طراحی حسگر آزمایشگاهی تشخیص دقیق و سریع غلظت آنتی‌بیوتیک‌ها

محققان علوم پزشکی مشهد حسگری آزمایشگاهی تولید کرده اند که با آن می‌توان مقادیر کم یک نوع داروی آنتی‌بیوتیک را در خون و فراورده‌های دامی شناسایی کرد.
کد خبر  9846
خبر روز

به گزارش فاخته به نقل از خبرگزاری صداوسیما، استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گف: از این حسگر می‌توان در پزشکی و دامپزشکی به‌منظور اندازه‌گیری کمّی یک نوع داروی آنتی‌بیوتیک در سرم خون و فراورد‌های دامی مانند شیر استفاده کرد.

دکتر سید محمد تقدیسی حیدریان افزود: آنتی‌بیوتیک فراورده یا ماده‌ای است که از یک میکروارگانیسم گرفته می‌شود و میکروارگانیسم‌های دیگر را از بین می‌برد یا از رشد آن‌ها جلوگیری می‌کند. 

وی ادامه داد: داروی کانامایسین، یک آنتی‌بیوتیک پرکاربرد است که به‌منظور درمان برخی عفونت‌ها در انسان و حیوان استفاده و دوز‌های بالای آن می‌تواند سبب عوارض جانبی شدیدی مانند مسمومیت‌های شنوایی و کلیوی شود؛ لرا تعیین مقادیر این دارو در خون به‌منظور جلوگیری از بروز عوارض جانبی ضروری است.

به گفته او، تاکنون روش‌های متعددی برای شناسایی و اندازه‌گیری این دارو معرفی شده است.

دکتر تقدیسی با تأکید بر معایب روش‌های مرسوم تشخیص و تعیین غلظت داروی کاتامایسین، درباره هدف از اجرای این طرح گفت: به‌طورکلی روش‌های مرسوم مورداستفاده در تشخیص داروی کانامایسین، وقت‌گیر و گران هستند و برای کار با آن‌ها به نیروی متخصص نیاز است، لذا در این پژوهش به تولید یک حسگر فلورسانس دقیق و سریع برای تعیین مقادیر جزئی دارو در خون و شیر پرداخته شده است.

به گفته این محقق، حسگر طراحی شده در این پژوهش که کارایی آن به‌وسیله فرایند Rolling circle replication (RCR) بهینه شده است، می‌تواند حضور داروی کانامایسین را با انتخاب‌گری بالایی شناسایی کند؛ همچنین حساسیت تشخیص این حسگر نسبت به روش‌های تشخیصی مشابه بالاتر است.

این تحقیقات حاصل تلاش‌های دکتر سید محمد تقدیسی حیدریان، دکتر خلیل آبنوس، دکتر مونا علی بلندی و دکتر محمد رمضانی، اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دکتر زهرا سیروسی و دکتر زهرا خوش بین دانشجویان این دانشگاه است. 

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

نتایج این کار در مجله Talanta به چاپ رسیده است.

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.