مُردار فروشی در برخی مراکز کشتار غیرمجاز دام در کهگیلویه و بویراحمد

کشتار غیرمجاز دام و عرضه گوشت خارج از شبکه نظارت دامپزشکی، از جدی‌ترین چالش‌های حوزه سلامت در استان کهگیلویه و بویراحمد بشمار می‌رود، چالشی که می‌تواند سلامت جامعه را به مُخاطره بیندازد.
کد خبر  9668
خبر مهم

به گزارش فاخته به نقل از خبرگزاری ایلنا از یاسوج، اگر چه کشتار غیرمجاز دام در کهگیلویه و بویراحمد موضوع جدیدی نیست و سالهاست که استان با این چالش دست به گریبان است، اما این روزها و با افزایش قیمت گوشت، شاهد رشد قارچ گونه این مراکز در مناطق مختلف سردسیری و گرمسیری هستیم.

در محورهای ارتباطی و برخی روستاهای این استان از تنگ سرخ بویراحمد تا دارشاهی دنا، از لوداب بویراحمد تا پادنا در دنا، از گردنه‌های کِوشک بویراحمد تا گردنه‌های سادات امامزاده علی (ع)، سیدمحمد (ع) و سید عیسی (ع) چُرام، از روستاهای محدوده خیرآباد گچساران تا روستاهای فیلگاه و نهضت آباد کهگیلویه و البته بسیاری از نقاط دیگر نیز مانند محور ارتباطی بخش‌های قلعه رئیسی و دیشموک کهگیلویه بزرگ تا سادات محمودی بویراحمد، بساط کشتار غیرمجاز دام برپا است.

هرچند طی سال‌های اخیر بارها بر لزوم برخورد با این مراکز غیرمجاز تأکید شده و اقداماتی هم صورت گرفته، اما کماکان شاهد فعالیت گسترده این مراکز غیرمجاز کشتار دام هستیم و بنظر می‌رسد باید اقدامات جدی‌تری برای مقابله با کشتار غیرمجاز دام در استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد صورت بگیرد.

خرید گوشت از مراکز غیرمجاز بیماری‌زا و خطرناک است

کارشناس صنایع غذایی بر لزوم تهیه انواع خوراکی به ویژه گوشت قرمز از مراکز مجاز و بهداشتی تاکید کرد و گفت: شاید خانواده‌ها به ویژه سرپرست خانوارها ندانند، خرید گوشت از مراکز غیرمجاز تا چه اندازه بیماری‌زا و خطرناک است، بنابراین باید در این زمینه اطلاعات کافی به آنها ارائه تا خرید سالم و مناسب داشته باشند.

"محمود آرام" در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه برخی افراد سودجو، گوشت‌های ناسالم با نرخ پایین را عرضه می‌کنند، افزود: متاسفانه برخی از خانواده‌ها در دام این افراد گرفتار می‌شوند، حال آنکه نمی‌دانند چه اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شوند.

یک کارشناس مرکز بهداشت در استان کهگیلویه و بویراحمد هم با بیان اینکه واضح است گوشت قرمز و فرآورده‌های آن، پروتئین، مواد معدنی و اسیدآمینه‌ داشته و مورد نیاز هر فردی است، گفت: اما همین گوشت که تا این حد مفید و ضروری است، اگر در  شرایط غیربهداشتی ذبح و عرضه شود، تهدید جدی علیه بهداشت عمومی است و موجب شیوع انواع بیماری‌ها می‌شود.

"سیدحسین رازیان" با بیان اینکه ده‌ها عامل برای بیماری‌های مشترک بین انسان و دام وجود دارد، افزود: اغلب این بیماری‌ها از طریق تماس با دام بیمار و فرآورده‌های خام دامی آلوده از جمله گوشت به انسان قابل انتقال است.

وی گفت: کشتار دام در خارج از کشتارگاه، در معابر عمومی و شهری علاوه بر اینکه بهداشت عمومی را به مخاطره می‌اندازد، یک کار ضدفرهنگی به شمار می‌رود و تبعات مخرب زیادی را به بار می‌آورد.

یک زن خانه دار هم با بیان اینکه کشتار دام در مراکز غیرمجاز جلوه‌ای از رعایت نکردن اصول زندگی شهری بوده و نقض حقوق شهروندان است، یادآور شد: مردم باید برای مقابله با کشتارهای غیراصولی مشارکت داشته باشند و مواردی که مشاهده می‌کنند به مراجع ذی‌صلاح گزارش دهند.

