رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های مشترک انسان و دام دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام:

چالش‌های بیماری‌های مشترک انسان و دام در ایلام / ‏آمارهایی‬ که هر روز رشد می‌کنند

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های مشترک انسان و دام دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تقدیر از دامپزشکی استان در پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام، گفت: چالش‌های بیماری‌های مشترک انسان و دام در ایلام متعدد است و همین قضیه باعث بالا رفتن آمارهای بیماری های مشترک انسان و دام در استان شده است.
کد خبر  9254
خبر ویژه

به گزارش فاخته به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی ایلام، دکتر راضی ناصری فر در دیدار با مدیرکل و مسئولان دامپزشکی استان ایلام گفت: هرساله ۱۳ تا ۲۱ تیرماه به عنوان روز و هفته اطلاع رسانی بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان نام گذاری شده است. وی بیان کرد: حدود ۶۴ درصد کل عوامل بیماری زا، بین انسان و دام مشترک هستند، سه چهارم بیمارهای نوپدید و بازپدید منشاء حیوانی دارند، این آمارها اهمیت دوچندان در کشور و به خصوص استان ما را بحث پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام دوچندان کرده است. رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های مشترک انسان و دام دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با اشاره به اینکه متاسفانه در زمینه بیماری‌های مشترک در استان غفلت شده و به آمارها توجه نمی‌کنیم، افزود: چالش‌های بیماری‌های مشترک انسان و دام در ایلام متعدد است و همین قضیه باعث بالا رفتن آمارهای بیماری های مشترک انسان و دام در استان شده است. وی گفت: در استان ایلام بیش از ۲.۵ میلیون راس دام سبک و سنگین وجود دارد و بخش قابل توجهی از جمعیت استان در بخش دامداری و دامپروری مشغول به کار هست که اهمیت توجه به بیماری‌های مشترک انسان و دام را در استان دوچندان کرده است. دکتر ناصری فر عنوان کرد: نگهداری حیوانان اهلی امروزه یکی از چالش‌های بزرگ در حوزه بیماری‌های مشترک در استان است، در حاشیه شهرهای استان شاهد نگهداری دام هستیم که این قضیه خود در افزایش بیماری‌های مشترک انسان و دام موثر است. رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های مشترک انسان و دام دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام افزود: برنامه مشخصی در استان ایلام برای سگ‌های ولگرد وجود ندارد، لبنیات سنتی و محلی و به خصوص بستنی فروشی‌های محلی از دیگر چالش‌های حوزه بیماری‌های مشترک انسان و دام در استان است. وی گفت: متاسفانه چالش اصلی استان خرید گوشت قرمز از مراکز غیرمجاز است و بدتر اینکه مردم دوست دارند گوشت را گرم مصرف کنند، این مسئله منجر به افزایش مبتلایان به بیماری مشترک انسان و دام می‌شود. دکتر ناصری فر عنوان کرد: برای پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام باید در جلسات شورای سلامت استان حتماً به این موضوع توجه و پرداخته شود. وی گفت: بسته‌های آموزشی در دستگاه‌های اجرایی و مدارس برای پیشگیری از بیماری مشترک انسان و دام تعریف شود، همچنین باید در زمینه اطلاع رسانی و تولید محتوا، از رسانه‌ها برای پیشگیری از این بیماری‌ها در استان کمک کرد.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

وی گفت: کلاس‌های آموزشی برای افراد مختلف درگیر با دام، گوشت، لبنیات برگزار کرد، باید آحاد جامعه را خطرات بیماری های مشترک انسان و دام آگاه کنیم.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.