واکنش مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی به ادعای اخیر یکی از موسسات تحقیقاتی کشور:

آذربایجان شرقی تنها مرکز ملی انجام آزمایش‌های تشخیص بیماری هاری در کشور

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با بیان اینکه آزمایشگاه ملی و منطقه ای دامپزشکی استان تنها آزمایشگاه تشخیص بیماری هاری در کشور است، گفت: در ۶ ماهه امسال ۴۷۱ مورد عملیات آزمایشگاهی تشخیص بیماری هاری در این مرکز انجام شده است.
کد خبر  9900
خبر مهم

به نظر می رسد این اظهار نظر مدیر کل تازه نفس آذربایجان شرقی در پاسخ به رئیس بخش تحقیقات و مرکز رفرانس هاری WHO انستیتو پاستور ایران انجام شده که همزمان با روز جهانی هاری در یک گفتگوی رسانه ای مدعی شده بود که در زمینه هاری سازمان دامپزشکی به‌طور خودسرانه اقدام به تأسیس آزمایشگاه کرده است. (اینجا)

به گزارش فاخته دکتر یحیی شیری پور در این زمینه گفت: بیماری هاری یک بیماری حاد ویروسی سیستم اعصاب مرکزی است و جزو بیماری های مشترک بسیار مهم بین انسان و دام محسوب می شود که در مبتلایان باعث ایجاد آنسفالومیلیت در مغز می شود و در صورتی که فرد گزیده شده، واکسن این بیماری را سریعا دریافت نکند، موجب مرگ وی خواهد شد.

وی ادامه داد: این بیماری از قدیمی ترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است که پس از حیوان گزیدگی از راه بزاق حیوان هار به حیوان دیگر یا انسان منتقل می شود.

شیری پور با بیان اینکه تمامی استان های کشورنمونه های هاری خود را به این مرکز آزمایشگاهی در تبریز ارسال می کنند، افزود: در سال گذشته نیز ۷۷۵ مورد عملیات آزمایشگاهی هاری در آزمایشگاه ملی و منطقه ای دامپزشکی استان آذربایجان شرقی انجام شده بود.

وی در خصوص مهمترین راه های پیشگیری و کنترل بیماری هاری اظهار داشت: یکی از مهمترین راه های پیشگیری و کنترل این بیماری، واکسیناسیون منظم سگ‌های صاحب‌دار می باشد که در سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۶۱۳۲  قلاده و از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون بیش از ۲۱ هزار قلاده سگ صاحب دار بر علیه این بیماری خطرناک و مشترک بین انسان و دام واکسینه شده اند.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

دیدگاه خود را در خصوص این گزارش، از قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی با اعلام این مطلب که ساماندهی سگهای بلاصاحب توسط شهرداری‌ها و کنترل و پیشگیری بیماری در حیات وحش توسط سازمان محیط زیست از دیگر راه های دیگر کنترل این بیماری است، افزود: در صورت جمع آوری و نگهداری سگ های بلاصاحب در یک محل توسط مسئولین ذی ربط، این اداره کل آمادگی دارد تا خدمات واکسیناسیون هاری را به صورت رایگان به سگهای بلاصاحب موجود در آن مرکز نیز ارائه نماید.

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.