"اعظم السادات حسینی" در گفت و گو با ایلنا گفت: افزایش موارد کشتار غیرمجاز دام در محورهای ارتباطی استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه محورهای پُرترددی چون یاسوج– سادات – چُرام، محدوده تنگاری دشتروم، محور یاسوج – اصفهان و محور تازه افتتاح شده دهدشت – پاتاوه در این استان به دلایلی چون نرخ بالای بیکاری، گرانی قیمت گوشت و سودجویی عده‌ای دلال در کنار ناآگاهی عده‌ای از مردم رو به رشد است که نیازمند انجام اقدامات جدی است.

وی گفت: بنظر می‌رسد عزمی راسخ در میان دستگاه‌های متولی برای برخورد و مقابله با کشتار غیرمجاز دام وجود ندارد.

لزوم تهیه گوشت قرمز از مراکز مجاز و بهداشتی

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد هم در این باره گفت: شهروندان برای پیش‌گیری از ابتلاء به بیماری خطرناک تب‌کریمه‌کنگو، تب مالت، کیست هیداتید و برخی بیماری‌های دیگر، گوشت قرمز را فقط از مراکز تحت‌نظارت و مورد تایید دامپزشکی تهیه و به داشتن مُهرِ دامپزشکی بر روی لاشه‌ها توجه داشته باشند.

"سیدمختار رجایی فر" در گفت و گو با ایلنا از یاسوج با بیان اینکه، شهروندان باید بدانند، کُشتار غیرمجاز، خارج از کشتارگاه و بدون پوشش ایمنی، از راه‌های انتقال این بیماری‌ها است، اظهار داشت: آگاهی‌های لازم در این زمینه باید به مردم داده شود.

وی با تاکید براینکه لازم است، شهروندان در ارتباط با بیماری تب کِریمه کنگو، آگاهی لازم را داشته باشند و البته بیماری فوق با کَنه به انسان منتقل می‌شود، افزود: آشنا شدن مردم با علائم این بیماری یک ضرورت انکارناپذیر است.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این بیماری به جز تبِ مختصر و گذرا، اغلب هیچ علائمی در دام‌ها ندارد، بلکه ویروس بیماری در خون و بافت‌های بدن حیوان مبتلا وجود دارد، در این مواقع، انجام کارهایی چون شاخ بری، پشم چینی، کشتار دام‌های آلوده و تماس افراد با خون و سایر بافت‌های آلوده دام‌ها ممکن است سبب انتقال بیماری شود.

وی از اعلان گزارش‌های مردمی مبنی بر فروش گوشت مُردار و وجود لاشه‌های دارای بیماری سِل در برخی مراکز غیرمجاز فروش دام در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و افزود: وجود گوشت مُردار و یا هر اتفاق دیگری در مراکز غیرمجاز کشتار دام این استان ممکن است اتفاق بیفتد.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید براینکه در مراکز غیرمجاز کشتار دام امکان فروش گوشت مُردار و گوشت مریض وجود دارد، گفت: بارها خریداران، گوشت‌هایی را به اداره کل دامپزشکی آورده‌اند که فاقد کیفیت، دارای بیماری و یا مُردار بوده است.

رجائی فر گفت: متاسفانه هر هفته تعداد زیادی گزارش نارضایتی از مراکز غیرمجاز داریم و گاها لاشه‌هایی را آورده‌اند که دارای بیماری سِل هم بوده است.

وی از فعالیت بیش از 200 مرکز غیرمجاز کشتار دام در محورهای ارتباطی و برخی روستاهای اقماری این محورها خبرداد و افزود: فعالیت این مراکز از حیث شرع و قانون بطور حتم حرام بوده چراکه از لحاظ بهداشتی، اغلب این مراکز کاملا غیربهداشتی هستند.

این مسوول دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با غیر فرهنگی خواندن فعالیت مراکز غیرمجاز کشتار دام از سوی بسیاری از مردم، ادامه داد: متاسفانه برخی مردم استان ما می‌گویند که دام باید جلوی چشم خودمان ذبح و گوشت آن گاها نیز در محل ذبح مورد استفاده قرار گیرد.

رجائی فر با بیان اینکه این نوع مصرف گوشت برخلاف تمامی پروتکل‌های بهداشتی است و گوشت دام بعد از ذبح حداقل تا 24 ساعت باید در فضای سرد نگهداری تا ویروس‌های آن از بین رود، خاطرنشان کرد: ما مُصرانه از مردم می‌خواهیم گوشت مورد نیاز خود را از مراکز و قصابی‌های مجوزدار خریداری کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که برخی معتقدند مراکز غیرمجاز کشتار دام چون اقدام به پرداخت مالیات نمی‌کنند، از سوی شما و یا سایر نهادهای دیگر تحت فشار برای دریافت مجوز هستند، آیا این موضوع صحت دارد؟ هم ادامه داد: سخت‌گیری اداره کل دامپزشکی بر روی این مراکز برای دریافت مجوزهای بهداشتی فقط برای تامین امنیت بهداشت و سلامتی مردم است و هیچ ارتباطی به موضوع ذکر شده ندارد و اساسا این موضوع به اداره کل ما مربوط نیست.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون هم هیچ نشست حقیقی یا حقوقی با مسوولان اداره کل مالیات این استان راجع به مراکز غیرمجاز کشتار دام نداشته‌ایم و اصلا چنین مطلبی صحیح نیست.

