افزایش مبتلایان به تب مالت در سایه کشتارهای غیرمجاز دام در کهگیلویه و بویراحمد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت مبتلایان به بیماری تب مالت در حال افزایش است که با این شرایط ادامه فعالیت‌های کشتارهای غیر مجاز تهدیدی برای سلامت مردم است.
کد خبر  9587
خبر روز

به گزارش فاخته به نقل از خبرگزاری فارس از یاسوج، کشتار غیرمجاز دام در مناطق دشت روم و تنگاری بویراحمد را می‌توان ذبح سلامتی مردم نامید و با توجه به شیوع بیماری تب مالت، ادامه کشتارها به صورت غیر بهداشتی خطر بزرگی است که سلامتی مردم را به شدت تهدید می‌کند.

محمد ملک‌زاده از افزایش مبتلایان به بیماری تب مالت اشاره و عنوان کرد: سال ۱۴۰۰ تعداد مبتلایان به بیماری تب مالت ۱۸۹ نفر بودند و این تعداد سال گذشته به ۲۲۷ نفر افزایش داشت که  نشان می‌دهد ادامه کشتارهای غیرمجاز در این مناطق یک زنگ خطر است.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد هم با اشاره به فعالیت ۶۰ واحد غیرمجاز کشتار دام در دشت روم و تنگاری گفت: باید این فرهنگ در بین مردم نهادینه شود که مراکز کشتار غیرمجاز دام گرچه گوشت را با قیمت‌های ارزان تر در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند، اما سلامت گوشت عرضه شده از سوی این واحدها مورد تایید دامپزشکی نیست.

مختار رجائی‌فر با بیان اینکه سلامتی مردم در سایه ادامه فعالیت این واحدها به شدت تهدید می‌شود که نیازمند همکاری دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌ها هستیم،گفت: انتشار بیماری های مشترک بین انسان و دام از جمله تب کریمه کنگو ، تب مالت ، کیست هیداتید از عوارض بهداشتی ناشی از کشتار غیرمجاز دام در حاشیه شهرها و معابر عمومی است.

رجائی‌فر عنوان کرد: به دنبال تعطیلی این واحدها نیستیم بلکه خواستار ساماندهی در بستر قوانین و دستورالعمل های بهداشتی در بحث عرضه بهداشتی گوشت و فرآورده های آن با ارائه برخی تسهیلات از جمله حمل رایگان لاشه های دام کشتاری از کشتارگاه به محل ، تخفیف 50 درصدی مجوزات صنفی هستیم.

وی بیان کرد: ادامه کشتارهای غیر مجاز دام به این صورت علاوه بر خطرات بهداشتی که به دنبال دارد باعث تعطیلی برخی قصابی‌ها سطح شهر یاسوج و کاهش کشتار دام در کشتارگاه از ۱۶۰۰ به ۲۰۰ راس شده و اشتغالزایی ۱۰۰ نفر در معرض خطر است.

وی خواستار همکار دستگاه قضایی برای ساماندهی این واحدها شد و گفت: در چند سال گذشته واحدهای زنده فروشی مرغ و کشتارهای دشت روم و تنگاری به معضلی تبدیل شد که با همکاری دادستان وقت مرکز کهگیلویه و بویراحمد واحدهای تنگاری و دشت روم یکسال و نیم تعطیل و ۱۸۰ واحد زنده فروشی مرغ ساماندهی شدند اما دوباره به شرایط قبلی بازگشتیم.

همچنین معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری به اهمیت کشتار بهداشتی دام در شهرستان های استان اشاره و روندمصرف گوشت دام غیر مجاز را برای شهروندان مخاطره آمیز دانست.

سید جواد هاشمی‌مهر در ادامه کشتار غیرمجاز دام را نیز یکی از تهدیدهای سلامت دانست و گفت: در برخی از مسیرهای شهرستان های استان دام را بدون امکانات مورد نیاز و رعایت موارد بهداشتی در کنار جاده ها ذبح و گوشت آن را به فروش می رسانند که این اقدام به شدت سلامت شهروندان را تهدید می‌کند.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

وی خواستار ورود جدی همه دستگاه های اجرایی به موضوع کشتارغیرمجاز دام شد و گفت : واگذاری تمامی امور مربوط به ساماندهی کشتارغیرمجاز دام به یک دستگاه ، کار درستی نبوده و همه باید در این مسیر ، نقش نظارتی خود را ارائه کنند.

 

خبرهای مرتبط
برچسب ها
نظرات
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر
ورودی نامعتبر

این پایگاه خبری بر اساس مجوز معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. این پایگاه خبری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و هر گونه برداشت از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

تمامی حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی فاخته محفوظ است.