند، پس به راحتی می تواند از این طریق به مصرف انسان نیز برسد و سلامت انسان را به خطر اندازد، لذا با توجه به خطرات ناشی از مصرف این سم، قیمت بالاتر این محصول، توجیه پذیر خواهد بود.

 

خبرهای مرتبط
تصاویر خبر
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.