رجائی فر با بیان اینکه در گوشت‌های مُردار و لاشه‌های مریض ممکن است بیماری‌های مشترک دام و انسان شیوع پیدا کند و خطرات فراوانی جامعه انسانی را در بر بگیرد، تصریح کرد: بخشی از گوشت دام توسط حیواناتی چون سگ و گربه مصرف می‌شود که همین گوشت ممکن است دارای ویروس‌های انتقال دهنده باشد.

وی گفت: این حیوانات متاسفانه ممکن است در محل زندگی انسان‌ها و یا در مزارع صیفی جات نظیر سبزی که ما از آنها استفاده می‌کنیم فضولاتی کرده و فضولات آنها باعث انتقال ویروس‌های بیماری زا باشد و بعد از مصرف محصولات، این ویروس‌ها به ما منتقل می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید براینکه در کشتارگاه‌های تحت نظارت این اداره کل، گوشت مازاد دام بعد از آزمایش‌های لازم دور ریخته می‌شود، خاطرنشان کرد: در مراکز غیرمجاز کشتار دام اینگونه نیست و انتقال هرنوع بیماری و ویروس وجود دارد.

رجائی فر افزود: دامی که به کشتارگاه انتقال داده می‌شود در سه مرحله مورد ارزیابی کارشناسان مختلف حتی کارشناس مذهبی قرار می‌گیرد و در هر کدام از این مراحل اگر ایرادی بر روند کشتار وجود داشت، گوشت در بازار بفروش نمی‌رسد و مورد مصرف خریداران قرار نمی‌گیرد اما در مراکز غیرمجاز اصلا اینگونه نیست و دام وقتی وارد این مراکز می‌شود بدون هیچگونه بررسی، ذبح و در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

وی، راحت‌ترین و کم هزینه‌ترین راهکار برای جلوگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام از طریق مصرف گوشت را خرید از مراکز مجوزدار و قصابی‌ها دانست و گفت: مردم نباید در ساعات اولیه ذبح دام، اقدام به خرید گوشت کنند اما متاسفانه اکنون شاهد خرید گوشت از مراکز غیرمجاز کشتار دام در نقاط مختلف استان هستیم. 

رجائی فر با بیان اینکه کشتار دام در معابر خارج از نظارت‌های بهداشتی و شرعی است، تصریح کرد: بر اساس مشاهدات صورت گرفته از سوی بازرسان اداره کل دامپزشکی، افرادی که اقدام به کشتار غیرمجاز دام در این مراکز  می‌کنند، عمدتا دام‌های بیمار را کُشتار و عرضه می‌کنند و حتی گاها دیده شده که از عرضه دام مُردار هم اِبایی ندارند.

وی با اشاره به جمع آوری مراکز غیرمجاز کشتار مرغ زنده در مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: به عقیده ما وقتی تمامی دستگاه های نظارتی پای کار باشند می‌توان با پدیده‌های این چنینی به خوبی مقابله کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد، خواستار مشارکت دوچندان دستگاه‌های نظارتی برای جمع آوری مراکز غیرمجاز کشتار دام در این استان شد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم به اهمیت کشتار بهداشتی دام در شهرستان های استان اشاره و روند مصرف گوشت دام غیر مجاز را برای شهروندان مخاطره آمیز دانست.

"سیدجواد هاشمی مهر" در گفت و گو با ایلنا، کشتار غیرمجاز دام را یکی از تهدیدهای سلامت دانست و اظهار داشت: در برخی از مسیرهای شهرستان های استان، دام را بدون امکانات مورد نیاز و رعایت موارد بهداشتی در کنار جاده‌ها ذبح و گوشت آن را به فروش می‌رسانند که این اقدام سلامت شهروندان را تهدید می‌کند.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

وی خواستار ورود جدی همه دستگاه‌های اجرایی به موضوع کشتار غیرمجاز دام شد و گفت: واگذار کردن تمامی امور مربوط به ساماندهی کشتار غیرمجاز دام به یک نهاد دولتی، کار درستی نبوده و همه باید در این مسیر، نقش نظارتی خود را ارائه کنند.

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.